پامپئو؛ جنگ طلبی که رئیس دستگاه دیپلماسی ترامپ شد

پامپئو؛ جنگ طلبی که رئیس دستگاه دیپلماسی ترامپ شد
جمعه 7 ارديبهشت 1397 - 01:32

نمایندگان مجلس سنای آمریکا روز پنجشنبه علی‌رغم مخالفت گروه‌های ضدجنگ صلاحیت «مایک پامپئو» به عنوان وزیر خارجه این کشور را تأیید کردند.

العالم-آمریکا

مجلس سنای آمریکا روز پنجشنبه علی‌رغم مخالفت گروه‌های ضد جنگ با تصدی «مایک پامپئو» به عنوان وزیر خارجه آمریکا صلاحیت او را تأیید کرد.

بسیاری از گروه‌های ضدجنگ در آمریکا حضور «مایک پامپئو» و «جان بولتون» (به عنوان مشاور امنیت ملی کاخ سفید) را خطرناک در سیاست خارجی آمریکا به شمار می‌آورند.

روزنامه «بوستون‌گلوب» انتصاب «پامپئو» و «بولتون» به این سمت‌ها را به عنوان بازگشت به دوران «دیک چنی»، معاون اسبق رئیس‌جمهور آمریکا و معمار اصلی حمله به عراق در سال 2003 تعبیر کرده است.

این دو نفر همانند «دیک‌چنی» عادت دارند تهدیدها را بزرگنمایی کرده و دیپلماسی را کم‌اهمیت نشان دهند، ضمن آنکه تصور می‌کنند با نمایش قدرت آمریکا می‌توانند دنیا را به شکل مطلوب خودشان در بیاورند.

موضع‌گیری‌های قبلی «پامپئو» که از این به بعد وزیر خارجه آمریکا خواهد بود با این تفسیر روزنامه «بوستون‌گلوب» هماهنگ است. او در سال‌های گذشته جنگ با تروریسم را به عنوان «نزاع بین اسلام و مسیحیت» توصیف کرده است.

وی در جلسه‌ای در سال 2014 گفت: «این تهدید علیه آمریکا از جانب گروهی از مسلمانان است که عمیقاً فکر می‌کنند اسلام نور است و تنها روش و پاسخ».

پامپئو» روابط نزدیکی با گروه ««ACT! for America» دارد که از سوی گروه‌های حقوق بشری در آمریکا بزرگ‌ترین گروه نفرت‌پراکن علیه اسلام معرفی شده است. این گروه تندرو، اسلام را به عنوان یک «ایدئولوژی تمامیت‌خواه» معرفی کرده که به اندازه نازیسم یا کمونیسم خطرناک است.

وزیر خارجه فعلی آمریکا گاه و بیگاه با رهبر این گروه اسلام‌ستیز در محافل مختلف ظاهر شده؛ او در سال 2016 که نماینده کنگره بود، شخصاً اتاقی در ساختمان کنگره را برای یکی از اعضای این گروه نفرات‌پراکن رزرو کرد تا درباره دیدگاه‌هایش علیه مسلمانان تبلیغ کند.

این خوش‌خدمتی‌ها باعث شد او در سال 2016 جایزه این سازمان تندرو، موسوم به «عقاب امنیت ملی» را دریافت کند.

*از درخواست سفر به ایران تا نامه به سردار سلیمانی

درباره ایران، مواضعی که پامپئو تا کنون اتحاذ کرده از مواضع ترامپ هم افراطی‌تر بوده‌اند. او در زمان حضورش به عنوان نماینده ایالت کانزاس خواستار براندازی نظام حاکم ایران شده بود.

همچنین در سال 2014 که مذاکرات هسته‌ای ایران ماه‌های پایانی‌اش را می‌گذارند، پامپئو به جمع منتقدانی پیوست که خواستار قطع گفت‌وگو با ایران بودند. او در آن زمان گفت با کمتر از 2000 سورتی پرواز می‌توان به تأسیسات هسته‌ای ایران حمله کرده و توانمندی‌های هسته‌ای این کشور را از بین برد.

 

تابستان سال بعد که برجام نهایی شد او آن را «تسلیم» آمریکا دانست: «این توافق به ایران اجازه می‌دهد به برنامه هسته‌ایش ادامه دهد. اسم این سیاست خارجی نیست، تسلیم است

پامپئو همچنین بشدت از دولت اوباما بخاطر اینکه پایان تهدیدات لفظی ایران حول نابودی رژیم صهیونیستی را در توافق نگنجاند، انتقاد کرده و گفت: «اینکه می‌گویند ایران بعد از برداشته شدن تحریم‌ها، میانه‌رو می‌شود، یک جوک است

او در فوریه سال 2016، زمانی که نماینده کنگره بود چندین بار با نگارش نامه‌هایی به محمد جواد ظریف، وزیر خارجه ایران خواستار سفر به ایران برای راستی‌آزمایی مستقلانه ابعاد توافق هسته‌ای ایران، نظارت بر انتخابات، گفت‌وگو با شهروندان ایرانی – امریکایی زندانی در ایران عنوان شده بود. ظریف چندماه بعد در خرداد ماه 1395 در نامه‌ای نسبتا طولانی درخواست آنها را رد کرد.

