مرکل:برجام حفظ شود اما چارچوب آن باید گسترش پیدا کند

مرکل:برجام حفظ شود اما چارچوب آن باید گسترش پیدا کند
چهارشنبه 12 ارديبهشت 1397 - 20:50

صدراعظم آلمان روز چهارشنبه خواستار حفظ توافق هسته‌ای ایران و گروه ۱+۵ شد اما گفت چارچوب مذاکرات این توافق بایستی گسترش پیدا کند.

العالم - اروپا

«آنگلا مرکل»، صدراعظم آلمان روز چهارشنبه گفت توافق هسته‌ای ایران نباید لغو شود، بلکه چارچوب مذاکرات آن باید گسترده‌تر شود. 

به نوشته رویترز مرکل با بیان اینکه بایستی درباره برنامه موشکی ایران و نفوذش در سوریه گفت‌وگو شود، مدعی شد که این موضع از حمایت گسترده‌ای در اتحادیه اروپا برخوردار است. 

مرکل گفت: «ما مواضع خودمان مبنی بر حفظ برجام و گسترش چارچوب مذاکرات را ادامه خواهیم داد.»

صدراعظم آلمان در بخش دیگری از این گفت‌وگو به نمایش تبلیغاتی روز دوشنبه نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی اشاره کرد و از این رژیم خواست اطلاعاتی که درباره ایران در اختیار دارد را تحویل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی بدهد.

به گزارش فارس؛ ایران و پنج کشور عضو دائم شورای امنیت سازمان ملل (آمریکا، فرانسه، انگلیس، روسیه و چین) به علاوه آلمان در تیرماه سال ۱۳۹۴ به توافقی دست یافتند که قرار است در ازای ایجاد محدودیت در بخش‌هایی از فعالیت‌های هسته‌ای ایران، همه تحریم‌های بین‌المللی و یکجانبه مرتبط با برنامه هسته‌ای ایران را رفع کند. 

کارشکنی‌های آمریکا در اجرای برجام از زمان روی کار آمدن «دونالد ترامپ» به عنوان رئیس‌جمهوری آمریکا شدت گرفته؛  او در اقدامی که نقض صریح بندهای توافق هسته‌ای با ایران محسوب می‌شود، تهدید کرده کشورش را از توافق خارج خواهد کرد و یا درباره تجارت با ایران به کشورهای اروپایی هشدار داده است.

 «دونالد ترامپ» روز ۲۲ دی‌ماه در جدیدترین اقدام خود ضد برجام تهدید کرد ممکن است آخرین باری باشد که رفع تحریم‌های هسته‌ای علیه ایران به موجب مفاد این توافق را تمدید می‌کند. 

او به نمایندگان کنگره و دولت‌های اروپایی ضرب‌الاجل داد تا فرارسیدن موعد بعدی تعلیق تحریم‌ها در روز ۱۲ ماه می (۲۲ اردیبهشت‌ماه) برای «اصلاح معایب فاجعه‌بار» برجام اقدام کنند و گرنه آمریکا را از توافق هسته‌ای خارج خواهد کرد.

پربیننده ترین خبرها