ظریف : حاکمیت سوریه به هر بهانه ای نباید نقض شود

ظریف : حاکمیت سوریه به هر بهانه ای نباید نقض شود
يکشنبه 9 ارديبهشت 1397 - 20:44

وزرای خارجه سه کشور ضامن روند آستانه یعنی روسیه ایران و ترکیه، در مسکو راهکارهای سیاسی حل بحران سوریه را بررسی کردند.

العالم - سوريه

به گزارش خبرنگار العالم؛ "محمد جواد ظریف " وزیر امور خارجه ایران گفت: اقدامات آمریکا در سوریه ، تهدیدی برای وحدت و استقلال این کشوراست.

سرگئی لاوروف همتای روسی وی نیز بر ادامه اقدامات آمریکا در بی ثمر کردن تلاش ها برای حل بحران سوریه تاکید کرد.

پس از کنفرانس سران سه کشور در ابتدای ماه جاری در آنکارا، هماکنون مسکو در امتداد مذاکرات آستانه و سوچی برای رایزنی و همکاری جهت یافتن  راهکاری سیاسی برای سوریه، میزبان وزرای خارجه ایران، ترکیه و روسیه شده است.

ظریف گفت: روند آستانه تنها مسیری است که می تواند از خشونت بکاهد و برای یافتن مذاکره سیاسی کمک کند، نمی توان دور میز مذاکرات، اهداف نظامی را محقق کرد و نمی توان حاکمیت سوریه را به بهانه هایی نقض و جنگ افروزی را آغاز کرد و گزینه هایی را بر سوریه تحمیل کرد.

وزرای خارجه سه کشور ضامن روند آستانه، بر وحدت و حفظ حاکمیت سوریه و حمایت از کنفرانس گفت وگوی ملی سوریه درسوچی تاکید کرده و تنها راه حل برای بحران سوریه را راهکار سیاسی دانستند.

"مولود چاوش اوغلو " وزیر امورخارجه ترکیه نیز گفت: برای بررسی وضعیت سوریه بر ایجاد ساز و کار مشورتی توافق کردیم و هدف از دیدار امروز ایجاد اقدامات سازگار برای اعتماد زایی میان گروه های درگیر بود. موضع ما  درباره وحدت سوریه مشترک است و درباره گام‌های بعدی نیز تبادل افکار داشتیم.

وزرای سه کشور، بر شرکت فعال براساس قطعنامه بین المللی 2254 و  کمک  به مردم سوریه و مشارکت در بازسازی سوریه تاکید کردند.

سرگئی لاوروف وزیر امورخارجه روسیه گفت: تلاش می شود  سازش سیاسی در سوریه  فعال شود،و ما اجازه نمی دهیم با مانع تراشی ها جهت ممانعت از برگزاری مذاکره میان سوری ها، این کشور تجزیه شود.

وی افزود در حالی که ما در سوریه مشغول فعالیت هستیم، آمریکایی ها، تلاش ها را بی ثمر می کنند، گروهها نیز باید راه خود را از تروریست ها جدا کنند.

گفتنی است این سه کشور از ژانویه گذشته مذاکراتی در آستانه پایتخت قزاقستان میان دولت سوریه و گروههای مخالف را رهبری کردند و در ماه می برای  کاهش مناطق تنش به توافق دست یافتند که هم اکنون در 4 منطقه سوریه در حال اجراست.

217

پربیننده ترین خبرها