تهدیدهای وزیر صهیونیست از تریبون روزنامه سعودی؛

لیبرمن: اگر ایران حمله کند به تهران حمله می‌کنیم/ با برخی کشورهای عربی گفت‌وگو در جریان است

لیبرمن: اگر ایران حمله کند به تهران حمله می‌کنیم/ با برخی کشورهای عربی گفت‌وگو در جریان است
پنج‌شنبه 6 ارديبهشت 1397 - 15:52

وزیر جنگ رژیم صهیونیستی در مصاحبه‌ای با یک روزنامه سعودی، تهران را تهدید کرد که در صورت حمله به مرکز سیاسی این رژیم، به تهران حمله می‌کند. او وجود گفت‌وگو با برخی دولتهای عربی را نیز تأیید کرد.

العالم _ فلسطین اشغالی

سریال مصاحبه‌های مقامات رژیم صهیونیستی با روزنامه الکترونیکی «ایلاف» که نزدیک به عربستان سعودی است و در لندن به‌روزرسانی می‌شود، ادامه دارد. 

بعد از مصاحبه رئیس ستاد مشترک ارتش رژیم صهیونیستی و دیگر مقامات این رژیم با ایلاف، در تازه‌ترین مصاحبه، «آویگدور لیبرمن» با این روزنامه سعودی گفت‌وگو کرده و از تریبون این رسانه سعودی-لندنی، تهران را تهدید به حمله نظامی کرده است. 

طبق گزارش ایلاف، لیبرمن که تحت تأثیر گزارش‌های خبری در خصوص انتقام ایران و پاسخ حتمی به حمله هوایی این رژیم به فرودگاه نظامی تی4 در سوریه است که نتیجه آن شهادت چند ایرانی بود، تهدید کرد که در صورتی که ایران به تل‌آویو حمله کند، این رژیم نیز به تهران حمله خواهد کرد. 

ایلاف نوشت: وزیر دفاع [جنگ] اسرائیل می‌گوید که اسرائیل خواهان جنگ با کسی نیست اما به هیچ قیمتی اجازه نمی‌دهد سکوهای [شلیک موشک] ایرانی در سوریه مستقر شود.

به نظر می‌رسد لیبرمن از این گفته سران جمهوری اسلامی ایران  مبنی بر اینکه رژیم صهیونیستی 25 سال آینده را نخواهد دید، بشدت متأثر شده است زیرا او در این مصاحبه ادعا کرده است که «رژیم ایران روزهای آخرش را طی می‌کند». 

قرار است لیبرمن بزودی برای بررسی مسائل امنیتی به آمریکا برود و با «جیمز متیس» وزیر دفاع آمریکا و «جان بولتون» مشاور جدید امنیت ملی دولت ترامپ دیدار کند. 

او در این مصاحبه به سوالاتی درباره طرح صلح عربی، حماس، غزه، ایران،‌ توافق هسته‌ای، سوریه و عربستان پاسخ داد. 

بخشی از متن مصاحبه؛

لیبرمن در پاسخ به این سوال که «شما و ایران در خاک سوریه با هم می‌جنگید؛ آنجا نه خاک شماست نه ایران» ادعا کرد که این رژیم دخالتی در جنگ سوریه نکرده است. او گفت: این [حرف] نادرست است. ما از ابتدای جنگ سوریه از هفت سال یا بیشتر، دخالتی نکرده‌ایم. ایرانی‌ها، حزب‌الله و شبه‌نظامیان دیگر و همچنین روس‌ها، داعش و دیگران هستند و همه دارند با هم می‌جنگند. برای همه در آنجا آرزوی موفقیت دارم. ما در جنگ دخالت نمی‌کنیم و آنجا نمی‌جنگیم. اما ایران تلاش می کند در سوریه پایگاه تأسیس کند و آن پایگاه‌ها را به سلاح‌های پیشرفته تجهیز کند و از آنجا به ما حمله کند. ما نمی‌توانیم دست روی دست بگذاریم وقتی می‌بینیم ایران این کارها را در نزدیک جولان می‌کند و از حزب الله در سوریه و لبنان حمایت می‌کند و تلاش می‌کند گام‌های نظامی خود در سوریه را برای حمله به ما محکم کند. بروشنی می‌گویم که هر جایی را در سوریه ببینیم که ایران دارد در آنجا موضع می‌گیرد می‌زنیم و به هیچ قیمتی اجازه آن را نمی‌دهیم.

ایلاف پرسید که «اخیرا تهدیدهایی از ایران شنیدیم که پاسخ می‌دهد و اسرائیل را به دلیل حمله به فرودگاه تی4 تنبیه می‌کند»  و لیبرمن پاسخ داد: تهدیدها و حرف‌های زیادی می‌شنویم. اگر به تل‌آویو حمله کنند، به تهران حمله می‌کنیم و اگر تل‌آویو و اسرائیل در آرامش نباشند، تهران هم در آرامش نخواهد بود. می‌دانم چه می‌گویم، و توصیه نمی‌کنم کسی ما را بیازماید. ما برای همه احتمالات آماده‌ایم. 

