موعد برزمین گذاشتن سلاح حزب الله اعلام شد/ اسراییل پاسخ حمله به نیروهای ایرانی را در سوریه خواهد گرفت

موعد برزمین گذاشتن سلاح حزب الله اعلام شد/ اسراییل پاسخ حمله به نیروهای ایرانی را در سوریه خواهد گرفت
شنبه 8 ارديبهشت 1397 - 14:30

شیخ «نعیم قاسم» معاون دبیرکل حزب الله اعلام کرده که این حزب تنها زمانی حاضر است سلاح خود را به زمین بگذارد که رژیم صهیونیستی نابود شده باشد.

العالم ـ لبنان

شیخ نعیم قاسم در خصوص ارتباط حمله چندی پیش آمریکا و متحدانش به سوریه و تفاوت رویکرد آمریکا و رژیم صهیونیستی به سوریه، به ایرنا گفته، اسرائیل آرزو دارد که حزب الله و ایران را در سوریه نبیند. از نظر این رژیم بهترین راه این است که آمریکا و همپیمانانش علیه سوریه جنگی را به راه بیاندازند تا اینکه تل آویو مجبور نشود خودش وارد جنگی بی نتیجه شود. اسرائیل در برهه کنونی نمی تواند دست به جنگی گسترده بزند. در این میان واشنگتن هم محاسبات خودش را دارد و می داند که هر جنگی در سوریه به دلیل حضور طرف های دیگر از جمله روسیه و ایران می تواند تبدیل به جنگی جهانی شود. بنابراین سیاست آمریکا خرید زمان و شرکت نکردن در فرایند سیاسی قبل از تغییر در معادلات میدانی است. این خود بیانگر نگرانی و سردرگمی واشنگتن است که نمی داند چه سیاستی را پیش بگیرد. 
معاون دبیرکل حزب الله تصریح کرده، اسرائیل نمی تواند دست به اقدام یکجانبه بزند چرا که نمی تواند در این جنگ موفق شود. از این رو این رژیم به دنبال ورود به درگیری های مشخص با هدف ضربه زدن به قدرت حزب الله و ایران در سوریه است. اما هم ایران و هم حزب الله آگاه است و مانع از اجرای این برنامه اسرائیل می شوند. آرزوهای اسرائیل غیرقابل اجراست. 
ایران به حملات رژیم صهیونیستی پاسخ خواهد داد
شیخ نعیم قاسم در پاسخ به این سوال که واکنش حزب الله و ایران به حملات رژیم صهیونیستی به مواضع آنها در سوریه چگونه خواهد بود؟ تصریح کرده، اسرائیل در برخی مناطق دست به تجاوزاتی زد و پاسخ هایی نیز به آنها صورت گرفت. اما در برهه اخیر این رژیم به نیروهای ایرانی در فرودگاه «تی 4» حمله کرد. پیش بینی می کنم که ایران به این تجاوز پاسخ خواهد داد اما درباره زمان، چگونگی و محدوده این پاسخ اطلاعی ندارد. تصمیم اتخاذ شده از سوی ایران را در وقت مناسب خواهیم دید.
وی گفته، نمی توانم با قطعیت بگویم که ایران چه اقدامی خواهد کرد. این مساله مربوط به ایرانی هاست و آنها خود می دانند که در این موضوع چه چیزی مناسب است.
مقام ارشد حزب الله به طور مشخص درباره واکنش این حزب به حملات رژیم صهیونیستی به مواضع نیروهایش در سوریه خاطرنشان کرده، ما نسبت به برخی حملات واکنش نشان دادیم و برخی هم واکنشی نداشتیم. ما در این زمینه بر اساس منافع خود و واقعیت های روی زمین رفتار می کنیم.
همه گزینه های حزب الله در برابر اسراییل آماده است