او بعد از پیوستن به دولت ترامپ به عنوان رئیس سیا هم یک بار به سردار سلیمانی نامه نوشت که به گفته خود او حتی باز هم نشد.

پامپئو در نشستی در بنیاد ریگان در آذرماه سال گذشته گفت: « نامه‌ای برای فرمانده نیروی قدس سپاه پاسداران ایران فرستادم و هشدار دادم واشنگتن، شما و ایران را مسئول هرگونه‌ای حمله به نیروهای آمریکایی در عراق خواهد دانست اما او حتی نامه را باز نکرد

«پامپئو» در کسوت رئیس سیا مواضع خصمانه‌اش علیه ایران را با انتصاب فردی به نام «مایکل دی‌آندرا» به عنوان مسئول میز ایران در این سازمان بیش از پیش آشکار کرد.

روزنامه نیویورک‌تایمز در گزارشی در خردادماه سال جاری، انتصاب «دی‌آندارا» که با القابی نظیر «شاهزاده سیاه»، «گرگ» یا «آیت‌الله مایک» شناخته می‌شد را اولین نشانه‌های عینی از رویکرد ستیزه‌جویانه و عنادآمیز دولت ترامپ در قبال ایران توصیف کرد.

پامپئو چند ماه بعد هم با انتشار اسناد دست‌چین‌شده و گزینشی از حمله سال 2011 نیروهای آمریکایی به پناهگاه «اسامه بن لادن» در منطقه «ابوت‌آباد» پاکستان از برگ دیگری از احساسات ضدایرانی‌اش رونمایی کرده و تلاش کرد برای ادعاهای قبلی‌اش درباره ارتباط میان ایران و القاعده سندسازی کند.

انتشار این اسناد در حالی صورت می‌گرفت که این سندها نه حاوی نکته تازه‌ای درباره حمله به پناهگاه اسامه بن لادن بود و نه با رویکردی واقعیت‌محور منتشر می‌شدند، بلکه هدف از آن صرفاًٌ پرونده‌سازی علیه ایران و مبرا کردن عربستان از نقش‌آفرینی در حادثه 11 سپتامبر بود.

«ند پرایس»، از مقام‌های سابق دولت آمریکا معتقد است پامپئو این اسناد را با منطقی شبیه دولت جورج دبلیو بوش، برای توجیه جهت تغییر حکومت ایران منتشر کرده است.

*همنوا با سعودی‌ها و اماراتی‌ها

پامپئو نیز همانند سایر گروه‌های اسلام‌هراس و ایران‌ستیز به اهمیت متحد کردن آمریکا با کشورهای مستبد عربی علیه ایران واقف است. او در ماه دسامبر با ملک سلمان، پادشاه و محمد بن سلمان، ولیعهد عربستان دیدار کرد. این دیدار بخشی از تلاش‌های طولانی مدت آمریکایی برای تشکیل یک ائتلاف عربی-اسرائیلی علیه ایران است.

پامپئو یک ماه بعد از این دیدار در یک سخنرانی در اندیشکده «امریکن انترپرایز» گفت: «ما کاملاً به شریکان عربی نیاز داریم. این دولت برای تشکیل ائتلاف نه تنها علیه داعش، بلکه علیه ایران به سوی کشورهای سنی در سراسر خاورمیانه دست دوستی دراز کرده است

ایمیل‌های هک‌شده «یوسف العتیبه»، سفیر امارات در آمریکا، از طرف دیگر نشان می‌دهند پامپئو ارتباطات نزدیکی هم با امارات متحده عربی دارد.

در یکی از این ایمیل‌ها که مربوط به تاریخ 18 نوامبر 2016 است، «ریچارد کلارک»، رئیس اندیشکده خاورمیانه، برای یوسف العتبیه نوشته است: «[مایکل فلین و مایک پامپئو]، مواضع تندی در خصوص ایران دارند

العتیبه هم در پاسخ نوشته است: «همین‌طور است. پامپئو را خیلی خوب می‌شناسم، ولی با فلین ملاقات نکرده‌ام.»

فارس

دسته بندی ها :

پربیننده ترین خبرها