در نشست NPT؛

نجفی: استفاده صلح آمیز از انرژی هسته‌ای حق غیرقابل انکار کشورهای عضو NPT است

نجفی: استفاده صلح آمیز از انرژی هسته‌ای حق غیرقابل انکار کشورهای عضو NPT است
چهارشنبه 12 ارديبهشت 1397 - 16:51

نماینده ایران در نشست NPT گفت: استفاده صلح آمیز از انرژی هسته ای حق غیر قابل انکار کشورهای عضو NPT می باشد، کشورهایی که خود بمب هسته ای ساخته اند حق ندارند به بهانه عدم اشاعه مانع استفاده کامل کشورها از فناوری هسته ای شوند

العالم- ایران/ سیاسی 

در ادامه نشست دومین کمیته مقدماتی کنفرانس بازنگری معاهده منع گسترش سلاحهای هسته ای که در ژنو در حال برگزاری است، نماینده کشورمان طی سخنرانی ذیل دستور کار استفاده صلح آمیز از انرژی هسته ای تاکید کرد: حق توسعه انرژی هسته ای برای اهداف صلح آمیزو مشارکت کامل در تبادل تجهیزات، مواد، و دانش هسته ای برای استفاده های صلح آمیز از انرژی هسته ای یکی از اهداف بنیادین معاهده منع گسترش سلاحهای هسته ای (NPT)  است. برای تضمین اجرایی شدن این حق  ماده 4 NPT  اعضا را متعهد نموده است که همه کشورها چنین تبادلاتی را تسهیل نمایند. ازاین رو همه کشورهای عضو دارای فناوری پیشرفته هسته ای باید به طور کامل به تعهداتشان ذیل ماده چهار معاهده عمل نمایند. 

نماینده کشورمان ضمن انتقاد ازبرخی کشورها  در سو استفاده از آژانس بین المللی انرژی اتمی و نظام نظارتی آژانس بر فعالیتهای هسته ای کشورها تصریح کرد: همانطور که در ماده 4 معاهده تصریح شده است، هیچیک از مفاد معاهده نباید به گونه ای تفسیر شوند که کشورهای عضو را از حق غیر قابل انکارشان محروم سازد. همچنین نظام پادمانهای آژانس نباید به گونه ای اعمال شوند که مانع بهره مندی کامل کشورها از حقوقشان بر اساس معاهده شود. کشورمان از اینکه برخی کشورهای عضو تلاش می کنند بر پایه اهداف سیاسی محدودیتهای خودسرانه ای را علیه دیگر اعضا اعمال نمایند به شدت ابراز نگرانی نمود.

نماینده کشورمان همچنین در این نشست اعلام نمود که کشورهای عضو در چهارچوب کنفرانسهای بازنگری NPT توافق نموده اند که در کلیه فعالیتهایی که برای توسعه انرژی صلح آمیز هسته ای صورت می گیرد اولویت باید به کشورهای غیر هسته ای عضو NPT داده شود اما در عمل شاهد این هستیم که کشورهایی که خارج از معاهده هستند و به تولید سلاح هسته ای پرداخته اند در همکاری های هسته ای  در اولویت قرار می گیرند.  

 نماینده کشورمان در این نشست ضمن تاکید بر اهمیت ایمنی در استفاده از فناوری هسته ای اظهار داشت:  جمهوری اسلامی ایران ایمنی هسته ای را بسیار جدی گرفته و در این زمینه گامهای مهمی برای ارتقای ایمنی در تاسیسات و فعالیتهای هسته ای خود برداشته است.

پربیننده ترین خبرها