کتابخانه ملی قطر منتشر کرد؛

اسناد جنجالی درباره مکاتبات ملک عبدالعزیز با دولت بریتانیا

اسناد جنجالی درباره مکاتبات ملک عبدالعزیز با دولت بریتانیا
چهارشنبه 29 فروردين 1397 - 19:00

کتابخانه ملی قطر اسناد جنجالی درباره ملک عبدالعزیز آل سعود بنیانگذار عربستان سعودی منتشر کرد که نشان می‌دهد وی از حمایت‌های مستقیم بریتانیا برخوردار بوده است.

العالم-عربستان سعودی

کتابخانه ملی قطر در سایت اینترنتی خود اسنادی را منتشر کرد که از کتابخانه انگلیس به دست آورده است و اکثر این اسناد نیز به زبان انگلیسی و شامل نامه‌ها، تلگراف‌ها و گزارش‌ها اداری، یادداشت تفاهم‌ها و دست‌نوشته‌هایی مربوط به نقطه‌نظرات درباره عبدالعزیز آل سعود و نجد است.

وبگاه «عربی 21» گزارش داد که این اسناد همچنین شامل مکاتبات آل سعود با دفاتر سیاسی انگلیس در بحرین، کویت، جده، نماینده عالی‌رتبه آن در عراق، نماینده عالی‌رتبه در مصر و دفتر استعمار بریتانیا، دفتر هند و وزارت خارجه انگلیس است.

یکی از این اسناد نشان می‌دهد که دولت انگلیس مبالغی را به ملک عبدالعزیز به شرط عدم توسعه نفوذ وی پرداخت کرده است.

در سند دیگری نیز مشخص می‌شود که ملک عبدالعزیز در جریان حمله نظامی خود برای از بین بردن حکومت آل رشید، از حمایت مستقیم بریتانیا برخوردار بوده است و جالب‌تر آنکه تعداد زیادی از این اسناد از سوی دفتر بریتانیا در هند به ملک عبدالعزیز ارسال شده است و این دفتر در تاریخ خلیج فارس نقش محوری داشته است.

به عنوان مثال یکی از این اسناد که جزء اسناد محرمانه است توسط «جان ایوین شاکبرگ» مسئول بخش سیاسی دفتر هند در تاریخ 22 سپامبر 1918 تنظیم شده است و نشان می‌دهد که که دولت بریتانیا تمایل دارد از ملک عبدالعزیز درباره روابطش با ملک حسین بن علی الهاشمی امیر حجاز و ابن رشید توضیح بخواهد.

دربار پادشاهی سعودی این اسناد را تأیید کرد

دربار پادشاهی عربستان سعودی در صفحه رسمی خود در توییتر به «عبدالله العذبه» روزنامه‌نگار و سردبیر روزنامه قطری «العرب» پاسخ داده و صحت این اسناد را تأیید کرد.

دربار سعودی همچنین مدعی شد که دریافت این مبالغ مالی رشوه نبوده است بلکه این قبیل پرداخت‌های مالی بخشی از سیاست انگلیس برای ممانعت ملک عبدالعزیز از توسعه نفوذ خود در مناطق تحت سیطره انگلیس بوده است.

العذبه نیز در واکنش به این پاسخ دربار سعودی تأکید کرد که این اذعان رسمی دولت عربستان به دریافت مبالغ مالی از انگلیس در ازای عدم اشغال قطر در دوره ملک عبدالعزیز است.

چند ماه قبل نیز اسنادی درباره نامه ملک عبدالعزیز به کنسول‌گری بریتانیا منتشر کرد که نشان می‌داد ملک عبدالعزیز درخواست کرده حقوق وی به طلا پرداخت شود.

فارس

پربیننده ترین خبرها