شیخ نعیم قاسم در باره این گفته اش که پاسخ به حمله به فرودگاه تی 4 به ایران مرتبط است، اما آیا حزب الله نیز خود را در این موضوع دخیل می داند؟ خاطرنشان کرده، من وارد جزئیات این مساله نمی شوم به این دلیل که نمی توان برای دشمن روشن کرد که چه اقدامی را انجام خواهیم داد. من تکرار می کنم که موضوع حمله به فرودگاه تی 4 مربوط به ایران است اما وقتی هر اتفاقی در سوریه بیافتند نتایجی خواهد داشت که بر دیگر نیروهای موجود در سوریه نیز تاثیر خواهد گذاشت.
وی در عین حال تاکید کرده که رژیم صهیونیستی شرایط ورود به جنگ را ندارد و می داند که ناکام خواهد شد اما اگر روند رویدادها به سمت جنگ حرکت کند، در اینصورت حزب الله آماده همه گزینه هاست.
موعد بر زمین گذاشتن سلاح حزب الله
معاون دبیرکل حزب الله در پاسخ به این پرسش که «آیا روزی خواهد رسید که شما سلاح خود را به زمین بگذارید؟» تصریح کرده که  بعد از نابودی اسرائیل و پایان یافتن آن ما سلاح را رها خواهیم کرد.
اهداف حزب الله در انتخابات
انتخابات پارلمانی لبنان قرار است یکشنبه هفته آینده (16 اردیبهشت) برگزار شود. 583 نامزد در قالب 77 لیست در 15 حوزه انتخاباتی برای تصاحب 128 کرسی پارلمان لبنان با هم رقابت می کنند. 
حزب الله 13 کاندیدا را معرفی کرده است که با کاندیداهای جنبش امل و احزاب و شخصیت های نزدیک به این دو حزب در قالب لیست های مشترک در حوزه های مختلف ائتلاف کرده اند. شعار انتخاباتی حزب الله «دفاع می کنیم و می سازیم» (نحمی و نبنی) است. 
شیخ قاسم که رئیس ستاد انتخاباتی حزب الله است، در ادامه درباره انتخابات پارلمانی خاطرنشان کرده، ما با یک انتخابات دشوار روبرو نیستیم. اما این دوره از انتخابات به دلیل اجرای آن بر اساس الگوی «نسبیت» که با الگوی «اکثریت» متفاوت است، متمایز شده است. ما اعلام کرده ایم که نسبت به این قانون در مقایسه به قوانین گذشته راحت تر هستیم و امیدواریم که به نتایج مثبتی بیش از گذشته دست یابیم. در مقابل ما در موقعیتی قرار دارد که نکات مثبت زیادتری دارد. حزب الله برخوردار از حمایت مردمی و همپیمانانی است که آن را در تحقق نتایج بهتر کمک می کنند. 
وی در تبیین دو هدف حزب الله در انتخابات پیش رو گفته، نخست کسب حداکثری آرا. ما انتخابات را همه پرسی از مردم درباره حزب الله و همپیمانان آن در فضای سیاسی لبنان می دانیم. هدف دوم ما این است که نیروهایی که در مناطق مختلف اعتبار و نفوذ ولو محدود دارند و حق ورود به مجلس دارند بتوانند نماینده داشته باشند. ما به دنبال شکسته شدن یکجانبه گرایی در تصمیمات پارلمانی هستیم. ما این دو هدف را قابل تحقق می دانیم. به طور کلی انتخابات نیازمند تلاش است اما دشوار نیست.
ائتلاف های انتخاباتی
شیخ نعیم قاسم درباره وضعیت ائتلاف های انتخاباتی خاطرنشان کرده، بیشتر گروه های سیاسی به دنبال سود رفتند و از اعتبار سیاسی خود گذشتند. این در حالی است که حزب الله و جنبش امل به ائتلاف انتخاباتی در چارچوب ائتلاف سیاسی پایبند بوده اند. بر این اساس ما در هیچ حوزه ای جز با کسانی که از نظر سیاسی به ما نزدیک هستند ائتلاف نکردیم. اما دیگران ترجیح دادند که ائتلاف های انتخاباتی را به دور از ملاحظات سیاسی ایجاد کنند. این وضعیت از نظر من نامناسب است و قدرت طرف های مختلف را نشان نمی دهد. البته این وضعیت بر ائتلاف های سیاسی تاثیر نمی گذارد. من تایید می کنم که چنین وضعیت وجود دارد به این دلیل که لبنان ترکیب خاص خود را دارد. 
