القدس العربی: ریاض و متحدانش خود عامل ناامنی در منطقه هستند

القدس العربی: ریاض و متحدانش خود عامل ناامنی در منطقه هستند
چهارشنبه 29 فروردين 1397 - 10:16

روزنامه 'القدس العربی' در تحلیلی بر اجلاس اتحادیه عرب ، نوشت که حمایت از امت عربی در برابر خطرات، یکی از اصول اولیه تاسیس این اتحادیه بود، اما اکنون خود دولت سعودی و متحدانش عملا باعث ایجاد تهدیدات جدی و ناامنی در منطقه شده اند.

العالم- عربستان سعودی 

ایران یکی از مهم ترین و اصلی ترین موضوعات مطرح شده در این نشست بود، به نحوی که به طور مستقیم و غیر مستقیم در چند بند بیانه پایانی، از آن نام برده شد.
بیست و نهمین نشست سران اتحادیه عرب روز یکشنبه (26 فروردین ماه) در شهر ظهران عربستان برگزار شد.
القدس العربی روز چهارشنبه نوشت: اگرچه مسئله فلسطین از جمله موضوعات به ظاهر مورد اهتمام این نشست بود و سران عرب بر هویت عربی بخش شرقی قدس به عنوان پایتخت فلسطین تاکید کردند، اما مثل همیشه جنایت های 'اسرائیل' علیه فلسطینیان نادیده گرفته شد و هیچ کس به جنایت اخیر نظامیان اسرائیلی و کشتن 35 فلسطینی و زخمی کردن صدها نفر دیگر، اشاره ای نکردند. 
این روزنامه چاپ لندن افزود: اینجاست که سیاست های ضد و نقیض عربستان در قبال فلسطین خود را نشان می دهد. از یک سو سلمان بن عبدالعزیز پادشاه سعودی خود را داعیه دار کمک به فلسطین می داند و از اعطای 200 میلیون دلار به اداره اوقاف اسلامی در قدس حرف می زند و از سوی دیگر، پسرش محمد- ولیعهد سعودی- از زمان به قدرت رسیدن، روند شتابناکی برای نزدیکی با 'اسرائیل' در پیش گرفته است و بر حق صهیونیست ها برای مالکیت سرزمین فلسطین تاکید می کند. 
القدس العربی خاطر نشان کرد: افکار عمومی عربی، اتحادیه عرب را تنها مکانی برای سخنرانی و صدور بیانیه می دانند و معتقدند هیچ طرفی خود را به اجرای آن ملزم نمی داند. از این رو، دفاع از فلسطین نمایشی ظاهری و شعاری بیش نیست و پس از پایان اجلاس بلافاصله اعضا، سیاست های خود را که کاملا به ضرر فلسطینیان دنبال می کنند. عرب ها در هر نشستی به طور شفاهی بیانیه علیه 'اسرائیل' صادر می کنند اما در عمل، قدرت فلسطینی ها را در هم می کوبند و به تل آویو نزدیک می شوند. 
این روزنامه نوشت: عربستان به عنوان میزبان این اجلاس، موضوع محاصره قطر را به کلی نادیده گرفت. شایسته بود ریاض به عنوان اداره کننده اجلاس، به محاصره نزدیک ترین کشور عربی به خود پایان می داد تا هیات قطری شرکت کننده، مجبور نمی شدند، از اردن وارد عربستان شود. 
القدس العربی تاکید کرد که اجلاسی با این معنا، کاملا با اهداف اصلی از پیش تعیین شده اش تناقض دارد. مهمترین هدف اتحادیه عرب حمایت از امت عربی در برابر خطرات و تهدیدات است. اما واقعیت این است که ریاض و متحدانش با اقدامات و سیاست های خود عملا به یکی از این تهدیدات تبدیل شده و باعث ایجاد ناامنی و بی ثباتی های گسترده در منطقه شده اند. 
بر همین اساس، موضوع جالب توجه دیگر این که، هواپیمای سران شرکت کننده در اجلاس در پایگاه هوایی 'ملک عبد العزیز' فرود آمد که توسط 'مینورو یاماساکی' معمار آمریکایی طراح مرکز تجارت جهانی (برج های دو قلو) بنا شده است. همان برجی هایی که چند تبعه سعودی، واماراتی متهم به مشارکت در حمله به آن در 11 سپتامبر 2001 هستند ؛ حمله ای که دستاویز آمریکا برای حمله گسترده به افغانستان و عراق بود وموجب فجایع زیادی شد که منطقه همچنان درگیر پیامدهای آن است. 
القدس العربی یادآور شد: این مسائل هر چند ساده، به طور غیرمستقیم این پیام در دل خود دارند که برخی سران و حکام عرب در برابر آمریکا و صهیونیست ها زانو زده و تسلیم شده اند.

 

پربیننده ترین خبرها