اسراییل در احاطه بازوهای نظامی ایران/ اگر جنگی درگیرد رژیم صهیونیستی خرد می شود

اسراییل در احاطه بازوهای نظامی ایران/ اگر جنگی درگیرد رژیم صهیونیستی خرد می شود
دوشنبه 3 ارديبهشت 1397 - 10:20

روزنامه فرامنطقه ای رای الیوم نوشته، در صورت وقوع هر جنگی، رژیم صهیونیستی در میان بازوهای نظامی ایران که از هر طرف آن را احاطه کرده خرد خواهد شد و با هرحماقتی که مرتکب شود، شبه ویرانی از آن بیرون خواهد آمد.

العالم ـ یادداشت

عبدالباری عطوان تحلیلگر مسایل منطقه روز یکشنبه در رای الیوم نوشته، "انگشت روی ماشه"، تعبیری است که این روزها فرماندهان ایرانی و اسرائیلی استفاده می کنند بنابراین احتمال وقوع جنگ در حوالی سوریه افزایش یافته است. 
"حسین سلامی" جانشین فرمانده کل سپاه پاسداران ایران در سخنان خود در نماز جمعه تهران شدیدترین هشدارها را به "اسرائیل" داد که تاکنون بی سابقه بوده است، وی گفت: گوش کنید هر جنگی اتفاق بیفتد مطمئن باشید محو شما را به همراه خواهد داشت، کوچک‌ترین هدف، موجودیت شماست. کوچک‌تر از آن هدفی نیست. شما نمی‌توانید دومینوی اشغال سرزمین را وقتی که سربازان و شهروندانتان فرار می‌کنند، تحمل کنید. شما راه فراری جز شنا دردریا ندارید. به پایگاه‌های هوایی‌تان اعتماد نکنید آنها در دسترس هستند و زود از کار می‌افتند. 
به آمریکا،‌ انگلیس و فرانسه دل نبندید، آنها وقتی می‌رسند که شما نیستید مثل رسیدن یک آمبولانس برای یک فردی که مرده است و فقط می‌تواند او را تا قبرستان مشایعت کند. 
عطوان چند سناریو درباره احتمال جنگ مطرح کرده: 
نخست: ابتدا جنگنده های اسرائیلی به یکی از پایگاه های نظامی ایران در سوریه حمله می کنند و به دنبال آن ایران در مرحله اول پاسخ انتقامجویانه کوبنده ای از سوریه یا جنوب لبنان به این حمله خواهد داد. 
دوم: ارتش رژیم صهیونیستی حمله ای فراگیر علیه مواضع ایران در سوریه آغازمی کند چرا که فرماندهان اسرائیلی بر این باورند که حملات موشکی محدود به اهداف ایران مانند حمله به پایگاه هوایی التیفور (T-4) کافی نیست. 
سوم: ایران برای گرفتن انتقام شهادت هفت نظامی خود در پایگاه هوایی التیفور به حمله محدود به اهدافی در عمق "اسرائیل" یا در خارج از آن اقدام می کند. 
این تحلیلگر نوشته، ترجیح یکی از این سناریوها بر دیگری دشوار است و احتمال حمله از سوی هر یک از دو طرف پیش از 12 می (22 اردیبهشت) که موعد تصمیم گیری دونالد ترامپ رئیس جمهوری امریکا درباره توافق هسته ای با ایران است، وجود ندارد. 
تهدیدات ایران در مورد سرنوشت "اسرائیل" بسیار قابل قبول تر است چرا که بسیاری از جنگ های ایران و همپیمانانش در طول 20 سال گذشته موفقیت آمیز بوده است اما تل آویو به هر جنگی که در این دو دهه وارد شده چه در لبنان یا نوار غزه و اخیرا در سوریه با شکست همراه بوده و در حمله اخیرش به فرودگاه التیفور در استان حمص بیشتر موشک های آن از سوی پدافند هوایی سوریه منهدم شده  است. 
عطوان در یادداشت خود همچنین خاطرنشان کرده، سرگئی لاوروف وزیرخارجه روسیه نیز با اعلام این که حملات هوایی آمریکا، انگلیس و فرانسه توجیه لازم را برای مجهز شدن سوریه به سامانه اس 300 فراهم کرده در واقع برای بکارگیری این سامانه که در خاک سوریه مستقر است، چراغ سبز نشان داده است.

پربیننده ترین خبرها