تحلیل روز/

آیا یوم النکبه بکام اسراییل شیرین خواهد بود؟

آیا یوم النکبه بکام اسراییل شیرین خواهد بود؟
جمعه 7 ارديبهشت 1397 - 08:47

اسرائیل مدعی است بجز آمریکا ده کشور دیگر برای انتقال سفارتخانه هایشان از تل آویو به قدس اعلام امادگی کرده اند، انتقال سفارت آمریکا در یوم النکبه برگزار خواهد شد.

العالم - فلسطین اشغالی

تشکیلات کاخ سفید اعلام کرده ترامپ شخصاً جهت افتتاح سفارت دراسراییل حضورنمیابد، لیبرمان به آمریکا رفته تا با ماتیس و بولتون رایزنی کند، خبرها حکایت از آن دارد که اولین مقصد سفر خارجی پمپئو بعد از تصدی وزارت خارجه و طی روزهای آتی اسرائیل خواهد بود.

پمپئو در حال سوگند یاد کردن در مجلس سنا

دول عربی و اسلامی عموما در مقابل تحولات قریب الوقوع پیش رو روزه سکوت مرگبار گرفته اند، «ابومازن» درحیرت و البته به همه مشکوک است و این تنها فلسطینیان و مبارزان هستند که بر مبارزه با اسرائیل مصرند و امروز بهدعوت گروههای مقاومت پنجمین راهپیمایی بازگشت را کلید میزنند.

مبتنی بر ادعای رسانه های اسرائیلی ده کشور جهت انتقال سفارت خود به قدس اعلام امادگی کرده اند. گواتمالا، هندوراس، پاراگوئه، رمانی، چک و فیلیپین اسامی تعدادی ازاین کشورهاست که البته گفته میشود در برخی از آنها همچنان اختلافات میان مقامات سیاسی بقوت و شدت وجود دارد.

دراین میان اسم چهار کشور دیگر بهروشنی مشخص نیست و البته غبارهایی از تردید هم روی قطعیت تحقق انتقال سفارت امریکا در یوم النکبه 14می (24 اردیبهشت) همچنان سایه انداز است ودرعین حال برخی منابع حضور داماد ترامپ در مراسم افتتاح سفارت را بشرط تحقق قطعی معرفی میکنند.

درحالی که بنظر میرسد دولتهای اسلامی عموما باتن دادن به سازش، برقرای ارتباط رسمی و یا حداقل سکوت درمقابل توسعه اسرائیل درعمل بر موجودیت رسمی آن صحه میگذارند اما خبرهای رسمی و تایید شده حکایت از بروز درگیریهای روزانه میان فلسطینیها و نظامیان اسرائیلی در کرانه باختری دارد، چنانکه منابع موثق این درگیریها را بین 25 تا 35 مورد در هفته اعلام میکنند.

 

بنابراین آمار مواردی چون حضور مردم درمراسم جمعه های خشم یا راهپیماییهای موسوم به بازگشت تنها نمونه ای رسمیت یافته از مبارزات فلسطینی در مقابل صفقه القرن است که در واقع لبیک فلسطینیان به دعوت گروههای مقاومت میباشد و این یعنی آنکه در مقابل تلاش رژیم اسراییل برای آرام نشان دادن اوضاع و البته سانسور حقیقت حوادث فلسطین در این روزها آنچه واقعیت میدان فلسطین است آمادگی مردم و مبارزین برای اعلام مخالفتهای جدی تربا تحولات و برنامه هایی است که بناست دریوم النکبه صورت تحقق بخود بگیرد.

این روزها اسرائیل بشکلی خاصتر از قبل اصرار دارد هیجانات را آرام و مخالفتها و تظاهرات فلسطینیها را مدیریت کند. رژیم صهیونیستی درعین حال میکوشد تا جبهه جنوبی خود را آرامتر ازهمیشه نگه دارد  و البته بهنمایش گذارد.

اسراییل این روزها برجبهه شمالی متمرکز است و البته هشدار ایران را مبنی بر تلافی و انتقام گیری از ماجرای موشکباران تیفور سوریه و شهادت تعدادی از مستشارانش بسیار محتوم و جدی ارزیابی میکند.

جنگنده های رژیم صهیونیستی 20 فرودین با تجاوز از مرز هوایی لبنان و سوریه، پایگاه هوایی T4 سوریه را بمباران کردند.

درچنین شرایطی نگرانی اساسی اسراییل از فعال شدن همزمان دوجبهه شمال و جنوب در آستانه روز نکبه و لحظه تحقق رویای هفتاد ساله اش میباشد.

درجبهه شمال اسراییل جز تحمل نگرانی و اتخاذ سیاست صبر توام با دلواپسی چاره ای فراروی خود نمیبیند و در جبهه جنوب با تشدید تهدیدها میکوشد تا خشم فلسطینیان و البته اقدامات غیر قابل پیش بینی آنها را مهار کند چنانکه پس از کشتار هفتگی مردم در جمعه های خشم و راهپیماییهای بازگشت طی ماههای اخیر، هفته پیش جوخه های اعدام  اسراییلی را فعال کرد و فادی محمد البطش دانشمند حماسی را در مالزی ترور کرد. 

«فادی محمد البطش» دانشمند فلسطینی و استاد دانشگاه مالزی زمانی که برای اقامه نماز صبح به مسجد می رفت، به دست افراد مسلح ناشناس با شلیک 15 گلوله در «کوالالامپور» پایتخت مالزی به شهادت رسید. یکی از گلوله‌ ها مستقیما به سر وی اصابت کرده بود.

البته و متعاقب این مساله سران مقاومت را تهدید کرد چنانکه دست از دعوت مردم به مبارزه و حضور در راهپیمایی های بازگشت برندارندسران مقاوت را ترور خواهد کرد.

حضور امروز فلسطینیان در راهپیمایی علیرغم تهدیدات بحرانی بودن جبهه جنوبی اسراییل را نشان میدهد و استمرار ان در روزها و هفته های آینده تا روز نکبه یقینا برنگرانی های اسراییل خواهد افزود و البته دور از ذهن نخواهد بود که این نگرانی با اقدامی انقلابی و خاص و غیر قابل پیش بینی تشدید شود اما آیا جبهه شمالی که این روزها آبستن تحولاتی جدیداست تا روز نکبه ملتهب خواهد شد؟

باید بانتظار روزهای آتی نشست اما آنچه مسلم است اینکه بنظر میرسد روز نکبه آنچنان که اسراییل آرزو دارد برایش شیرین نخواهد بود.

ابورضا صالح

 

پربیننده ترین خبرها