روزنامه اسپانیایی: عربستان آماده پرداخت هزینه جنگ سوریه است

روزنامه اسپانیایی: عربستان آماده پرداخت هزینه جنگ سوریه است
پنج‌شنبه 30 فروردين 1397 - 06:44

روزنامه لا وانگواردیا چاپ بارسلون در تحلیلی نوشت: عربستان سعودی تمایلی برای اعزام نیرو به سوریه ندارد اما آماده پرداخت هزینه های این جنگ است.

العالم-سوریه

در این مطلب آمده است: «دونالد ترامپ» یک روز پس از صحبت با «محمد بن سلمان» ولیعهد سعودی و پس اعلام تصمیمش برای خروج دو هزار سرباز آمریکایی از سوریه، ابراز داشت که اگر عربستان سعودی می‌ خواهد آمریکایی ها در سوریه بمانند، باید هزینه آن را پرداخت کنند.

نشریه وال استریت ژورنال با این ایده و به نقل از مقامات بلند پایه واشنگتن، به این گمانه زنی‌ پرداخته که یک نیروی عربی، جایگزین نیروی نظامی آمریکا در سوریه شود تا پس از شکست داعش در ثبات بخش شمال شرقی‌ کشور کمک کند.

این ایده ای است که از سوی «جان بولتون» مشاور جدید امنیت ملی‌ ترامپ سرچشمه گرفته است تا علاوه بر عربستان سعودی و امارات، مصر را نیز وارد این ماجرا کند.

با این حال، «عادل الجبیر» وزیر خارجه عربستان بلافاصله اعلام کرد که گفتگوهایی با واشنگتن در جریان است تا بخشی از هزینه های ائتلاف در سوریه، پرداخت شود.

رسانه مذکور به نقل از وزیر سعودی خاطرنشان ساخت که ایده اعزام نیرو به سوریه، جدید نیست و در سال 2016 نیز در همین زمینه با «باراک اوباما» گفتگویی انجام گرفت اما به نتیجه ای نرسید.

وزیر سعودی با تائید این امر که اکنون با دولت ترامپ نیز گفتگویی انجام گرفته است، افزود: پرداخت هزینه جنگ با اعزام سربازان سعودی به جبهه قابل مقایسه نیست زیرا عواقب اعزام نیرو بسیار جدی است.

روزنامه یادآوری کرد که نیروهای آمریکایی در 10 پایگاه در منطقه کردنشین سوریه مستقر هستند و در آنجا از شبه نظامیان کرد مدافع خلق که علیه داعش می جنگند، حمایت می‌ کنند.

نشریه در ادامه و در پاسخ به این سئوال که مقامات واشنگتن، چه چیزی را ثبات می‌ نامند؟، آورده است که تنها یک استدلال برای اعتبار دادن به جایگزینی نیروهای آمریکایی از سوی یک نیروی عربی‌ است، اما ابتدا باید دید که تا چه حد، کردها یک نیروی چند ملیتی عربی‌ را خواهند پذیرفت.

این روزنامه در پایان این سئوال ها را مطرح می کند که آیا جان بولتون می‌ خواهد سعودی ها و ایرانی ها را برای نابود کردن سوریه، در جنگ با هم قرار دهد؟ آیا محمد بن سلمان چنین چیزی را می‌ خواهد؟ آیا مصر که روابط خوبی‌ با روسیه دارد، حاضر است که در این ماجرا شرکت کند؟

ایرنا

پربیننده ترین خبرها