مسیر دشوار پمپئو برای تصدی وزارت

مسیر دشوار پمپئو برای تصدی وزارت
يکشنبه 2 ارديبهشت 1397 - 10:35

 مایک پمپئو 53 ساله که در یکسال گذشته ریاست سازمان سیا را برعهده داشت، صلاحیتش در کمیته سیاست خارجی سنا تایید نشد تا مسیر جایگزینی او با رکس تیلرسون وزیر خارجه سابق آمریکا که از حامیان حفظ برجام به شمار می رفت، چندان هموار نباشد.

العالم - آمریکا

پمپئو برای اینکه بر کرسی ریاست دستگاه دیپلماسی آمریکا تکیه بزند، باید ابتدا نظر مثبت اعضای کمیته روابط خارجی و پس از آن، رأی مثبت نصف به علاوه یک اعضای سنا را به دست آورد. (سنای آمریکا دارای 100 سناتور است و 50 ایالت آن فارغ از مسئله جمعیت و وسعت هر کدام دو نماینده در این مجلس دارند.)

براساس آمارغیررسمی 51 کرسی سنا از آن جمهوری خواهان و 47 کرسی نیز به دمکرات‌ها اختصاص یافته است.(2 نماینده مستقل وجود دارد).

انتخاب پمپئو هر چند با استقبال برخی چهرهای تندرو از جمله سناتورهایی مانند تام کاتن و مارک رویبو مواجه شد اما مخالفت شدید مقام ها و چهره های سیاسی آمریکا و رد صلاحیت وی در کمیته روابط خارجی موجب شد موضوع انتخاب پمپئو به صحن مجلس سنا کشیده شود.

الیزابت بیورز، مدیر سیاست خارجی در سازمان مردم نهاد «جدایی ناپذیر» در این باره گفت: تایید نشدن صلاحیت پمپئو در کمیته ی روابط خارجی مجلس سنا، رای و نظر سناتورها را در صحن علنی تغییر خواهد داد.

«باب منندز» سناتور دمکرات ضمن مخالفت با انتخاب جدید ترامپ برای وزارت امور خارجه آمریکا، گفت که پمپئو استراتژی مشخصی برای مقابله باچالش های بزرگ جهانی ندارد.

سناتور منندز از تلاش روسیه برای تضعیف آمریکا، تقابل با چینی‌ها در دریای جنوب چین، استفاده ادعایی دولت سوریه از سلاح شیمیایی و قدرت گرفتن «نیکلاس مادورو» رئیس‌جمهور ونزوئلا، به عنوان نمونه‌های شکست سیاست خارجی آمریکا در دوره زمامداری ترامپ اشاره کرد.

وی همچنین درباره برجام گفت: 'همه می‌دانند که من به این توافق رأی منفی دادم ولی باید بگویم که خروج یکجانبه از این توافق، در راستای منافع ایالات‌ متحده نخواهد بود؛ اگر از این توافق خارج شویم، چگونه خواهیم توانست متحدانمان را برای مقابله با ایران با خود همراه کنیم'.

جین شاهین'و تیم کین دو سناتور دمکرات دیگر که در کمیته روابط خارجی سنا عضوریت دارند، اعلام کردند به رغم اینکه سال گذشته از او به عنوان رییس سازمان سیا حمایت کردند اما با انتخاب پمپئو به عنوان وزیر خارجه آمریکا مخالفت خواهند کرد.

مخالفان پمپئو می گویند قرار گرفتن او در کنار جان بولتون مشاور جدید شورای امنیت ملی آمریکا و نیکی هیلی سفیر این کشور درسازمان ملل، تیم ترامپ را کاملا امنیتی کرده و آرایش جنگی بیشتری به خود می گیرد و این برای امنیت و منافع ملی آمریکا مطلوب نیست.

پمپئو در کمیته روابط خارجی سنا با تاکید بر اینکه تلاش خواهد کرد تا سیاست های دولت را با استفاده از دیپلماسی به نتیجه برساند و نه از مسیر جنگ، گفت : شما می دانید کسی که لباس نظامی برتن کرده به خوبی می داند که جنگ آخرین گزینه خواهد بود.

وی آنگاه برای اینکه اعضای سنا را متوجه این امر کند که در تصمیم گیری ها اهل مشورت و تعامل است، تصریح کرد که با همه وزرا و شخصیت های تاثیرگذار دربحث سیاست خارجی و مسایل بین المللی از هنری کیسینجر گرفته تا جان کری مشورت کرده است.

پمپئو تاکید کرد : در سازمان سیا این تجربه را داشتم که حتی با مخالفان نیز مذاکره کنم. من این تجربه را در وزارت خارجه دنبال و تلاش خواهم کرد تا هر چه سریعتر پست های خالی در وزارت خارجه را پر کنم.

