عطش عربستان سعودی برای افزایش بهای نفت خام

عطش عربستان سعودی برای افزایش بهای نفت خام
دوشنبه 10 ارديبهشت 1397 - 18:59

پایگاه اینترنتی آی یو وی ام (اتحادیه بین المللی رسانه های مجازی) امروز نوشت: هشتمین نشست کمیته وزارتی مشترک نظارت بر اجرای توافق صورت گرفته برای کاهش تولید نفت کشورهای عضو اوپک و غیر اوپک چند روز پیش در جده عربستان برگزارشد. در این نشست تحولات بازار نفت و سطح تولید کشورهای شرکت کننده در آن و عملکرد کمیته مذکور و نتایج مصوبات قبلی بررسی شد.

العالم - عربستان سعودی

بی تردید تداوم این توافقات در میان مدت و دراز مدت تاثیر مثبتی بر تولید کنندگان نفت خواهد داشت و توازن را در بازار حفظ خواهد کرد و منجر به اعتماد سازی در بازار و گسترش سرمایه گذاری های جهانی در حوزه این انرژی خواهد شد.

به نظر می رسد اکنون سخن گفتن از نحوه همکاری اوپک و کشورهای تولید کننده خارج از اوپک پس از سال 2018 زود باشد. همچنین به نظر می رسد این همکاری ضرورتاً درخصوص تمدید سهمیه تولید شرکت کنندگان در این نشست برای دوره پس از سال جاری میلادی نباشد.

این پایگاه اینترنتی افزود: الکساندر نوواک وزیر انرژی روسیه گفته است اوپکی ها و غیر اوپکی ها احتمالا تولیدات نفت خود را امسال کاهش خواهند داد.

عربستان سعودی بزرگترین صادرکننده نفت جهان سعی در افزایش بهای نفت خام دارد و بر افزایش بهای هر بشکه نفت خام به بیش از 80 یا 100 دلار تاکید دارد. این موضوع حکایت از آن دارد که ریاض برای تغییر در توافقات کاهش تولید تلاش نخواهد کرد.

خالد الفالح وزیر انرژی عربستان گفته است؛ میزان سرمایه گذاری در حوزه نفت مناسب نیست و به جای هدف گرفتن قیمت خاصی برای نفت خام، باید سرمایه های بیشتری درحوزه نفت جذب شود.

وی افزود: باید همکاری اعضای اوپک و غیراوپکی ها پس از توافق فعلی تقویت شود. این موضوع برای بازگشت اعتماد به بازار نفت مهم است. همچنین نظارت بر بازار باید ادامه یابد.

این پایگاه اینترنتی در بخش دیگری افزود: روشن است که سعودی برای اداره امور خود به شدت به درآمدهای نفتی وابسته است. درپی بحران ناشی از کاهش بهای نفت طی سالیان گذشته و تجاوزگری های مداوم به یمن که از سه سال پیش آغاز شده است و همچنین هزینه های صدها میلیارد دلاری خرید تسلیحات و پشتیبانی از تروریسم موجب شده است ریاض در همه حوزه ها دست به ریاضت اقتصادی بزند و ضمن کاهش یارانه های سوخت و برق و آب چندین قرار داد اقتصادی با کشورهای مختلف از جمله روسیه امضا کند تا از شدت بحران مالی خود بکاهد. همچنین این احتمال وجود دارد که سعودی در خارج از چارچوب اوپک با روسیه ائتلاف نفتی تشکیل دهد زیرا روسیه نقش مهمی در تعیین میزان تولید نفت و به تبع آن تعیین بهای آن در بازارهای جهانی دارد.

سعودی درگذشته پنج درصد از سهام شرکت عظیم نفتی آرامکو را به فروش گذاشته است. این اقدام درچارچوب طرح اقتصادی موسوم به افق 2030 زیر نظر شخص محمد بن سلمان ولیعهد سعودی تدوین شده است.

کاهش بهای نفت از اواسط سال 2014 منجر به کاهش شدید درآمدهای سعودی شد و کسری بودجه یکصدمیلیارد دلاری این کشور رکورد برجای گذاشت. انتظار می رود این کسری همچنان در آینده ادامه داشته باشد.

عربستان سعودی در اقدامی خطرناک تصمیم به استقراض دهها میلیارد دلاری از بانکهای خارجی و از جمله بانکهای چینی و اروپائی و ژاپنی و آمریکائی دارد تا بتواند کسری بودجه خود را جبران کند.

تاکنون عربستان سعودی برای جبران کسری بودجه خود به ذخایر ارزی اش اتکا داشته است که در پایان سال 2015 بالغ بر 615 میلیارد دلار بود. در سال پیش از آن این مبلغ بالغ بر 732 میلیارد دلار بود.

براساس ارزیابی های موسسه فیچ، جایگاه عربستان در رده های بیمه ای به AA منفی تنزل کرده است. این موسسه تاکید دارد که کاهش بهای نفت آثار منفی گسترده ای در عربستان داشته است.

اکنون پرسش این است که آیا کشورهای تولید کننده و صادر کننده نفت اعم از کشورهای عضو یا غیرعضو اوپک با طرح سعودی برای افزایش صادرات این کشور با هدف جبران کسری بودجه اش توافق خواهند کرد؟ قطعاً پاسخ منفی است. زیرا کشورهای مذکور اگرچه خواهان افزایش بهای نفت هستند اما به دو علت با افزایش تولید عربستان موافقت نخواهند کرد؛ نخست آنکه هزینه های تولید بسیار بالاست و دوم آنکه نگران عرضه بیش از اندازه در بازار هستند که به معنای کاهش مجدد بهای نفت خواهد بود.

خبرگزاری صدا و سیما

پربیننده ترین خبرها