تحلیل روز/

رجز خوانی سعودی ها درباره دخالت نظامی در سوریه لاف در غربت

رجز خوانی سعودی ها درباره دخالت نظامی در سوریه لاف در غربت
يکشنبه 2 ارديبهشت 1397 - 15:27

همین چند روز پیش بود که عادل الجبیر وزیر امور خارجه عربستان در نشست خبری مشترک با انتونی گوترش دبیرکل سازمان ملل متحد از آمادگی کشورش برای حضور نظامی در سوریه تحت حمایت آمریکا خبر داد.

العالم _ یادداشت

این ادعای وزیر سعودی را باید بیشتر شبیه به یک جوک و لطیفه دانست. کشوری که در حیات خلوت خود در یمن در باتلاقی عمیق فرورفته است چگونه می تواند در کشور بزرگی مانند سوریه حضور نظامی پیدا کند. البته عربستان سعودی از جمله کشورهایی است که همواره از طلای سیاهی که در اختیار دارد استفاده ابزاری کرده است اما این که بن سلمان تازه به دوران رسیده و کم تجربه به زودی همه چیز را فراموش می کند و مجددا مرتکب اشتباه راهبردی و اشتباه محاسباتی می شود محل سوال است. سعودی ها در جریان تجاوز نظامی به یمن نیز دست به دامان کشورهایی مانند پاکستان و مصر شدند و به رغم پیشنهادهای اغواء کننده ای که دادند نتوانستند این کشورها را با خود همراه سازند . این در حالی است که اوضاع در سوریه بسیار متفاوت خواهد بود زیرا هر کشوری که بخواهد مرتکب چنین حماقتی ( مداخله نظامی در سوریه ) شود خود را در رویارویی مستقیم با محور مقاومت قرار می دهد.

در طول بیش از سه سال گذشته که عربستان وارد جنگ با یمن شده و این کشور را تحریم همه جانبه کرده است باز نتوانسته است امور را در روی زمین و نبرد میدانی به نفع خود تغییر دهد. مبارزان یمنی نه تنها در زمینه دفاع از استقلال ، تمامیت ارضی و حاکمیت ملی خود موفق بودند بلکه توانستند به پایگاه های نظامی در داخل خاک عربستان نیز یورش ببرند و بسیاری از آن ها را تصرف کنند و غنایم زیادی به دست آورند. علاوه بر آن ریاض ، جده ، طائف و دیگر مناطق راهبردی و حیاتی سعودها مانند تاسیسات نفتی شرکت عظیم آرامکو در دسترس موشک های یمنی ها قرار دارد. البته شاید سعودی ها از وضعیت نظامیان خود و میزان حرفه ای بودن آنان هیچ اطلاعی ندارند که پس از گذشته سه سال هنوز نتوانسته اند حتی یک ناحیه و منطقه از مناطق شمال یمن را به طور کامل تحت سیطره درآورند و تنها در ده ناحیه از اصل 234 ناحیه واقع در شمال یمن با مبارزان یمنی درگیر هستند. بر اساس همین تجربه یمن و گیرافتادن سعودی ها و ائتلاف متجاوز در باتلاق این کشور باید به صراحت گفت سوریه به گورستان نظامیان متجاوز تبدیل خواهد شد. همانطور که پیشتر اعلام شد مصر با الحاق به ائتلاف اماراتی و سعودی در یمن مخالفت کرد و این مخالفت با استناد به تجربه دردناکی است که ارتش مصر سال 1962 میلادی متحمل شد. رسانه های مصر خاطراتی را از افسران مصری که در جنگ سال 1962 در یمن شرکت کردند و تقریبا اکثر این افراد از پیچیدگی ها و سختی های نبرد با یمنی ها می گویند این در زمانی است که شرایط در سوریه برای متجاوزان خارجی به مراتب پیچیده تر و سخت تر خواهد بود و به عبارتی دیگر آمدنشان با خودشان است ولی رفتنشان دیگر دست خودشان نیست. البته که ارتباط راهبردی نانوشته و قدیمی بین دو کشور سوریه و مصر وجود دارد و محال است ارتش مصر سابقه درخشان و تاریخی که در جهان عرب دارد را برای کشوری که هم چیز آن عاریتی و اجاره ای است هزینه کند

البته عوامل بازدارنده دیگری نیز در زمینه دخالت نظامی عربستان در سوریه وجود دارد که می توان از آن به موضع ترکیه اشاره کرد. شاید ترکیه و عربستان در برخی موارد و مسایل منطقه ای موضع متحد و مشترکی دارند ولی حقیقت امر آن است که نقطه اختلاف و افتراق این دو کشور بسیار بیشتر است. ترکیه که داعیه دار و مدعی رهبری جریان اخوان المسلمین در جهان است می داند که حضور سعودی ها در سوریه به معنای گسترش جریان ضد اخوانی در منطقه است بنابراین به باور برخی تحلیلگران هرگز با چنین حضوری موافقت نخواهد کرد. از سوی دیگر قرار است نیروهای عربی جایگزین نیروهای آمریکایی در مناطق کردنشین شوند از این رو حضور آمریکا در این مناطق خشم شدید مقامات ترکیه را برانگیخته است و ممکن است در صورت هرگونه جابجایی ، ترکیه برای به دست گرفتن زمام امور مداخله نظامی کند.

