لاوروف: اگر اسرائیل اطلاعاتی درباره برنامه هسته‌ای ایران دارد، در اختیار آژانس قرار دهد/الصفدی: تنها راهکار بحران سوریه سیاسی است

لاوروف: اگر اسرائیل اطلاعاتی درباره برنامه هسته‌ای ایران دارد، در اختیار آژانس قرار دهد/الصفدی: تنها راهکار بحران سوریه سیاسی است
پنج‌شنبه 13 ارديبهشت 1397 - 16:01

وزیر خارجه روسیه به همراه همتای اردنی خود در یک کنفرانس خبری مشترک در شهر «سوچی» بر حل مسالمت‌آمیز مسئله سوریه تأکید کردند.

العالم - روسیه

«ایمن الصفدی» وزیر امور خارجه اردن به همراه «سرگئی لاوروف» وزیر امور خارجه روسیه در شهر «سوچی» کنفرانس خبری مشترک برگزار کردند.

لاوروف در این کنفرانس خبری به بحث سوریه اشاره کرد و گفت: «ما از تلاش‌های مسالمت‌آمیز در راستای مبارزه با تروریسم در سوریه حمایت می کنیم». 
وی افزود: «وضعیت در خاورمیانه ما را نگران کرده و از ازسرگیری مذاکرات صلح حمایت می‌کنیم. دعوت ما از فلسطینی‌ها و اسرائیلی‌ها برای مذاکره در  مسکو همچنان پابرجاست و قدس باید پایتخت ادیان سه‌گانه باشد».

«ایمن الصفدی» هم تصریح کرد: «کمیته مشورتی به زودی برای فعال‌سازی روابط میان روسیه و اردن تشکیل می‌شود. هیچ راه‌حلی غیر از راه‌حل سیاسی برای مسأله سوریه وجود ندارد. ایجاد مناطق «کاهش تنش» در سوریه تا کنون بهترین راه‌حل مرحله‌ای بوده است. تشدید تنش‌ها در سوریه به نفع هیچ کسی نیست و هیچ راه‌حلی بدون گفت‌گوی سوری-روسی-آمریکایی و عربی وجود نخواهد داشت».

وزیر خارجه روسیه به تلاش‌های آمریکا در آموزش تروریست‌های سوری اشاره کرد و گفت: «آمریکا شبه‌نظامیان را در «التنف» واقع در جنوب سوریه آموزش می‌دهد».

وی توضیح داد:‌«و در این منطقه که آمریکایی‌ها به صورت یکجانبه قلمرو خود در اطراف التنف و کمپ‌ پناهجویان رقبان را اعلام کردند، اتفاقات بسیار عجیبی در حال رخ دادن است، از جمله آموزش شبه‌نظامیان است که به منظور تداوم مبارزات آنها علیرغم توافقات آتش‌بس صورت می‌گیرد».

وی ادامه داد: «مأموریت منطقه کاهش تنش در غوطه شرقی انجام شده است و دولت سوریه کنترل بر این منطقه را به دست گرفته است و روسیه و اردن به همکاری در منطقه کاهش تنش در جنوب غربی سوریه ادامه می‌دهند».

وزیر امور خارجه روسیه ادامه داد که یک پایگاه نظامی آمریکا در پادگان التنف سوریه وجود دارد که آموزش و تجهیز معارضان مسلح سوری در آنجا صورت می گیرد.

طبق این گزارش، کمپ آوارگان رقبان در «منطقه امنیتی» در نزدیکی پایگاه نظامی التنف آمریکا قرار دارد که به صورت غیرقانونی در آوریل 2017 به بهانه مبارزه با تروریست‌ها بنا شده است.

وی ادامه داد:‌«آمریکا  در مسیر کمک‌رسانی به کمپ آوارگان رقبان در سوریه مانع‌تراشی می کند».

لاوروف در بخشی از سخنان خود به شو ضدایرانی اخیر «بنیامین نتانیاهو» نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی اشاره کرد و گفت: «اگر اسرائیل یا هرکس دیگری اسنادی را دریافت کرده است که اثبات می‌کند ایران همچنان قصد تولید سلاح‌های هسته‌ای را دارد، این اسناد را باید فوراً به آژانس بین‌المللی انرژی اتمی ارائه دهد که مسئولیت اجرای برجام را برعهده دارد».

وی ادامه داد:‌«کارشناسانی که در آماده‌سازی برجام مشارکت داشتند و اظهاراتشان را شنیده‌ام، نشان داده‌اند که این اسناد که به فعالیت‌های گذشته اشاره دارد، از قبل در بازرسی‌های آژانس بین‌المللی انرژی اتمی در نظر گرفته شده است».

نتانیاهو شامگاه دوشنبه (10 اردیبهشت) در شوی تبلیغاتی جدید علیه ایران، در یک سخنرانی زنده تلویزیونی زونکن و لوح‌های فشرده‌ای تحت عنوان «اسناد و مدارک» نشان داد و مدعی شد بعد از امضای برجام، ایران به صورت مخفیانه بُعد نظامی برنامه هسته‌ای خود را حفظ کرده و تلاش داشته به سلاح اتمی برسد.

وزیر خارجه روسیه درباره احتمال خروج آمریکا از برجام گفت: «اگر آمریکا، همانطور که رئیس‌جمهور دونالد ترامپ به طور مداوم گفته است، عقب‌نشینی از این توافق را اعلام کند، قطعاً همه ما، جامعه بین‌الملل، یکی از مهم‌ترین ابزالاتی که در تضمین نظام منع گسترش سلاح‌های کشتار جمعی نقش داشته است، را از دست می‌دهیم».

لاوروفف اوضاع پیش آمده در خصوص برجام را «غیرقابل پذیرش» خواند.

این دیپلمات روس در بخش‌هایی از کنفرانس خبری خود به شورای امنیت اشاره کرد و گفت که اصلاح شورای امنیت سازمان ملل ضروری است زیرا این نهاد نتوانسته است، توازن واقعی نیروی جهانی را منعکس کند.

وی در بخشی از سخنان خود به اوضاع «غوطه شرقی» نیز اشاره کرد و گفت: «نظام کاهش تنش قطعاً شامل تروریست‌ها نمی‌شود و طبق تصمیمات شورای امنیت سازمان ملل باید از بین بروند و حذف شوند. در غوطه شرقی، این مشکل تا حد زیادی حل شده است زیرا آن گروهها یا با جبهه‌النصره و دیگر گروههای تروریستی یکپارچه شده‌اند یا اینکه خودشان نظام آتش‌بس را نقض کرده اند و یا اینکه از بین رفته‌اند و یا از اینجا عقب‌نشینی کرده‌اند. بنابراین دولت سوریه کنترل بر غوطه شرقی را احیا کرده است و مأموریت کاهش تنش در این بخش از سوریه انجام گرفته است».

کلید واژه ها :

پربیننده ترین خبرها