ظریف: برقراری آتش‌بس در سوریه اولویت اصلی است/ مداخلات خارجی دست یابی به صلح را به خطر انداخته

ظریف: برقراری آتش‌بس در سوریه اولویت اصلی است/ مداخلات خارجی دست یابی به صلح را به خطر انداخته
چهارشنبه 5 ارديبهشت 1397 - 22:48

ظریف در دومین اجلاس سوریه تاکید کرد، برقراری آتش‌بس در سوریه باید کماکان اولویت اصلی به شمار آید.

العالم - ایران / سیاسی

محمدجواد ظریف که برای شرکت در دومین اجلاس سوریه به بروکسل سفر کرده است، در سخنرانی خود در این اجلاس رسیدگی به وضعیت انسانی در سوریه را یک اولویت دانست و تاکید کرد: چنانچه کمک‌های انسان‌دوستانه همسو با اصول انساندوستانه و بدون پیش‌شرط‌ها یا انگیزه‌های سیاسی باشد، این کمک‌ها نه‌تنها وضعیت زندگی بی‌خانمان‌ها و آوارگان را بهبود می‌بخشد، بلکه تلاش‌ها به منظور دستیابی به راه‌حل‌های صلح‌آمیز برای این منازعه را تسهیل می‌بخشد.

ظریف درخصوص برقراری آتش‌بس در سوریه نیز گفت: برقراری آتش‌بس در سوریه باید کماکان اولویت اصلی ما به شمار آید. ایران همگام با روسیه و ترکیه، به عنوان دولت‌های ضامن فرایند آستانه، در تلاش برای گسترش مناطق عاری از تنش است. این فرایند براساس این فهم شکل گرفت که بحران سوریه تنها به صورت سیاسی، در چارچوب یک فرایند واقعی فراگیر سیاسی به رهبری و اختیار مردم سوریه و با احترام کامل به حاکمیت، تمامیت ارضی و استقلال سوریه، قابل حل می‌باشد.

وزیر امور خارجه کشورمان با اشاره به ادعاهای اخیر مطرح شده علیه سوریه درخصوص کاربرد سلاح‌های شیمیایی در این کشور و تاثیر اقدامات یکجانبه مداخله جویانه برخی کشورها در سوریه افزود: ایران که به طور گسترده در دهه ۱۹۸۰ میلادی از حملات شیمیایی آسیب دیده است، هرگونه از این نوع حملات را از سوی هر فردی و تحت هر شرایطی محکوم می کند. ما همواره بر ضرورت تحقیقات بی طرفانه میدانی تاکید داشته ایم. همزمان، اقدام نظامی یکجانبه و غیرقانونی را محکوم می نماییم.

وی افزود : مداخلات خارجی صرفا دست یابی به صلح را به تاخیر انداخته و وضعیت را بیش از پیش بدتر می کند.

ظریف در بخش پایانی سخنرانی خود در این اجلاس گفت: ایران در طول سال های اخیر بطور فعالانه مشغول ارائه کمک‌های بشردوستانه به مردم سوریه از جمله آوارگان در خاک این کشور و افراد تحت محاصره بوده است. ما پیش از این همکاری خود را با سوریه به منظور بازسازی این کشور آغاز کرده ایم و در این زمینه آماده تعامل با دیگران نیز هستیم.

پربیننده ترین خبرها