رئیس قوه قضاییه تاکید کرد؛

عزم راسخ قوه قضاییه برای درافتادن با اصحاب قدرت/ نظارت در دستگاه قضایی بیشتر می شود/ فاجعه قاچاق و واردات مهر و تسببح از خارج

عزم راسخ قوه قضاییه برای درافتادن با اصحاب قدرت/ نظارت در دستگاه قضایی بیشتر می شود/ فاجعه قاچاق و واردات مهر و تسببح از خارج
چهارشنبه 5 ارديبهشت 1397 - 12:51

رئیس قوه قضاییه با تاکید بر عزم این قوه برای در افتادن با اصحاب قدرت، در عین حال از گسترش نظارت بر فعالیت دستگاه قضایی خبرداده و گفته است، باید حساسیت در انجام وظایف درست را در این مجموعه بیشتر کنیم.

العالم ـ ایران ـ سیاسی

آیت الله صادق آملی لاریجانی روز چهارشنبه در پانزدهمین همایش روسای دادگستری ها و دادستان ها سراسر کشور در ساری خاطرنشان کرده، بایگانی شدن 8 تا 10 ماه پرونده ها در گوشه ای و بدون بررسی و اقدام عملی تخلف آشکار است که در گزارش های عینی ناظران دستگاه قضایی بیان شده است.
وی با تاکید بر اینکه نظارت بر انجام کارها، مقوله جدی در دستگاه قضایی است، گفته، این نظارت ها با هدف انجام درست و در مسیرعدالت تکالیف است که همواره مورد تاکید مقام معظم رهبری و بنده است.
رئیس قوه قضاییه ادامه داده، نظارت روسای دادگستری کل و دادستان های کشور و زیر مجموعه ها به صورت جدی باید تداوم پیدا کند. 
وی اعلام کرده، به  منظور اجرای رویکرد مهم نظارت و سرکشی سر زده ، نظارت معاونت راهبردی را در ساختار قوه قضاییه شکل داده ایم . 
آیت الله آملی لاریجانی به موضوع پرونده قضایی یکی از مسئولان ارشد کشور دردولت قبلی اشاره و خاطرنشان کرده، برخی افراد رای صادره دستگاه قضایی و دادگاه تجدید نظر در رسیدگی به این پرونده را فرمایشی خواندند ولی دستگاه قضایی آرای صادره را در افکار عمومی منتشرکرد و حقوقدان ها نیز بر صحت این رای نظر دادند. 

عزم راسخ قوه قضاییه برای درافتادن با اصحاب قدرت
وی با اشاره به اینکه پرونده فساد اقتصادی سه هزار میلیاردی و صدها پرونده فساد اقتصادی دیگر در دستگاه قضایی در دست رسیدگی است، ادامه داده، برای درافتادن با اصحاب قدرت عزم راسخ لازم است اما باید قبول کنیم که اراده دشمن می خواهد که این عزم راسخ دستگاه قضایی را تضعیف کند و یا بشکند.
رئیس قوه قضاییه تصریح کرده، ایستادگی و قانونمند بودن از نیازهای فعالیت افراد در دستگاه قضایی است و این افراد نباید در رسیدگی به پرونده ها فرمایشی کار بکنند. 
املی لاریجانی در بخش دیگری از سخنانش با تاکید بر اینکه قوه قضاییه باید فراتر از عزم راسخ ، کار جهادی بکند ، گفته، با توجه به بالا بودن حجم پرونده های وارده به این دستگاه و همچنین مواجه بودن با کمبود امکانات و نیروی انسانی ، مستلزم کار جهادی است و بسیاری از قضات فراتر از وظایف خود مشغول انجام وظیفه هستند و حتی در ساعات غیر کاری مشغول رسیدگی و بررسی پرونده ها هستند. 
وی با بیان اینکه برای انجام وظایف باید 2 مساله مهم را مورد توجه قرار بدهیم خاطرنشان کرده، فهم و شناخت از وظایف و اقدامات عملی همیشه کار آسانی نیست باید به درستی انجام شود . 
وی با اشاره به اینکه امروز اگر ملاحظاتی درانجام وظایف و اقدامات عملی صورت بگیرد تمام دشمنان و سلطه جهانی علیه ما قراردارند، افزوده، همه آنان درصدد این هستند که قوه قضاییه را در انجام وظایف خود باز بدارند . 
رئیس دستگاه قضایی خاطرنشان کرده، هجمه ها از حقوق بشر گرفته تا کوچکترین آرا و رسیدگی به پرونده ها را در دادسراها شاهد هستیم ، موضوعی که با تخریب دستگاه قضایی همراه است . 

وی با بیان اینکه در داخل کشور نیز هجمه های زیادی علیه دستگاه قضایی انجام می شود، گفته، شبکه های اجتماعی درخدمت ضد انقلاب ، منافقان و برای تخریب رکن نظام بویژه دستگاه قضایی هستند .

