معاون اسبق ارزی بانک مرکزی:

تغییر ارز مبنا به یورو در شرایط تحریم معاملات دلاری منطقی است

تغییر ارز مبنا به یورو در شرایط تحریم معاملات دلاری منطقی است
شنبه 1 ارديبهشت 1397 - 17:04

معاون اسبق ارزی بانک مرکزی با بیان این که در شرایط عدم معامله بین‌المللی با دلار تعیین ارز مبنای یورو اقدامی منطقی بوده، گفته است، این اقدام دولت زمینه‌سازی خوبی برای کمرنگ کردن دلار در معاملات و تقاضای داخلی است.

العالم ـ ایران ـ اقتصادی

سید کمال سید علی با بیان اینکه تغییر ارز گزارش‌گری به معنای تغییر ارز مبنا در بودجه‌‌های سالیانه و گزارش‌های دستگاه‌های دولتی است، به فارس گفته، سال‌هاست که معامله خارجی با ارز دلار انجام نمی‌شود و در شرایطی که تقاضایی به دلار وارد ایران نمی‌شود و هیچ معامله‌گری با ایران با دلار معامله نمی‌کند، وجود ارز مبنای دلار منطقی نبود. 

وی خاطرنشان کرده، فرهنگ معامله با دلار سال‌ها با اقتصاد ایران عجین شده و حتی وقتی مسافر ایرانی به اروپا برود، باز هم دلار می‌گیرد در حالی که در اروپا یورو متداول است؛ حتی در کشورهایی مانند سوئیس که با ارز فرانک معامله می‌کند و یورو ارز مبنا نیست و با دلار معامله نمی‌کند، باز هم برخی مسافران ایرانی برای مسافرت ارز دلار می‌خرند و در اروپا مجددا به دیگر ارزها تبدیل می‌کنند.

سید علی در پاسخ به این سوال که آیا با تغییر ارز مبنا و گزارشگری توجه اقتصاد و افکار عمومی به دلار کاهش می‌یابد، خاطرنشان کرده، اغلب مردم بر تغییرات بهای دلار تمرکز دارند و  این اقدام دولت زمینه‌سازی خوبی کمرنگ کردن دلار در معاملات و تقاضای داخلی است.

معاون اسبق ارزی بانک مرکزی با اشاره به معامله یورو با نرخی غیر از نرخ تعیین شده توسط بانک مرکزی، تصریح کرده، یکسان‌سازی نرخ ارز یعنی ارز به قیمت واحد و یا نزدیک به هم در بازار برای همه متقاضیان قابل خریداری باشد. به نظر می‌رسد مردم عادی و فعالان اقتصادی بهای 4200 تومان را برای دلار نپذیرفته‌اند. با توجه به ضوابطی که بانک مرکزی تعیین کرده است خود به خود ارز با نرخ دوم در بازار شکل می‌گرفت.

دسته بندی ها :

پربیننده ترین خبرها