لاوروف: منتظر العربی و بن جاسم برای توضیح نیستیم

لاوروف: منتظر العربی و بن جاسم برای توضیح نیستیم
چهارشنبه 4 مرداد 1391 - 12:11

وزير امور خارجه روسيه در سخناني با بي‌اهميت خواندن مصوبات اخير اتحاديه عرب در مورد سوريه تاکيد کرد کسي در مسکو منتظر بن جاسم و العربي براي توضيح در مورد مصوبات اخير اين اتحاديه نيست.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی العالم، به نقل از شبکه راشاتودی روسیه، سرگی لاوروف وزیر در صحبت‌های خود در کنفرانس مطبوعاتی که در مسکو برگزار شده، انتقاد شدید خود نسبت به مواضع آمریکا و حمایت این کشور از اقدامات تروریستی در سوریه را ابراز کرد.

گفته می‌شود در تماس اخیر وزیر امورخارجه سعودی با همتای روس خود، فیصل پیشنهاد می‌کند تا حمد بن جاسم وزیر امور خارجه قطر به همراه نبیل العربی دبیرکل اتحادیه راهی مسکو شده و در مورد مصوبات اخیر اتحادیه عرب برای رهبران مسکو توضیح دهند که این مساله با مخالفت روس‌ها مواجه می‌شود چرا که در همین گفت‌وگوی تلفنی لاوروف به همتای سعودی خود می‌گوید که ما تنها طرح اول اتحادیه عرب را قبول داریم و بقیه مصوبات رد است.

لاوروف در بخشی از صحبت‌های خود ضمن ابراز شگفتی از مواضع آمریکا در قبال انفجارهای تروریستی دمشق گفت: این تائید مستقیم تروریسم است. از ما انتظار دارند که از این چه برداشتی داشته باشیم؟ این موضعی نادرست، و من نمی‌توانم واژه‌ای برای بیان دیدگاه خود نسبت به آن بیابم.

او ادامه می‌دهد: به عبارت دیگر، این (مواضع آمریکا) به آن معنی است که ما به حمایت از چنین اقدامات تروریستی ادامه می‌دهیم تا زمانی که شورای امنیت سازمان ملل آنچه را که ما می‌خواهیم انجام دهد. لاوروف همچنین شگفتی خود از اینکه شورای امنیت از محکوم کردن اقدامات تروریستی در سوریه سر باز زده را ابراز کرد.

وزیر خارجه روسیه از اقدام اخیر اتحادیه اروپا در تصویب قطعنامه ضدسوری نیز انتقاد کرده و گفته است که اتحادیه اروپا با تصویب تحریم‌های یکجانبه، تصمیمات گرفته شده در شورای امنیت و نشست ژنو را نقض کرده است.

لاوروف در این باره متذکر شده است: متاسفانه، زمانی که اتحادیه اروپا و آمریکا و چند کشور دیگر شروع به اتخاذ تحریم علیه سوریه می‌کنند، به هیچ وجه با ما مشاوره نمی‌کنند. وی همچنین با اشاره به بیانیه اخیر وزارت خارجه آمریکا که اقدامات تروریستی در سوریه را توجیه‌پذیر دانسته بود، تصریح کرد که واکنش آمریکا به انفجارهای دمشق توجیه آشکارای اقدامات تروریستی است.

هیلاری کلینتون وزیر خارجه آمریکا اخیرا عنوان کرده است که لازم است تا همکاری نزدیک‌تری با گروه‌های مخالف در سوریه انجام شود، تا آن‌ها بتوانند بخش‌های بیشتری از خاک سوریه را تصرف کنند.

لاوروف در این باره نیز صحبت‌ کرده و گفته است که بخش‌هایی از مرز سوریه با ترکیه و عراق تحت کنترل مخالفان درآمده است، که بر اساس اطلاعات دریافتی از برخی منابع، این کار نه توسط ارتش آزاد، بلکه به وسیلع گروه‌های وابسته به القاعده انجام گرفته است. به گفته لاوروف، دیپلمات‌های روسی هم این اخبار را تائید کرده‌اند.

لاوروف ادامه داده است: اگر چنین اقداماتی از تروریست‌ها در تصرف مناطق مورد حمایت شرکای ما است، ما از آن‌ها می‌خواهیم که موضع خود در قبال سوریه را مشخص کنند. آن‌ها در سوریه می‌خواهند به چه چیزی برسند؟ وزیر خارجه روسیه تاکید کرده است که تمام جامعه جهانی باید به صورت جمعی به حل بحران سوریه بپردازد.

دسته بندی ها :
کلید واژه ها :

پربیننده ترین خبرها