ایلاف ادامه داد که «آیا حمله به [منافع] ایران در سوریه، به برخورد با روس‌ها منجر می‌شود؟» که لیبرمنگفت: هرگز. بارها این را گفته‌ایم. روس‌ها می‌دانند که ما اجازه نخواهیم داد ایران در سوریه پایگاه تأسیس کند و سلاح‌های پیشرفته برای حمله به ما در آن مستقر کند. تماس‌هایی داریم و هیچ برخوردی با آنان [روس‌ها] رخ نخواهد داد. 

لیبرمن در پاسخ به اینکه «اما اسد ممکن است پاسخ دهد» گفت: اگر اسد به سوی هواپیماهای ما شلیک کند، می‌دانیم چه پاسخ دردناکی بدهیم و منابع تیراندازی را هر چه که باشد، نابود کنیم و کسی را مستثنی نمی‌کنیم. 

ایلاف در ادامه سوال کرد که «حزب‌الله هم شما را تهدید می‌کند»، و لیبرمن از وجود آرامش در مرز لبنان ابراز خرسندی کرد. او گفت «ما می‌دانیم چطور پاسخ دهیم، اگر کاری کرد. حقیقت این است که آرامش بر مرز لبنان حکم‌فرماست و ما خواهان [اتفاق] بد برای لبنان نیستیم». 

ایلاف در ادامه به موضوع توافق هسته‌ای پرداخت و پرسید که «شنیدیم که وزیر خارجه ایران گفته است که خروج آمریکا از توافق هسته‌ای، ملت ایران را متحد می‌کند». لیبرمن با سوءاستفاده از وجود برخی اعتراض‌ها در چند ماه گذشته در ایران که با دخالت عناصر اغتشاشگر به آشوب کشیده شد، تلاش کرد تصویری سیاه از اقتصاد ایران نشان دهد و وانمود کند که مسائل اقتصادی در ایران کاملا متکی بر توافق هسته‌ای است و گفت: می‌ترسند آمریکا از توافق خارج شود. پس اقتصاد ایران فرومی‌پاشد. نگاه کنید به تظاهرات‌ها... این رژیمی که موجب فروپاشی اقتصادی در ایران شده. نگاه کنید چه اتفاقی برای پول ایران می‌افتد.. می‌دانند که رژیم ایران در روزهای آخرش است و فروپاشی‌اش نزدیک است. 

ظاهرا ایلاف نیز متوجه سخنان غلوآمیز وزیر جنگ اسرائیل شد و پرسید «تصور می‌کنید رژیم ایران ضعیف است؟»، و لیبرمن در واکنش به سخنان سران ایران درباره پایان عمر رژیم اسرائیل تا 25 سال دیگر گفت:‌ بله. تأکید می‌کنم که روزهای آخرش را طی می‌کند. این رژیم مقابل فشار مردمی مقاومت نمی‌کند. فقرا را رها کرده و در خارج از ایران سرمایه‌گذاری می‌کند... فکر می‌کنم خروج آمریکا از توافق هسته‌ای به فروپاشی کامل اقتصاد ایران منجر می‌شود و از این می‌ترسند. 

ایلاف به تمایل کشورهای اروپایی برای حضور در توافق هسته‌ای اشاره کرد و پرسید «اما اروپایی‌ها می‌خواهند در توافق بمانند، زیرا آنها با این [توافق] می‌توانند بر ایران نظارت کنند و آن را به مفادش متعهد نگاه دارند».لیبرمن مدعی شد که ایران به توافق پایبند نمی‌ماند و گفت:‌ اروپا دوباره اشتباه می‌کند. آنها در سال 1938 وقتی توافق مونیخ را در آلمان امضا می‌کردند اشتباه کردند و در نتیجه همه ما می‌دانیم چه شد و هیتلر چگونه آنها را فریفت.. بعد از آن آنها خواستند که با او گفت‌وگو و مذاکره کنند اما آن کار اشتباهی فاحش بود و همه می‌دانیم دنیا چه تاوانی داد. می‌بینم که آنها همان اشتباه را مرتکب می‌شوند. ایران بدون توافق یا با توافق، پایبند نخواهد بود. 

ایلاف یادآوری کرد که «این حرف، کاملا مطابق با چیزی است که محمد بن سلمان ولی‌عهد سعودی به امانوئل ماکرون رئیس جمهور فرانسه گفت» که لیبرمن پاسخ داد «به نظر می‌رسد افکار مشابه است» که ایلاف پرسید «تشابه افکار یا هماهنگی است؟»، که لیبرمن پاسخ داد «تشابه افکار». 

لیبرمن در پاسخ به این سوال که «ایا باید از توافق هسته‌ای خارج شد» گفت، «آمریکاست که باید تصمیم بگیرد. نظر ما در اسرائیل را همه می‌دانند. به هر تصمیمی که دولت آمریکا در این خصوص بگیرد، احترام می‌گذاریم». 

فارس

پربیننده ترین خبرها