نماینده ایران در نشست بازنگری ان پی تی در ژنو :

آمریکا مسئول پیامد بی پروایی علیه برجام است/ پاسخ "نه" ایران به درخواست وقیحانه آمریکا

آمریکا مسئول پیامد بی پروایی علیه برجام است/ پاسخ
چهارشنبه 5 ارديبهشت 1397 - 08:18

نماینده جمهوری اسلامی ایران در نشست کمیته مقدماتی کنفرانس بازنگری در معاهده منع اشاعه هسته ای ( ان پی تی) تاکید کرد که آمریکا مسئول هرگونه پیامد ناشی از سیاست های گستاخانه علیه برجام خواهد بود.

العالم ـ ایران ـ سیاسی

«‎رضا نجفی» سفیر و نمایندهٔ دائم ایران در دفتر سازمان ملل متحد در وین و نمایندهٔ ایران در آژانس بین‌المللی انرژی اتمی، به عنوان رئیس هیات ایران در نشست ژنو ، در سخنرانی خود گفته، اهمیت حیاتی برجام به عنوان الگویی برای حل و فصل موضوع های پیچیده فنی و سیاسی تا حد زیادی به رسمیت شناخته شده و به همین علت جامعه بین المللی حامی اجرای برجام است. 
نجفی تصریح کرده، در حالی که ایران در سه سال گذشته به تعهدات خود در برجام عمل کرده و آژانس بین المللی انرژی اتمی هم از ژانویه 2016 تاکنون 10 بار این مساله را تائید کرده است ، اما آمریکا به عنوان یکی از طرف های مشارکت کننده در برجام به طور مدام آن را نقض کرده است. واشنگتن باید برای این سیاست های غیرمسئولانه که نقض یک توافق چندجانبه و قطعنامه اجماعی شورای امنیت است، پاسخگو باشد. ما از آمریکا می خواهیم که که نقض تعهدات خود در برجام را متوقف و تعهداتش را به طور کامل اجرا کند. 

پاسخ "نه" ایران به درخواست وقیحانه آمریکا
وی با اشاره به این که دولت آمریکا به طور وقیحانه برای برخی از طرف های برجام مهلت برای تغییر یک طرفه شروط توافق هسته ای تعیین کرده است، خاطرنشان کرده، پاسخ ما به این مساله روشن و قاطع است: "نه" ؛ برجام مورد مذاکره مجدد یا تغییر قرار نخواهد گرفت. آمریکا مسئول هر پیامد این سیاست های بی پروا علیه برجام خواهد بود. سیاست واشنگتن در قبال برجام این پیام را به دیگران ارسال می کند که آمریکا طرف قابل اعتمادی در هیچ گونه توافق دوجانبه یا چندجانبه ای نیست و نمی توان به آن اعتماد کرد. 

خاطرنشان می شود که دونالد ترامپ، رییس جمهور آمریکا تا 12 می (22 اردیبهشت) به هم‌پیمانان اروپایی‌اش فرصت داده تا این توافق را با افزایش محدودیت علیه برنامه تسلیحاتی ایران اصلاح کنند. اگر این اصلاحات اعمال نشود او هشدار داده که تحریم‌های آمریکا را دوباره اعمال خواهد کرد.

آمریکا بزرگترین تهدید "ان پی تی" 
نماینده کشورمان همچنین تصریح کرده، در حالی که کمتر از دو سال دیگر وارد پنجاه سالگی اجرایی شدن NPT می شویم اما با توجه به سیاست و برنامه های تسلیحاتی و تداوم وجود زرادخانه های سلاح های هسته ای برخی کشورهای هسته ای بویژه آمریکا ، پس از نیم قرن نه تنها به اهداف اصلی معاهده نزدیک نشده ایم بلکه دورنمای نیل به این اهداف حتی دورتر از سال 1970 به نظر می رسند.
به گفته وی، کشورهای دارای سلاح هسته ای همچنان هزاران سلاح در اختیار دارند و برخی از آنها نقش این سلاح ها را در سیاست های امنیتی و نظامی خود افزایش داده و برخی نیز نوع جدیدی از مسابقه تسلیحاتی هسته ای را آغاز کرده و موشک ها و زیردریایی های هسته ای را نوسازی می کنند و انواع جدیدی از این سلاح ها می سازند تا در مناقشه های منطقه ای از آنها استفاده کنند. 
نجفی یادآورشده، روایت هایی (در این نشست) مطرح شد که تمام این روندهای منفی و فقدان پیشرفت در جهت خلع سلاح هسته ای را به شرایط امنیتی بین المللی نسبت می دهد. کشورهای غیرهسته ای عضو "ان پی تی" این مساله را رد می کنند و بر این باورند که علت ریشه ای این وضعیت، بی اعتنایی به چندجانبه گرایی و عدم تمایل به همکاری چندجانبه در مسیر خلع سلاح است. 
نماینده ایران تصریح کرده، مشکل اصلی یکجانبه گرایی و به طور خاص اقدام های هسته ای یکجانبه آمریکا است که بزرگترین تهدید برای آینده "ان پی تی" و اهداف خلع سلاح هسته ای است. 