یکی از معضلات کنونی در دستگاه سیاست خارجی آمریکا این است که در طول یکسال گذشته شمار زیادی از مقام ها و کارشناسان مجرب این وزارتخانه به ویژه کارشناسان مربوط به موضوع برجام به دلیل اختلاف نظر با دیدگاههای ترامپ مجبور به استعفا و کناره گیری شده اند.

وزیر خارجه پیشنهادی آمریکا، برجام را یکی از محورهای مذاکراتی مقامات آلمان، فرانسه و آمریکا دانست و گفت: تاکنون هیچ شواهدی به دست نیامده است که ایران از تعهدات برجامی خود پیروی نکرده باشد.

پمپئو در پاسخ به سوال سناتور کاردین درباره برجام گفت: من می‌خواهم که این توافق را اصلاح کنم.» سناتور کاردین به وی یادآور شد که برجام یک توافق بین‌المللی و غیرقابل تغییر است.

در ادامه، سناتور «کوری گاردنر» در خصوص منافع اقتصادی برجام برای ایران و امکان پس گرفتن این منافع از ایرانیان در صورت نقض تعهدات برجامی سوالاتی پرسید.

پمپئو ابتدا مدعی شد که برجام «منافع اقتصادی زیادی» برای ایران داشته و به همین خاطر، ایران در پی ماندن در این توافق و ادامه بهره‌مندی از منافع اقتصادی آن خواهد بود.

سناتور گاردنر پرسید که آیا اصرار آمریکا بر اصلاح برجام، سیگنالی منفی در خصوص متعهد ماندن آمریکا به توافقات بین‌المللی به «کیم جونگ اون» رهبر کره شمالی نمی‌دهد؟

پمپئو در پاسخ گفت:«ما دقیقا نمی‌دانیم کیم جونگ اون چگونه فکر می‌کند ولی می‌دانیم که اولویت ذهنی وی، رفع فشار اقتصادی سنگینی است که بر کشورش وارد آمده است؛ کم‌اهمیت‌ترین چیزی که کیم به آن فکر می‌کند، توافقاتی است که آمریکا از آنها خارج شده است؛ او در عوض به زمینه‌چینی نحوه مذاکره با ما فکر می‌کند تا بتواند ادامه حکومتش را تضمین کند.»

کارشناسان مسایل سیاسی و بین المللی بر این باورند که همواره بخش قابل توجهی از فعالیت ها و اقدامات وزارت خارجه آمریکا در راستای حفظ و تکمیل برنامه های سازمان سیا است به همین دلیل با وجود مخالفت های جدی از سوی برخی سناتورها، پمپئو در نهایت خواهد توانست از مجلس سنا رای مثبت بگیرد.

در شرایطی که دولت ترامپ گرفتار مناقشات اقتصادی، سیاسی و امنیتی زیادی با کشورها و دولت ها در مناطق مختلف جهان است، بعید به نظر می رسد که کنگره آمریکا تصمیم به رای عدم اعتماد به فردی بگیرد که تا دیروز رییس سازمان اطلاعات و امنیت این کشور بوده و امروز برای تصدی پست وزارت خارجه معرفی شده است.

ترامپ در ابتدای دولت خود به جنگ قراردادها و معاهداتی بین المللی از جمله پیمان آب و هوایی و یا ترانس پاسفیک رفت که برای واشنگتن بار مالی زیادی داشت، اکنون او با تغییر مهره های مهم کابینه اش مانند وزیر امور خارجه و مشاور شورای امنیت ملی آمریکا تلاش دارد تا در سایر عرصه ها از جمله مسایل امنیتی و منطقه ای مانند، بحران سوریه، اختلاف با چین، روسیه، ایران و کره شمالی امتیازهای لازم به دست آورد.

در چنین شرایط دشواری که دولت ترامپ در عرصه های مختلف با آن مواجه است و به رغم مخالفت ها و انتقادهای تند برخی از سناتورها از انتخاب پمپئو بعید به نظر می رسد که مایک پمپئو به عنوان رییس سابق سازمان سیا از مجلس سنا رای اعتماد نگیرد از کنگره آمریکا به ترامپ کمک خواهد کرد تا با افراطی کردن هر چه بیشتر کابینه و تند کردن آهنگ سیاست خارجی تهاجمی این کشور بتواند از حریفان و رقبای خود امتیازات بیشتری کسب کند.

هر چند ویژگی مهم و همیشگی تحولات بین المللی همواره سیال بودن آن است و در عرصه هایی که آمریکا با آن درگیر است بازیگران مهمی مانند ایران، چین، روسیه و... حضور دارند و این اجازه را نخواهند داد که آمریکا با تغییر آرایش کابینه بتواند به اهداف خود برسد.

ایرنا

دسته بندی ها :

پربیننده ترین خبرها