احتمال افزایش حقوق امسال کارمندان تا ۲۰ درصد

احتمال افزایش حقوق امسال کارمندان تا ۲۰ درصد
دوشنبه 10 ارديبهشت 1397 - 18:52

پس از مصوبه دولت برای افزایش بین شش تا ۱۲ درصدی حقوق کارکنان در سال جاری مجلس تصمیم به اصلاح تبصره حقوقی بودجه گرفته است.نمایندگان می‌گویند آنچه که در متن قانون آمده با آنچه که هدفشان بوده متفاوت است. در این شرایط با تصویب اصلاحیه مجلس حداقل حقوق کارکنان تا ۲۰ درصد افزایش می‌یابد.

العالم - ایران / اقتصادی

به هر صورت در سال جاری دولت در مصوبه‌ای که با حضور هیات وزیران بود، افزایش حقوق را مشخص و تصویب کرد که بین شش تا ۱۲ درصد افزایش یابد و در این حالت حداقل حقوق کارکنان یک میلیون و ۲۰۰ هزار تومان باشد یعنی هیچ کارمند دولتی کمتر از این دریافت نکند.

پیگیری‌ها از سازمان برنامه و بودجه و سازمان امور اداری و استخدامی از این حکایت دارد که دولت خلاف قانون عمل نکرده و طبق آنچه که در تبصره (۱۲) قانون بودجه آمده نسبت به افزایش حقوق اقدام کرده است به طوری که تاکید شده حداکثر رشد ۲۰ درصد باشد و در همین دامنه نیز تغییرات اعمال شد.

در عین حال که انصاری -معاون رئیس جمهور و رئیس سازمان اداری و استخدامی- اعلام کرد که در حقیقت افزایش حقوق کارکنان تا ۱۶ درصد است نه ۱۲ درصد، چرا که حداقل حقوق از یک میلیون و ۳۵ هزار تومان به یک میلیون و ۲۰۰ هزار تومان افزایش پیدا کرده است.

پورابراهیمی -رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس- اعلام کرد که نگاه مجلس بر اساس روش پلکانی نزولی بوده تا گروه‌های پایین در سال جاری تا ۲۰ درصد افزایش داشته باشد، اما دولت تفسیر دیگری از متن قانون داشته و با توجه به نوشته شدن عبارت «تا ۲۰ درصد» اینگونه برداشت کرده که می‌تواند حقوق را تا ۱۶ درصد افزایش دهد در حالی که این اقدام هر چند از لحاظ محاسباتی درست است، اما از لحاظ محتوایی آنچه که مذاکره شده را مورد تایید قرار نمی‌دهد.

پور ابراهیمی گفت: مجلس برای حقوق سال جاری و اجرای آنچه که مدنظر داشته اصلاحیه‌ای را آماده و به نمایندگان برای تصویب ارائه خواهد کرد تا بتواند هدف خود یعنی افزایش حقوق‌های کم تا ۲۰ درصد را مصوب و عملی کند.

در حالی از اعلام نمایندگان مجلس اینگونه بر می‌آید که اصلاحیه‌ای برای تبصره (۱۲) قانون بودجه به مجلس خواهد رفت که پیگیری موضوع از مدیران مربوطه نیز از این حکایت دارد که نمایندگان در حال رایزنی بوده و به زودی ممکن است این اصلاح انجام شود. در این شرایط حداقل حقوق کارکنان تا ۲۰ درصد افزایش خواهد داشت و به طور پلکانی حقوق سایر کارکنان تغییر می‌کند، اما در رابطه با این‌که آیا این رشد می‌تواند بر بار مالی دولت در بودجه جاری امسال نیز اضافه کند نیز عنوان شد که اینگونه نیست و بار مالی چندانی را ایجاد نمی‌کند، چرا که براساس آنچه که در اختیار قرار دارد و پیش‌بینی‌هایی که از قبل انجام شده افزایش حقوق نیز اعمال خواهد شد.

ایسنا

دسته بندی ها :

پربیننده ترین خبرها