تحلیل روز/

اعلام رسمی حضور نیروهای آمریکایی در یمن چرا؟

اعلام رسمی حضور نیروهای آمریکایی در یمن چرا؟
شنبه 15 ارديبهشت 1397 - 07:55

تنها چند ساعت کافی بود تا پس از لو رفتن حضور نیروهای آمریکایی در یمن و حضور در جنگ عربستان علیه یمنی ها وزارت دفاع امریکا بر این حضور مهر تایید بزند و البته به توجیه آن بپردازد.

العالم _ یمن

با انتشار خبر حضور نظامیان آمریکایی در یمن و همراهی آنان با نیروهای عربستانی علیه انصارالله و در حالی که این حضور به گفته این رسانه آمریکایی بدون کسب اجازه از کنگره معرفی شده بود، وزارت دفاع امریکا طی بیانیه ای آن را تایید و البته اعلام کرد تعداد این نیروها بسیار محدود بوده و هدفشان نه به جهت همراهی نظامی زمینی و شرکت در درگیری ها صورت گرفته بلکه این جماعت برای راهنمایی و آموزش ارتش عربستان برای نابودی موشک های ایرانی به منطقه اعزام شده اند.

درچنین شرایطی یک منبع موثق و نزدیک به العالم که ازفرماندهان جنگی مقاومت یمنی است می گوید اعزام نیروهای آمریکایی به یمن از شش ماه پیش کلید خورده و تعدادشان بر خلاف ادعای پنتاگون نه به چند نفر محدود که قریب به سیصد نفر است. وظیفه این گروه شناسایی و معرفی مکان های ساخت موشک به عربستان و حمله به آنها است. تاملی در این خبر و چگونگی رسانه ای شدن آن به چند نکته اساسی رهنمون می شود.

نخست آن که؛ نفس رسانه ای شدن این خبر صرف نظر از تلاش آمریکا در کوچک سازی آن نشان می دهد همچنان و بر خلاف تبلیغات رسانه ای سعودی و هم پیمانانش دست برتر در جنگ عربستان سعودی و یمن از آن سعودی و ائتلاف نیست و در چهارمین سال از جنگ، سعودی مجبور شده دست نیاز به سمت آمریکا دراز کند. در همین راستا معنای واقعی دعوت های غرب و امریکا مبنی بر ضرورت پایان دادن به جنگ در یمن روشن می شود و ان بی اعتمادی به پیروزی عربستان در این جنگ است. فراموش نکرده ایم که طی روزهای اخیر رسانه های عربی همسو و وابسته به ریاض بعد از شهادت صالح صماد این شهادت را نشانه اساسی و محکم نابودی انصارالله معرفی می کردند.

دوم؛ تاملی در انتشار این خبر یعنی لو دادن آن از سوی نیویورک تایمز (بیشتر بخوانید) و تایید آن از سوی پنتاگون (بیشتر بخوانید) اگرچه با تکنیک رسانه ای کوچک سازی صورت گرفت اما نشان داد در کنار نا امیدی از پیروزی عربستان در جنگ با یمنی ها یک مساله اساسی دیگر نیز در این میان رخ نمایی می کند و ان اینکه امریکا در تلاش است تا برای خروج از برجام و احتمالا عدم تمدید تعلیق تحریم های ایران در روزهای پیش رو توجیهی اساسی به افکار عمومی معرفی کند، توجیهی از جنس خطرناک بودن توان موشکی ایران که اینک و به زعم امریکایی ها در یمن به کار برده می شود. اگر این ماجرا را در کنار اجرای نمایشنامه چند روز پیش نتانیاهو در به اصطلاح نمایش انچه اسناد هسته ای شدن ایران می نامید بگذاریم روشن می شود که هر دو مساله در یک جهت و با یک هدف کاملا مشخص که عبارت از ترساندن جامعه جهانی از خطرات تهدیدات ایران است شکل گرفته است.

سوم؛ بیگمان با نزدیک شدن به روز چهاردهم می و هفتادمین سالگرد تاسیس اسرائیل و در حالی که بناست در این روز سفارت امریکا از تل اویو به قدس منتقل شود، امریکا، اسرائیل و همچنین ساکتین عرب اصرار داشته باشند تا این مساله را از صدر اولویت های جهان اسلام به زیر بکشند و در این راه از هیچ تلاشی برای "مساله سازی های" جدید که از یک سو تهدیدات ایران را فزاینده معرفی کند و از دیگر سو اذهان عمومی را از معامله قرن منحرف کند فروگذار نخواهند کرد. براین اساس طرح موضوع حضوررسمی نظامی امریکا در یمن درکنار مسائلی چون قطع رابطه مغرب با ایران و ... قطعا آخرین پرده از این سناریو نخواهد بود و در چند روز آینده می توان صحنه های جدید تری از این دست نمایشنامه ها را به انتظار نشست.

ابورضا صالح

پربیننده ترین خبرها