انتقاد روسیه از سیاست‌های دفاع موشکی آمریکا

انتقاد روسیه از سیاست‌های دفاع موشکی آمریکا
چهارشنبه 5 ارديبهشت 1397 - 09:28

وزارت خارجه روسیه در بیانیه‌ای اعلام کرد، آمریکا به دنبال تحت سلطه قرار دادن جهان با سپر دفاع موشکی خود است و این یک تهدید بالقوه محسوب می‌شود و ساختار امنیت بین‌المللی را مختل می‌کند و جهان را به سمت بی‌ثباتی بیشتری سوق می‌دهد.

العالم - آمریکا

به نقل از شبکه خبری راشاتودی، وزارت خارجه روسیه در بیانیه خود آورده است: اقدامات بی پروای آمریکا در استقرار سیستم‌های دفاع موشکی پیامدهای ناگواری را برای ساختار امنیت بین‌المللی هم در منطقه اروپا–آتلانتیک و هم در منطقه آسیا-پاسفیک به همراه دارد. سیاست آمریکا در استقرار سپرهای دفاع موشکی‌اش یکی از موانع اصلی در خلع سلاح اتمی محسوب شده و شرایطی خطرناک را برای احیای رقابت تسلیحاتی ایجاد می‌کند.

در ادامه بیانیه وزارت خارجه روسیه ذکر شده است: واشنگتن استقرار سیستم‌های دفاع موشکی خود را پس از آنکه با پنج قدرت اصلی بین‌المللی به توافقی با ایران در سال 2015 درباره برنامه اتمی‌اش دست پیدا کرد، کم نکرده است. سپرهای دفاع موشکی آمریکا باعث به وجود آمدن تهدیدهای بالقوه می‌شوند. این سیستم‌ها در بخش‌های مختلف جهان بخشی از یک پروژه خطرناک جهانی هستند و هدفشان غلبه نظامی آمریکا در سایر کشورها محسوب می‌شود. آنها توازن قدرت در زمینه تسلیحات تهاجمی را تغییر داده و خطرات جدی در بی‌ثباتی جهانی محسوب می‌شوند.

وزارت خارجه روسیه در ادامه آورده است: چتر دفاع موشکی باعث توهم مصونیت در واشنگتن شده است و همین امر باعث شده تا دولت آمریکا اقداماتی یک جانبه و خطرناک را برای پیشبرد اهدافش انجام دهد. ایالات متحده خودش را حامی قوانین بین‌الملل می‌داند و هرگز به قضاوت درمورد تحقق و اجرای الزامات نمی‌پردازد. واشنگتن زمانی که کسی را به نقض قوانین متهم می‌کند به خودش زحمت نمی‌دهد تا دلیل و مدرکی قانع کننده بیاورد و حقایق و گمانه‌زنی‌ها را با یکدیگر ادغام می‌کند. دلایل بی‌شماری وجود دارد که باور کنیم یک حرکت واقعی در ورای اقدامات آمریکا وجود دارد و آن ترس از مورد اتهام قرار گرفتن به عنوان کشوری است که اتهامات بی پایه و اساس را علیه دیگر کشورها وارد می‌کند تا نقض‌های گسترده قوانینی بین‌المللی را به ویژه در زمینه کنترل سلاح و منع گسترش تسلیحات که از سوی خود آمریکا صورت می‌گیرد،‌ مخفی کند.

وزارت خارجه روسیه در بیانیه خود همچنین آورده است: واشنگتن به صورت دوفاکتو بسیاری از معاهدات بین‌المللی را در زمینه کنترل سلاح شامل کنوانسیون تسلیحات بیولوژیکی و معاهده منع گسترش تسلیحات اتمی نقض کرده است. این کشور همچنین توافق ممنوعیت کامل آزمایشات تسلیحات اتمی را تایید نکرده و حتی شرایطی را برای چنین آزمایش‌هایی ایجاد می‌کند.

وزارت خارجه روسیه همچنین به این مساله اشاره کرده است که ایالات متحده تنها کشور عضو کنوانسیون منع تسلیحات شیمیایی است که هنوز زرادخانه‌ای بزرگ از عامل‌های شیمیایی دارد و پر واضح است که کاری برای انهدام آن نمی‌کند و در عوض دلایلی دارد تا از چنین عوامل شیمیایی استفاده کند. در اوایل نوامبر 2017 قانونگذاران آمریکایی مبلغ 58 میلیون دلار را برای در پیش گرفتن اقداماتی شامل تحقیق و توسعه در زمینه موشک میان‌برد زمین پایه اختصاص دادند که بخشی از قانون اختیارات دفاع ملی برای سال مالی 2018 محسوب می‌شد و این مبلغ و انجام این برنامه نقض آشکار معاهده نیروهای اتمی میان برد امضا شده توسط مسکو و واشنگتن در سال 1987 است.

مسکو می‌گوید: برنامه پهپادی آمریکا نیز نقض آشکار این معاهده محسوب می‌شود. روسیه نگران سیستم‌هایی است که از ناوهای آمریکایی پرتاب می‌شوند. یکی دیگر از این نگرانی‌ها استقرار موشک‌های آگیس در شرق اروپاست.

ایسنا

دسته بندی ها :

پربیننده ترین خبرها