وزیر دفاع آمریکا: امیدوارم بشار اسد این بار پیام ما را گرفته باشد

وزیر دفاع آمریکا: امیدوارم بشار اسد این بار پیام ما را گرفته باشد
سه شنبه 28 فروردين 1397 - 23:20

جیمز متیس می‌گوید مبنای مشترک آمریکا، انگلیس و فرانسه برای حمله به سوریه، ایجاد بازدارندگی در برابر استفاده‌های احتمالی آینده از سلاح شیمیایی بوده و امید است که دولت سوریه، پیام این حمله را گرفته باشد.

العالم _ آمریکا

«جیمز متیس» وزیر دفاع آمریکا چند روز پس از حمله موشکی مشترک کشورش، فرانسه و انگلیس به سوریه، از قانونی بودن این اقدام حمایت کرد.

پس از حمله بامداد شنبه این سه کشور غربی، بسیاری از کشورهای مخالف این اقدام، نسبت به تبعات چنین اقدامات یکجانبه‌ای برای قوانین بین‌الملل و به خصوص تبعات آن برای وجهه سازمان ملل متحد، هشدار دادند. در این حمله، ۱۰۵ موشک به سمت اهدافی در سوریه شلیک شد که البته پدافند ارتش این کشور ۷۱ تیر موشک را رهگیری و ساقط کرد.

بر اساس منشور ملل متحد که مهم‌ترین سند حقوق بین‌الملل است و بناست پشتوانه اجرایی شورای امنیت را داشته باشد، تنها در صورتی که یک کشور برای «صلح و امنیت بین‌الملل» خطر شناخته شود، صرفاً پس از صدور مجوز شورای امنیت، حمله نظامی به آن کشور صورتی مشروع خواهد داشت.بر اساس بند ۴ ماده ۲ منشور ملل متحد، «توسل به زور» به روشی خارج از روش‌های مورد قبول سازمان ملل، ممنوع است؛ ماده ۴۲ همین منشور هم می‌گوید که برای اقدام علیه یکی از اعضاء که «صلح و امنیت بین‌الملل» را به خطر انداخته، باید مجوز شورای امنیت را گرفت.

در حمله به سوریه هیچ یک از این شروط رعایت نشد.

جیمز متیس امشب یک تنه در برابر همه این قواعد و استدلال‌ها ایستاد و گفت: «ما اعتقاد داریم که کارمان بر اساس قوانین بین‌الملل، صحیح بود؛ امیدواریم که بشار اسد این بار پیام ما را شنیده باشد.»

آمریکا علاوه بر حملات «اشتباهی» به نیروهای سوری در دوره ریاست‌جمهوری «باراک اوباما»، در دوره زمامداری «دونالد ترامپ» هم سابقه حمله موشکی به سوریه را داشت؛ فروردین سال گذشته یکی از ناوهای جنگی آمریکا در دریای مدیترانه، ۵۹ فروند موشک کروز به سمت پایگاه هوایی الشعیرات شلیک کرد. آن حمله البته با پاسخ پدافند موثری مانند پاسخ اخیر پدافند موشکی ارتش سوریه مواجه نشده بود.

وزیر دفاع آمریکا در ادامه به همکاری فرانسه و انگلیس با کشورش در حمله به سوریه پرداخت و ضمن رد هر گونه اختلافی میان سه کشور، گفت که در این حمله، سه کشور زمینه مشترکی داشته‌اند.

جیمز متیس در این خصوص گفت: «ما (در حمله به سوریه) نیازی به تلاش برای یافتن زمینه مشترک با انگلیس و فرانسه نداشتیم؛ ما یک زمینه مشترک برای همکاری داشتیم و آن عبارت بود از تلاش برای پابرجا نگاه داشتن قاعده ممنوعیت استفاده از تسلیحات شیمیایی.»

همراهی فرانسه در این حمله به شلیک ۱۲ موشک و همراهی انگلیسی‌ها به شلیک ۸ موشک محدود بود.

فارس

پربیننده ترین خبرها