آینده حزب الله و حزب جریان ملی آزاد
شیخ نعیم قاسم ارزیابی خود را از روند همکاری حزب الله با جریان ملی آزاد اینگونه مطرح کرده، امیدوار بودیم که ائتلاف ما با جریان ملی آزاد در همه حوزه ها همچون ائتلاف سیاسی باشد. همانگونه که بین ما و جنبش امل رخ داد. اما در نهایت طرف مقابل منافع انتخاباتی خود را مدنظر قرار داد و ما هم به این تصمیم احترام گذاشتیم و آن را حق آن حزب دانستیم.
وی در پاسخ به این پرسش که آیا دوری حزب جریان ملی آزاد از اتحاد گسترده با حزب الله در جریان انتخابات تحت فشارهای آمریکا بوده، گفته است، ائتلاف های جریان ملی آزاد بر اساس منافع انتخاباتی بنیان گذاشته شد و ارتباطی با تمایلات آمریکا نداشته است. به عنوان مثال ما در دو حوزه «بعبدا» و «بیروت2» با هم ائتلاف کرده ایم. ائتلاف های جریان ملی آزاد بر اساس حساب و کتاب های انتخاباتی مبتنی بر کسب تعداد کرسی های بیشتر است و ارتباطی با مسائل خارجی ندارد.
پیش بینی ترکیب پارلمان
معاون دبیرکل حزب الله درباره پیش بینی اش از ترکیب پارلمان آینده خاطرنشان کرده، نمی خواهم زودتر از تحولات نظر بدهم اما می توانم بگویم که فراکسیون ما و جنبش امل و همپیمانان صاحب وزن و تاثیر گذار خواهد بود. من پیشتر هم گفتم که به دنبال کسب یک سوم ضامن یا اکثریت نیستیم. به نظرم وضعیت ما در پارلمان آینده بهتر از قبل خواهد بود.
وی گفته، پیش بینی ما این است که نیروهای حامی مقاومت در مناطق مختلف در پارلمان آینده وزن خواهند داشت.
اتهام زنی حزب حریری برای جلب آرا
شیخ قاسم در واکنش به سخنان مقام های حزب «جریان المستقبل» به رهبری «سعد الحریری» در این ارتباط که هویت بیروت با خطر روبروست، خاطرنشان کرده، رهبران المستقبل در جلب نظر مردم در انتخابات ناموفق بوده اند و از این رو به اتهام افکنی متوسل شده اند. همه می دانند که هویت بیروت ملی است و شامل همه طوایف و نیروهای موجود در آن می شود. صحبت از هویت دیگری برای بیروت چیزی جز تبلیغات ناکام انتخاباتی نیست. همه می دانند که حزب الله با حمایت مردمی و مجاهدانه پیروز خواهد شد.
گزینه های حزب الله برای ریاست مجلس و نخست وزیری
معاون دبیرکل حزب الله درباره موضع این حزب در خصوص کرسی های ریاست مجلس و نخست وزیری آینده لبنان گفته، در مورد رئیس مجلس بر اساس تجربه و ائتلاف با جنبش امل برای ما روشن شده که شایسته ترین فرد نبیه بری است و نیازی به فکر کردن در این ارتباط نداریم. مثل روز مساله روشن است. اما درباره ریاست دولت باید بعد از انتخابات تصمیم گرفت. الان روشن نیست که چه شخصی مناسب برای تصدی این پست است اما بعد از روشن شدن نتایج وضعیت مشخص می شود.

پربیننده ترین خبرها