پایان کار سودان در یمن؛ آیا وجدان ها بیدار شده است؟ + فیلم

جمعه 14 ارديبهشت 1397 - 15:29

فراکسیون تغییر در پارلمان سودان که متشکل از نمایندگان مستقل است و دیگر نمایندگان از عمر البشیر، رئیس جمهور سودان خواسته اند که هر چه سریعتر نیروهای سودانی را از یمن خارج کند.

العالم - یمن

محافل پارلمانی و مردمی سودان ادامه حضور نیروهای نظامی این کشور در یمن را محکوم کرده و خواستار عدم مداخله دولتشان در امور داخلی کشورهای دیگر شدند. این در حالی است که نمایندگان پارلمان سودان بر غیر قانونی بودن حضور نظامی کشورشان در یمن تأکید کرده و گفتند که این اقدام بدون تصویب پارلمان صورت گرفته است؛ این تصمیم در زمانی گرفته شده است که موج اعتراض به کشتار سربازان سودانی در خاک یمن شدت گرفته است.

پس از گذشت سه سال از حضور نیروهای سودانی در یمن چنین به نظر می رسد که وجدان ها بیدار شده است؛ فراکسیون تغییر در پارلمان سودان که متشکل از نمایندگان مستقل است و دیگر نمایندگان از عمر البشیر، رئیس جمهور سودان خواسته اند که هر چه سریعتر نیروهای سودانی را از یمن خارج کند و در سیاست های خود منافع کشور را در نظر گرفته و با رعایت بی طرفی، از برقراری صلح و امنیت بین گروه های یمنی حمایت کند.

"ابو القاسم برطم" رئیس فراکسیون تغییر در پارلمان سودان به خبرنگار العالم گفت: اولین خواسته ما از دولت این است که نیروهای سودانی اعم از نظامی و لوجستیک را از یمن بازگردانند. دوم اینکه در امور داخلی یمن دخالت نکند؛ و بالاخره سوم اینکه در سیاست های خارجی خود مراعات منافع سودان و ملت سودان را در اولویت قرار دهد.

این درخواست بدون تردید جنجال سیاسی و حقوقی را درباره طرح حضور نظامی سودان در یمن بر پا می کند. برخی معتقدند طرح اعزام نیروهای سودانی به یمن خلاف قانون اساسی این کشور است زیرا این مسأله در پارلمان سودن مطرح نشد. ناظران معتقدند شرکت دادن نیروهای سودانی در تجاوز عربستان به یمن بنا به دلایل و انگیزه های خاص یعنی خروج از بحران اقتصادی که گریبانگیر سودان شده است با اعمال فشار برخی کشورهای عربی موسوم به "ائتلاف عربی" صورت گرفته است.

از مارس 2015 سودان به بهانه بازگرداندن آنچه که حکومت قانونی خوانده شده بود، شروع به اعزام نیروهای زمنیی و هوایی به یمن کرد.  

کارشناسان معتقدند عواملی چون حجم خسارت ها و تلفاتی که اخیرا به ارتش سودان وارد شده است و طولانی شدن زمان جنگ، دولت سودان را مجبور به خروج نیروهای این کشور از یمن می کند.

گفتنی است ارتش سودان خسارت ها و تلفات سنگینی را در زمان حضور خود در یمن متحمل شده است؛ در این مدت صدها نظامی سودانی به خصوص در جبهه "میدی" با آتش ارتش و کمیته های مردمی یمن کشته شده اند.

208

پربیننده ترین خبرها