بلومبرگ: پوتین همچنان به دنبال توافق با ترامپ است

بلومبرگ: پوتین همچنان به دنبال توافق با ترامپ است
چهارشنبه 29 فروردين 1397 - 19:34

برخی منابع روس اعلام کرده‌اند که حتی با وجود تحریم‌های شدیدی که آمریکا علیه روسیه وضع کرده و حمله هوایی اخیر به سوریه، رئیس‌جمهور روسیه همچنان به دنبال توافق با واشنگتن است.

العالم-اروپا

با وجود تحریم‌های فلج‌کننده‌ای که آمریکا علیه روسیه وضع کرده و حتی حملات هوایی اخیر این کشور و متحدانش علیه سوریه در هفته گذشته که کم مانده بود تا به نخستین درگیری مستقیم میان ابرقدرت‌های هسته‌ای از زمان آغاز جنگ سرد منجر شود، «ولادیمیر پوتین» رئیس‌جمهوری روسیه هنوز به دنبال کاهش تنش‌ها میان مسکو و واشنگتن است.

بنا بر گزارش «بلومبرگ»، رئیس‌جمهور روسیه می‌خواهد به «دونالد ترامپ» رئیس‌جمهور آمریکا فرصت دهد تا وعده‌های خود برای بهبود روابط و جلوگیری از افزایش تنش‌ها میان دو کشور را محقق سازد.

یکی از منابع روس مطلع در این رابطه گفته است، کرملین به مقامات روسیه دستور داده تا از هرگونه لفاظی ضدآمریکایی خودداری کنند.

دو منبع دیگر نیز تصریح کردند، تصمیم پوتین در این رابطه به خوبی دلیل این مسئله را که چرا روز دوشنبه قانونگذاران پارلمان این کشور پیش‌نویس قانونی که تحریم‌های متقابل علیه شرکت‌های آمریکایی وضع می‌کرد را از حالت فوریت خارج کردند.

یکی از این مقامات در ادامه تأکید کرد، «کرملین حتی پیش از حملات آمریکا در سوریه نیز از مقامات روس خواسته بود تا تهدیدات درباره انتقام‌جویی را کمتر مطرح کنند. اما به نظر می‌رسید که سفیر روسیه در لبنان که در گفت‌وگو با شبکه‌های محلی از عدم تردید روسیه برای سرنگون کردن موشک‌ها و حملات به سوریه سخن گفته بود، این پیام را نگرفته بود. پس از این اتفاق و تبدیل این اظهارات به تیتر اول روزنامه‌های جهان، کرملین به خشم آمد اما این هشدار و تهدید دیگر تکرار نشد».

با وجود تمام تنش‌هایی که در روابط دوجانبه میان روسیه و آمریکا رخ داده است، این مقامات روس ابراز امیدواری کردند که ترامپ پس از تبریکی که به پوتین بابت انتخاب مجددش در مقام ریاست‌جمهوری روسیه گفت و چشم انداز نشستی در کاخ سفید را مطرح کرد، بتواند سیر نزولی روابط میان دو کشور را متوقف کند اما با توجه به فضای سیاسی فعلی در آمریکا بعید است که امتیازاتی که پوتین مطرح می‌کند در حدی باشد که بتواند یخ روابط دو کشور را ذوب کند.

شنبه 14 آوریل (25 فروردین) آمریکا، فرانسه و انگلیس حملاتی را به شماری از اهداف در سوریه به بهانه حمله شیمیایی منتسب به دولت «بشار اسد» رئیس‌جمهور سوریه به حومه «دوما» در دمشق انجام دادند.

بنا به گفته وزارت دفاع روسیه، این سه کشور، حدود 100 موشک کروز و هوا به زمین شلیک کردند که دفاع هوایی روسیه، اکثر این موشک‌ها را منهدم کرد.

این حمله همان روزی رخ داد که سازمان منع گسترش سلاح‌های شیمیایی قصد داشت تحقیقاتی را درباره این حمله شیمیایی که غرب مدعی است، دمشق انجام داده است، آغاز کند.

دولت سوریه تمامی این اتهامات را رد کرده است و تصریح کرده است که حمله موشکی ائتلاف آمریکا، انگلیس و فرانسه، «تهاجم وحشیانه» بوده است.

فارس

دسته بندی ها :

پربیننده ترین خبرها