آغاز کوچ مسوولان از تلگرام

آغاز کوچ مسوولان از تلگرام
چهارشنبه 29 فروردين 1397 - 14:37

پس از تاکیدهای متعدد در خصوص لزوم استفاده از پیام رسان های داخلی و اخلال امنیتی و اقتصادی پیام رسان تلگرام، بالاخره خروج از این پیام رسان با اقدام پایگاه اطلاع رسانی دفتر حفظ و نشر آثار حضرت آیت الله العظمی خامنه ای کلید خورد.

العالم ـ گزارش

صبح امروز (چهارشنبه 29 فروردین ماه 1397) پایگاه اطلاع‌رسانی دفتر حفظ و نشر آثار حضرت آیت‌الله العظمی خامنه‌ای (KHAMENEI.IR) فعالیت خود را در پیام‌رسان تلگرام متوقف و این اقدام را در راستای پاسداشت منافع ملی و برای رفع انحصار از این پیام رسان اعلام کرد.

این اقدام که برای حمایت از پیام‌رسان‌های داخلی و رفع انحصار فضای مجازی از پیام‌رسان‌های غیر ایرانی صورت گرفت نقطه شروع کوچ سایر مسوولان کشور از  تلگرام شده و کوچ از این پیام رسان خارجی در عمل کلید خورد.

تصمیم دولت برای انجام تمام فعالیت‌های خود را در پیام‌رسان‌های داخلی 

محمود واعظی رئیس دفتر رئیس‌جمهور در حاشیه جلسه امروز (چهارشنبه) هیأت دولت خبر داد که اعضای کابینه در جلسه امروز دولت تصمیم‌ گرفتند تمام فعالیت‌های خود را در پیام‌رسان‌های داخلی انجام دهند.

وی خاطرنشان کرد که تمام دستگاه‌های دولتی در پیام رسان داخلی فعالیت خواهند کرد.

واعظی با بیان این که حمایت از پیام رسان های داخلی همواره جزء سیاست‌های کشور بوده خاطرنشان کرده، دبیرخانه شورای عالی فضای مجازی اقدام  خوبی انجام داده و از بین 15 تا 20 پیام‌رسان داخلی، 5 پیام رسان را معرفی کرده است.

خروج جهانگیری از تلگرام

معاون اوّل رئیس جمهوری فعالیت خود را در پیام‌رسان تلگرام متوقف کرد.

این خبر را کانال تلگرامی اسحاق جهانگیری منتشر و خاطرنشان کرده که در چارچوب قوانین و مقررات کشور، از امروز (چهارشنبه) در کانال تلگرامی معاون اوّل رئیس جمهور مطلبی منتشر نخواهد شد و از این پس انتشار اخبار برنامه های ایشان از طریق پیام رسان‌های داخلی صورت می‌گیرد که آدرس این صفحات به زودی اعلام خواهد شد.

فعالیت مرکز رسانه های وزارت خارجه در پیام رسان سروش 
مرکز دیپلماسی عمومی و رسانه ای وزارت امور خارجه هم در پیامی اعلام کرد که از این پس پیگیری اخبار و مواضع رسمی وزارت امور خارجه به موازات کانال سخنگوی این وزارتخانه در پیام رسان داخلی سروش امکان پذیر است. 
در پیام مرکز دیپلماسی عمومی و رسانه ای وزارتخارجه که در کانال تلگرامی سخنگوی این وزارتخانه منتشر شده آمده که به موازات کانال "سخنگو" در پیام رسان تلگرام، کانالی مشابه و با همین نام در پیام رسان داخلی "سروش" - https://sapp.ir/sp.mfair‌ - ایجاد شده تا پل ارتباطی دیگری بین ما و شما مخاطبان باشد. 
کوچ مجلس خبرگان رهبری از تلگرام
کانال تلگرامی مجلس خبرگان رهبری نیز اعلام کرده که در چارچوب قوانین و مقررات نظام و در راستای پاسداشت منافع ملّی و رفع انحصار از پیام‌رسان تلگرام، دبیرخانه مجلس خبرگان رهبری فعالیت خود را در این پیام‌رسان، از این لحظه متوقف می‌کند.
در این مطلب از اعضای کانال خواسته شده اخبار و‌ مطالب مربوط به مجلس خبرگان رهبری را از این پیام‌رسان‌های سروش، آی گپ و ایتا پیگیری کنند.

آدرس این کانال در پیام رسان سروش sapp.ir/majlesekhobreganerahbari.ir، در پیام رسان آی گپ: iGap.net/majlesekhobregan و در پیام رسان ایتا: eitaa.ir/majlesekhobreganerahbari است.

شروط فعالیت پیام‌رسان‌های خارجی در ایران

در همین حال عبدالصمد خرم آبادی معاون دادستان کل در امور فضای مجازی و دبیر کارگروه تعیین مصادیق محتوای مجرمانه شروط فعالیت پیام رسان های خارجی در ایران را اعلام و خاطرنشان کرد که بر اساس مصوبات شورای عالی فضای مجازی، هیچ پیام رسان خارجی در ایران حق فعالیت ندارد، مگر اینکه پنج شرط را رعایت کند که عبارتند از اینکه از مراجع ذی‌صلاح قانونی (وزارت ارتباطات) مجوز فعالیت دریافت کند، داده های مربوط به کاربران ایرانی را در داخل کشور ذخیره و پردازش کند، به هیچ وجه داده را در اختیار بیگانگان قرار ندهد و از دسترسی به داده ها جلوگیری کند، قواعد و ضوابط قانونی مربوط به حفاظت و صیانت از حریم خصوصی کاربران را کاملا رعایت کند و نماینده رسمی و تام الاختیار جهت اداره امور خود و پاسخ به استعلامات مراجع قضایی در داخل کشور داشته باشد.

به نظر می رسد با توجه به اطلاعیه مرکز ملی فضای مجازی در خصوص مسدود شدن تلگرام، فعلا تاریخ قطعی مشخص نشده و بیشتر راهکار تشویق و اقناع مردم برای استفاده از پیام رسان های داخلی مورد نظر است.

در اطلاعیه مرکز ملی فضای مجازی  آمده  است: "فعلا تصمیمی در رابطه با انسداد گرفته نشده و تلاش می کنیم تا از راه تشویق و اقناع هم مردم و هم کسانی که کانال ها و گروه های پر ترافیک دارند، کسب و کارها، سازمان ها و موسساتی که کانال دارند، نسبت به کوچ اقدام کنند و در داخل کشور نیز ظرفیت مناسب فراهم کرده ایم.»

پربیننده ترین خبرها