کارشناس فرانسوی: مغرب تحت نفوذ ریاض و واشنگتن، ایران را متهم کرد

کارشناس فرانسوی: مغرب تحت نفوذ ریاض و واشنگتن، ایران را متهم کرد
پنج‌شنبه 13 ارديبهشت 1397 - 02:38

از نظر کارشناس فرانسوی، استفاده ابزاری آمریکا و عربستان سعودی از مغرب و اختلافات رباط با جبهه پلیساریو، دلیل طرح اتهامات مقامات مغربی علیه ایران بوده است.

العالم - افریقا

به گزارش شبکه تلویزیونی فرانس بیست و چهار؛ مغرب اردوگاهش را انتخاب کرد و روابط دیپلماتیک خود با تهران را قطع کرد. عربستان سعودی، مغرب را به دلیل این تصمیم مورد تشویق قرار داد. مغرب خاطر نشان کرده است که تهران در تسهیل تحویل سلاح به دشمنانش جبهه پلیساریو نقش داشته است.

مجری از ویرژینی ارز کارشناس مسایل بین المللی پرسید: جبهه پلیساریو کیست؟

کارشناس پاسخ داد: همه در باره جبهه پلیساریو صحبت کرده اند. جبهه پلیساریو یک جنبش سیاسی قدیمی و مسلح است. این جبهه در سال هزار و نهصد و هفتاد و سه متولد شد. این گروه در آن زمان علیه استعمارگران اسپانیایی می جنگید. جبهه پلیساریو سپس در سال هزار و نهصد و هفتاد و پنج در جریان استقلال و حذف فرانکو دیکتاتور اسپانیا علیه مغرب وارد جنگ شد. جبهه پلیساریو یک جنبش مسلح سیاسی است که برای استقلال صحرای غربی می جنگد. منطقه صحرا دویست و شصت و شش هزار  کیلو متر مربع وسعت دارد و تقریبا به اندازه ایتالیاست. هشتاد در صد از منطقه صحرا در کنترل مغرب قرار دارد و بیست درصد باقیمانده در دست پلیساریو است. این جنبش خواستار استقلال صحرا است و مغرب با این خواست مخالفت می کند. در حال حاضر مغرب با نوعی خودمختاری در صحرا موافقت کرده است. مناقشات صحرا، مناقشه ای قدیمی است که به سال های هفتاد باز می گردد. 

مجری پرسید: مغرب، ایران را به تحویل سلاح به جبهه پلیساریو متهم کرده است. چطور مغرب به این نتیجه رسیده است؟

کارشناس پاسخ داد: این سوال مطرح است که چرا ایران باید در این منطقه حضور داشته باشد. در منطقه این باور وجود دارد که مغرب که با فشارهایی برای به نتیجه رسیدن مذاکرات مواجه است، تلاش می کند مذاکرات را طولانی کرده و بهانه تراشی کند. این اقدامات برای متهم کردن جبهه پلیساریو به اتهامات مختلف انجام می گیرند. هفته پیش عکسی منتشر شد که در آن شاه مغرب، ولیعهد عربستان و نخست وزیر لبنان مشاهده می شوند. این سه تن در پاریس با یکدیگر دیدار کردند. این تصویر بیانگر نزدیکی مقامات مغربی به سعودی هاست. با انتشار عکس یاد شده این فرضیه که مغرب زیر نفوذ سعودی ها  و آمریکایی ها قرار دارد و ریاض و واشنگتن که قصد کارشکنی در توافقنامه هسته ای ایران دارند، از رباط استفاده ابزاری می کند، تقویت شده است. آمریکا و عربستان به هر وسیله ای قصد تحت فشار قرار دادن ایران را دارند و مغرب، یکی از اهرم های فشار است و به  دلیل رویارویی مغرب با جبهه پلیساریو به راحتی می توان از این اهرم فشار استفاده کرد. مغرب از سال دو هزار و نه تا دو هزار و شانزده به دلایل مذهبی رابطه خود با ایران را قطع کرده بود.

پربیننده ترین خبرها