سخنگوی وزارت خارجه ادعای همكاری سفارت ايران با جبهه «پوليساريو» را تکذیب کرد

سخنگوی وزارت خارجه ادعای همكاری سفارت ايران با جبهه «پوليساريو» را تکذیب کرد
چهارشنبه 12 ارديبهشت 1397 - 14:51

سخنگوی وزارت امور خارجه ایران، اظهارات منتسب به وزیر خارجه مغرب در زمینه همكاری سفارت ايران در الجزاير با جبهه پوليساريو را شدیداً تکذیب کرد.

العالم _ ایران / سیاسی

«بهرام قاسمی» سخنگوی وزارت امورخارجه کشورمان اظهارات منتسب به وزیر امورخارجه کشور مغرب مبنی بر همکاری یکی از دیپلمات های ایرانی با جبهه پولیساریو را نادرست و موضوعی خلاف واقع عنوان کرد.

 وی همچنین اظهار داشت: «همانگونه که در روزهای اخیر و در تماس های مقامات دو کشور مطرح شد و مقامات ایرانی این موضوع را کاملاً بی اساس و عاری از حقیقت و مردود دانستند،  لازم میدانیم  با صراحت تمام بار دیگر تاکید نمائیم که یکی از مهم ترین پایه های اساسی و اصولی سیاست خارجی جمهوری اسلامی ایران در مناسبات خود با سایر دولت ها و کشور های جهان احترام عمیق به حق حاکمیت و امنیت آنان و عدم مداخله در امور داخلی دیگر کشورها بوده و خواهد بود».

پیش از این نیز، «جبهه پولیساریو» اتهام دولت «مغرب» (مراکش) به این جبهه و ایران درباره کمک تهران به این سازمان را رد کرد و خواستار ارائه مدرک برای این اتهام شد.

به گفته این جبهه «ارتش مردمی برای جنگ، آزادسازی ملی، صرفاً بر کادر نیروی خود از صحرا[ی غربی] متکی بود و در طول مبارزه مسلحانه با اشغالگران مغربی از هیچ گروه نظامی خارجی -هر کس که باشد- کمک نگرفت»... «این جنجال، تکمیل حملات دیوانه‌واری است که رژیم مغرب آغاز کرده و حریم جبهه و توافق آتش‌بس در صحرای غربی را نقض کرده است...».

روز سه‌شنبه (11 اردیبهشت) مغرب با انتشار اطلاعیه‌ای از قطع روابط دیپلماتیک خود با ایران خبر داد و گفت که سفارت ایران در «رباط» را می‌بندد و سفیر خود از تهران را خارج می‌کند. مغرب مدعی شد که علت این اقدام، حمایت تهران از جبهه پولیساریو از طریق حزب‌الله لبنان است؛ امری که هم ایران و هم حزب‌الله آن را رد کردند.

عربستان، امارات و قطر بلافاصله از این اقدام مغرب علیه ایران حمایت کردند. «عادل الجبیر» وزیر خارجه عربستان مدعی شد که این اقدام قطر، نمونه‌ای از دخالت‌های ایران در امور کشورهای عربی است.

پربیننده ترین خبرها