آمریکا بحث درباره سلاح اتمی رژیم صهیونیستی را به «شناسایی» این رژیم مشروط کرد

آمریکا بحث درباره سلاح اتمی رژیم صهیونیستی را به «شناسایی» این رژیم مشروط کرد
چهارشنبه 12 ارديبهشت 1397 - 16:42

یک رسانه صهیونیستی نوشت که دولت آمریکا تصمیم گرفته است تا زمانیکه تمامی کشورهای غرب آسیا موجودیت رژیم صهیونیستی را به رسمیت نشناخته‌اند، کسی حق ندارد، تل‌آویو را وادار به کنار گذاشتن برنامه تسلیحات اتمی اش کند.

العالم _ آمریکا

روزنامه صهیونیستی «هاآرتص» گزارش کرد دولت «دونالد ترامپ» رئیس‌جمهور آمریکا تصمیم گرفته است که تا زمانیکه تمامی کشورهای غرب آسیا، حق موجودیت اسرائیل را به رسمیت نشناسند، کسی حق نداشته باشد رژیم صهیونیستی را وادار به کنار گذاشتن برنامه تسلیحات هسته‌ای اش کند.

دولت ترامپ در حالی چنین تصمیمی را درباره اسرائیل اتخاذ کرده است که «بنیامین نتانیاهو» نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی شامگاه دوشنبه (10 اردیبهشت) در شوی تبلیغاتی جدید علیه ایران، در یک سخنرانی زنده تلویزیونی زونکن و لوح‌های فشرده‌ای تحت عنوان «اسناد و مدارک» نشان داد و مدعی شد بعد از امضای برجام، ایران به صورت مخفیانه بُعد نظامی برنامه هسته‌ای خود را حفظ کرده و تلاش داشته به سلاح اتمی برسد.

بنا به گزارش خبرگزاری روسی اسپوتنیک، گرچه رژیم صهیونیستی از امضاکنندگان پیمان منع گسترش سلاح‌های هسته‌ای (ان. پی. تی) نیست اما به طور مداوم تأکید دارد که موضوع سلاح‌های هسته‌ای از موضوعات امنیتی غرب آسیا از جمله روابط خصمانه تل‌آویو با همسایگان عرب این رژیم تفکیک‌شدنی نیست.

از طرف دیگر، تل‌آویو مدعی است که برخی از امضاکنندگان ان. پی. تی از جمله ایران، سوریه و لیبی، از این پیمان پیروی نمی‌کنند و تلاش کرده‌اند تا برنامه‌های هسته‌ای خود را توسعه دهند.

این گزارش ادامه می‌دهد، بعنوان مثال، مصر تمامی تلاش خود را به کار گرفته است تا جامعه بین‌الملل را ترغیب کند از طریق قطعنامه‌هایی درباره سلاح‌های اتمی اسرائیل به بحث و گفت‌وگو بپردازند.

با اینحال، تلاش 2015 مصر برای مطرح کردن یک منطقه عاری از سلاح اتمی بدون بحث و گفت‌وگو درباره موضوعات مربوط به امنیت منطقه‌ای، در کنفرانس سازمان ملل توسط آمریکا بلوکه شد.

‌هفته گذشته، واشنگتن بر پایبندی خود به غرب آسیا عاری از سلاح هسته‌ای تأکید کرد و دو سند از مواضع خود در اختیار کمیته مقدماتی کنفرانس2020  بازبینی ان. پی. تی ژنو قرار داد.

در این سند نوشته شده بود: « منطقه خاورمیانه (غرب آسیا) از فقدان مستمر و به خوبی مستند شده اعتماد در بین کشورهای منطقه‌ای رنج می‌برد و این بخاطر چندین دهه بی‌ثباتی، درگیری مسلحانه و تفرقه‌هایی با انگیزه سیاسی است».

این سند ادامه می‌دهد: «تلاش‌ها برای اعتماد سازی در منطقه تا حد زیادی به دلیل امتناع برخی کشورهای منطقه از به رسمیت شناختن اسرائیل و تعامل با آن بعنوان یک دولت مستقل و در عوض تمایل آنها به دنبال کردن اقدامات متفرقه برای منزوی کردن اسرائیل در هرکجای ممکن، با مشکل و پیچیدگی روبرو شده است».

طبق این گزارش، آمریکا تأکید کرده است که ایران، عراق، لیبی و سوریه برنامه‌های هسته‌ای اعلام نشده‌ای را دنبال کرده‌اند و بر موضع اسرائیل تأکید کرده و گفته است: «عدم بی‌اعتمادی در منطقه با میراث ماندگار و عدم پایبندی به تعهدات مربوطه (سلاح‌های کشتار جمعی) در منطقه تشدید می‌شود. به ویژه ایران، همچنان در فعالیت‌های بسیار ثبات‌زدا در سراسر منطقه ادامه می‌دهد».

اسرائیل دارای هزاران زرادخانه سلاح‌های اتمی است و برآورد می‌شود بین 75 تا 400 کلاهک هسته‌ای و مکانیسم‌های گوناگونی حمل و نقل سلاح‌های اتمی دارد.

پربیننده ترین خبرها