قدرت و نفوذ دو کشور ایران و روسیه در سوریه نیز مزید بر علت است. بدون تردید ایران یکی از قدرت های بزرگ منطقه ای است. چیزی که آمریکا  و غربی ها به آن اذعان دارند.. بنابراین ایا ایران اجازه خواهد داد تا عربستان در سوریه مداخله نظامی کند.. بررسی این موضوع و ابعاد مختلف آن زمان و فرصت بیشتری را می طلبد که در زمان مناسب بدان پرداخته خواهد شد.

ناگفته نماند که تحولات اوضاع در منطقه در چند سال اندک اخیر نشان داده است دولتمردان کنونی سعودی اغلب هیچ اختیاری از خود ندارند و از قدرت تصمیم گیری مستقل کمتری بهره مندند ندارند وعجیب تر رفتار اخیر سران سعودی است که به سرعت نور جذب در آغوش صهیونیست ها شده اند.رژیم آل سعود در طول چند دهه گذشته تلاش زیادی کرد تا با اقدامات نمایشی ، تشریفاتی و نمادین به نحوی خود را مدافع جهان اسلام و طلایه دار حمایت از فلسطین و آرمان فلسطینیان و مدافع قدس و مسجد الاقصی بداند ولی گذر زمان نشان داد که وهابیسم و تروریسم دو روی یک سکه هستند. امروز ساکنان قلب جهان اسلام که همان فلسطینیان هستند به این باور رسیده اند که سران آل سعود مرتکب خیانت و جنایت بزرگی در حق قدس و مسجد الاقصی شده اند و به همین علت است که تصاویر پادشاه سعودی و ولیعهد خام این کشور در کنار تصاویر نتانیاهو و ترامپ در غزه به آتش کشیده می شود.

این که مقامات سعودی این روزها تهدید به دخالت نظامی در سوریه می کنند چیز تازه ای نیست و شگفت آور نیز نیست زیرا سعودی ها و صهیونیست ها و مزدوران منطقه ای و خارجی آنان چند سالی است که با همه توان جنگی جهانی را بر سوریه  به عنوان محور مقاومت تحمیل کرده اند و طرفی نبستند و دست از پا درازتر بازگشتند و عربده کشی ها و هوچی گری های امروز آنان به علت شکست ها و ناکامی های مستمری است که در جبهات مختلف متحمل شده اند. هزینه های بیلیاردی و هنگفت سعودی ها در تجاوز به یمن و توطئه در سوریه تاکنون نه تنها دستاوردی نداشته است بلکه باعث تقویت و ورزیدگی بیشتر جبهه مقاومت و محور مقاومت شده است. سعودی ها و صهیونیست ها این روزها برای احیای آبروی از دست رفته خود تلاش می کنند.

تقریبا اکثر کارشناسان بر این باورند که اظهارات مقامات سعودی در خصوص دخالت نظامی در سوریه یک هیاهوی تبلیغاتی و جنگ روانی است و چنین اتفاقی رخ نمی دهد. و به همین خاطر به نظر می رسد آن چه که امروز سعودی ها ادعا می کنند مصداق ضرب المثل لاف در غریبی یا غربت است.

اما علیرغم تحلیل ارائه شده ، برخی دیگر از کارشناسان نیز معتقدند اگر سعودی ها مرتکب چنین حماقتی شوند و در سوریه دخالت نظامی کنند به معنای واقعی کلمه دست به خودکشی سیاسی زده اند زیرا کار به جایی خواهد رسید که حتی متحدان آمریکا و غربی نیز سعودی ها را در باتلاق سوریه تنها به حال خود رها خواهند کرد و شکست سنگین و مفتضحانه دیگری در تقویم سعودی ها درج و ثبت خواهد شد.جنگ یمن قدرت نظامی و اقتصادی و سیاسی پوشالین عربستان را تا حد زیادی به تحلیل برده است و این کشور به رغم ادعاهایی که مطرح می کند دیگر قدرت و توان ورود در ماجراجویی جدید دیگری را ندارد. دخالت نظامی احتمالی سعودی در سوریه فقط باعث متشنج تر شدن و وخیم تر شدن اوضاع در این کشور خواهد شد و باعث تسریع در سرنگونی رژیم صهیونیستی و رژیم وهابیسم خواهد شد.

سید محمد مسعودی علوی

پربیننده ترین خبرها