واردات مهر و تسببح از خارج فاجعه است/قاچاق 25 میلیارد دلاری در کشور
آیت الله آملی لاریجانی با اشاره به اینکه وضعیت قاچاق کالا ،اقتصاد کشور را بهم ریخته، افزوده، معتقدم دستگاه قضایی در برخورد با این مساله کوتاهی نیز کرده است . 
وی گفته، هرچند دستگاه قضایی متولی اصلی این موضوع نیست اما می توانست براساس اختیارات قانونی در این زمینه ورود جدی تری داشته باشد. 
رئیس قوه قضاییه به قاچاق 25 میلیارد دلاری کالا و ارز در کشور اشاره و خاطرنشان کرده، وارد کردن مُهر و تسبیح از کشورهای مختلف به کشورمان، یک فاجعه است. 
وی همه را مسئول برخورد با پدیده قاچاق کالا و ارز دانست و اظهار داشت: این موضوع به تنهایی و توسط یک دستگاه نمی تواند حل شود . 
رئیس قوه قضاییه از دادستان های کل کشور خواسته تا حساسیت خاصی را در مقوله مبارزه قاچاق کالا و ارز داشته باشند . 
به گفته وی براساس گزارش های دریافتی حتی در برخی از استان های کشور که مرزهای گمرکی دارند برخورد جدی ازسوی دستگاه قضایی برای پرونده قاچاق کالا نشده است. 
وی گفته، اینکه جرم در قاچاق کالا و ارز رخ می دهد اما دستگاه قضایی برخورد جدی انجام ندهد نشانه کوتاهی و بی توجهی است و باید در کنار مسئولان دولتی درخط مقدم مباره با قاچاق کالا و ارز باشیم .
آیت الله آملی لاریجانی همچنین اظهار داشته، گزارش ها نشان می دهد در مبادی گمرکات در برخی استان های کشور با زد و بندها بدون پرداخت حقوق گمرکی انواع واردات کالاهای قاچاق صورت می گیرد.

رانت خواری ارز در بازارهای دولتی و خصوصی 
وی همچنین به رانت خواری در ارز به دلیل بالا بودن اختلاف قیمت آن در بازارهای دولتی و خصوصی اشاره کرد. 
رئیس قوه قضاییه در بخش دیگری از سخنانش به مبارزه با اشرار در مرزهای کشور اشاره و خاطرنشان کرده، امنیت اجتماعی مردم همواره در دستگاه قضایی بسیار مهم و جدی است و دستگاه قضایی باید نسبت به انجام درست این وظیفه حساس باشد.

تکذیب شایعه عفو رهبری درخصوص سارق مسلح
وی به اهمیت شجاعت و نهراسیدن قضات در دادن رای قاطع در برخی پرونده ها اشاره و تصریح کرده، انتشار موضوع عفو رهبری و رئیس قوه قضاییه در خصوص سارق مسلحانه درفضای مجازی، کذب محض است. 
آیت الله آملی لاریجانی اضافه کرده، این جوسازی ها فقط علیه نظام و قوه قضایی بود و بدانید دستگاه قضایی تحت تاثیر جوسازی ها قرار نمی گیرد . 
وی به امنیت اقتصادی کشور اشاره و تصریح کرده، دستگاه قضایی بخصوص دادستان های کشور باید تامین امنیت سرمایه گذاری های سالم را بوجود بیاورند . 
آملی لاریجانی با اشاره به اینکه یکی از مسائلی که نگاه مردم را به دستگاه قضایی همواره تقویت می کند تکریم ارباب رجوع است، گفته، گزارش های زیاد ناظران دستگاه قضایی درباره شکایت مردم از برخورد ناصحیح کارمندان و قضات است .
به گزارش ایرنا، وی خاطرنشان کرده، چنین برخوردهای ناصحیح با مردم چهره دستگاه قضایی را برغم اینکه تلاش های فراوانی انجام می دهد ، مخدوش می کند . 
رئیس دستگاه قضایی همچنین تصریح کرده، گزارش هایی از برخورد ناصحیح مسئولان اداره زندان ها با زندانیان وجود دارد که در این زمینه باید با افراد خاطی برخورد بکنیم . 
وی در پایان سخنان خود به مقوله حقوق عامه و شهروندی اشاره و خاطرنشان کرده، هرچند در اجرای این حقوق با خلاهای قانونی مواجه هستیم اما دستگاه قضایی متولی احیای حقوق عامه در نظام جمهوری اسلامی است . 
آیت الله آملی لاریجانی همچنین گفته، در خصوص آلودگی هوا در کلانشهرها به عنوان حقوق عامه باید عواملی را که منجر به حاد شدن وضعیت آلودگی می شوند شناسایی و بدون چشم پوشی برخورد شود .
پانزدهمین همایش سراسری سه روزه روسای کل دادگستری ها و دادستان های کشور از صبح امروز ،چهارشنبه در ساری آغاز شد. 

دسته بندی ها :

پربیننده ترین خبرها