آمریکا مانع خلع سلاح هسته ای
نجفی خاطرنشان کرده، تا زمانی که این سیاست هسته ای آمریکا پا برجا باشد هیچ پیشرفتی در زمینه خلع سلاح هسته ای ایجاد نخواهد شد و انتظار می رود که اشاعه سلاح های هسته ای در تمام جنبه های آن ادامه یابد. 
نماینده کشورمان همچنین تاکید کرده، در حالی که بهره برداری از ظرفیت های ویرانگر فناوری هسته ای توسط چند کشور معدود تهدید بزرگی متوجه بشریت می کند اما کاربردهای صلح آمیز فناوری هسته ای مزایای زیادی برای بشریت دارد و برخورداری از چنین مزایایی می تواند با اعمال حقوق کشورهای عضو 'ان پی تی' محقق شود. 

تسلیحات هسته ای رژیم صهیونیستی نتیجه معیارهای دوگانه آمریکا است
وی تصریح کرده، با وجود اجرای پادمان های هسته ای و پروتکل الحاقی توسط کشورهای غیر هسته ای، تدابیر محدودکننده مختلفی از جمله از طریق فشار و تحریم برای محدود کردن حق کشورها برای توسعه صلح آمیز انرژی هسته ای برای مقاصد صلح آمیز همچنان اعمال می شود. در عمل، کشورهای خارج از پیمان "ان پی تی" که دارای سلاح هسته ای هستند مورد برخورد ترجیحی در همکاری هسته ای قرار دارند و ما باید در نشست های فرایند بازنگری در "ان پی تی" درباره این مسائل بحث کنیم. 

نجفی با تاکید بر حمایت جمهوری اسلامی ایران از خلع سلاح هسته ای، برنامه تسلیحاتی هسته ای رژیم صهیونیستی را نتیجه معیارهای دوگانه برخی کشورهای دارای سلاح هسته ای به خصوص آمریکا عنوان کرد. 

در  جهان ۱۸۹ کشور عضو معاهده "ان پی تی" بوده و متعهد به «جهان بدون سلاح هسته‌ای» شده‌اند. اساس معاهده NPT بر سه اصل استوار است:

۱- خلع سلاح هسته‌ای: کشورهای بزرگ در قالب NPT متعهد به نابودی سلاح‌های هسته‌ای خود هستند

۲- عدم اشاعه سلاح‌های هسته‌ای از سوی تمام کشورهای عضو

۳- تعهد کشورها بر همکاری‌های صلح‌آمیز هسته‌ای

کشورهای عضو NPT متعهد شده‌اند، هر ۵ سال یک بار کنفرانس بازنگری معاهده عدم اشاعه را برگزار و اجرای تعهدات کشورها در قبال معاهده را بررسی کنند. در کنفرانس بازنگری معاهده NPT در سال ۲۰۱۰، یک «برنامه عمل» تحت عنوان The NPT Action plan به تصویب رسید که شامل ۶۴ اقدام است، ۲۲ اقدام در مورد خلع سلاح هسته‌ای، ۲۳ اقدام در مورد عدم اشاعه سلاح هسته‌ای و مابقی در مورد انرژی صلح‌آمیز هسته‌ای است.

نشست کمیته مقدماتی جهت آماده سازی مباحث برای دهمین کنفرانس بازنگری NPT می باشد که قرار است در سال 2020 برگزار گردد. تا کنون چندین کنفرانس بازنگری به دلیل عدم پایبندی کشورهای هسته ای به ماده 6 معاهده و فقدان پیشرفت در خلع سلاح هسته ای به شکست انجامیده اند. 

پربیننده ترین خبرها