ظریف در گفتگو با آسوشیدپرس:

بازگرداندن تحریم‌ها علیه ایران به معنای خروج از برجام است/عربستان نشان ایران را بر روی موشک‌های انصارالله جعل کرده بود

بازگرداندن تحریم‌ها علیه ایران به معنای خروج از برجام است/عربستان نشان ایران را بر روی موشک‌های انصارالله جعل کرده بود
چهارشنبه 5 ارديبهشت 1397 - 02:57

وزیر امور خارجه کشورمان با بیان اینکه بازگرداندن تحریم های آمریکا علیه ایران به معنای خروج از برجام است، به پیامدهای این خروج اشاره کرد و گفت که خروج متقابل از برجام و احتمالا از پیمان منع گسترش هسته ای از گزینه های ایران است.

العالم-ایران

محمد جواد ظریف در گفت و گو با خبرگزاری آسوشیتدپرس به پیامدهای خروج آمریکا از توافق هسته ای با ایران پرداخت و افزود: این کار بر مذاکرات واشنگتن با پیونگ یانگ تاثیر می گذارد و ثابت می کند آمریکا به تعهدات خود پایبند نیست.

وی تاکید کرد: در صورتی که رئیس جمهوری آمریکا از برجام خارج شود، ایران دیگر به هیچ یک از تعهدات بین المللی خود تحت این توافق مقید نبوده و غنی سازی را بسیار فراتر از محدودیت هایی که در این توافق مشخص شده، از سر خواهد گرفت.

ظریف گفت: اگر آمریکا بخواهد از توافق هسته ای خارج شود، پیامد بدیهی آن به احتمال زیاد اقدام متقابل و خروج ایران خواهد بود. چرا که دیگر توافقی وجود ندارد که ایران در آن بماند.

وزیر خارجه کشورمان با اشاره به دیدار پیش روی دونالد ترامپ با کیم جونگ اون رهبر کره شمالی و با بیان اینکه اعتبار آمریکا در تزلزل است، گفت: ایران از کاهش تنش در شبه جزیره کره استقبال می کند. اما رئیس جمهوری آمریکا به جهان نشان می دهد که این کشور مذاکره کننده قابل اعتمادی نیست.

وی افزود: آن ها (آمریکا) حاضرند هر آنچه را که داده اند، پس بگیرند و بعد درباره وعده هایی که در توافق داده اند، دبه کنند. این کار آمریکا را به طرفی غیرقابل اتکا در توافق های بین المللی بدل می کند.

ظریف که برای شرکت در اجلاس صلح پایدار در سازمان ملل متحد به نیویورک رفته است، در حالی با آسوشیتدپرس گفت و گو می کرد که همزمان امانوئل مکرون رئیس جمهوری فرانسه برای گفت و گو با ترامپ پیرامون برجام در کاخ سفید به سر می برد.

با وجود آن که فرانسه در راس سه قدرت اروپایی برای جلب رضایت واشنگتن و آنچه اصلاح برجام می خوانند تلاش می کند، کمتر کسی به حصول توافقی در این باره میان آمریکا و اروپا تا پیش از ضرب الاجل ترامپ در 12 ماه مه (22 اردیبهشت) امیدوار است.

قرار است ترامپ در 22 اردیبهشت درباره تعلیق تحریم های هسته ای ایران تصمیم گیری کند. تصمیمی که سرنوشت برجام و خروج یا ماندن آمریکا در این توافق را تعیین می کند.

ظریف درباره وضعیت پس از خروج آمریکا از برجام گفت: این وضعیت از چشم انداز کسانی که برای شروع توافق سر و صدای فراوانی درباره برنامه هسته ای ایران به پا کردند، کاملا متفاوت خواهد بود.

وی افزود که خروج از پیمان منع گسترش هسته ای (ان پی تی) یکی از گزینه های تهران در صورت خروج واشنگتن از برجام است که البته دولت حامی چنین گزینه ای نیست اما برخی از نیروها در ایران خواهان آن هستند.

ظریف همچنین درباره مسائل یمن گفت که ایران خواستار خودداری همه طرف های درگیر در بحران این کشور از حمله به مناطق غیرنظامی است.

وی درباره نمایشی که نیکی هیلی سفیر آمریکا در سازمان ملل از پاره های موشک های شلیک شده از سوی نیروهای یمنی به عربستان برای اثبات ایرانی بودن آن ها به اجرا درآورد، گفت: من نمی گویم که هیلی دروغ می گوید، اما کسانی شواهد و مدارک را برای او جعل می کنند.

وزیر امور خارجه کشورمان پیرامون حضور مستشاری ایران در سوریه به آسوشیتدپرس گفت: تا زمانی که هدفمان ایجاب می کند و تا زمانی که دولت سوریه درخواست دارد، ما آنجا خواهیم بود.

ايرنا

پربیننده ترین خبرها