ایران و اروپا؛ قصه پر غصه مواد مخدر/ برای کسی بمیر که برایت تب کند

ایران و اروپا؛ قصه پر غصه مواد مخدر/ برای کسی بمیر که برایت تب کند
شنبه 15 ارديبهشت 1397 - 11:52

خبرهای رسمی درحالی از اتحادیه اروپا به عنوان بزرگترین صادرکننده مخدر "گل" به ایران حکایت دارد که تهران برای جلوگیری از ترانزیت مواد مخدر به این اتحادیه هزینه های سنگین مالی و جانی متقبل شده و شهدای بسیاری در این راه تقدیم کرده است.

العالم ـ گزارش 

نعمت الله موم وندی، معاون مبارزه با موادمخدر گمرک، گفته است، کشورهای اروپایی بزرگترین صادرکننده مخدر گل به ایران هستند و با وجود اعتراض کشورمان، تاکنون اقدامی برای مقابله با آن انجام نداده اند.

پارسال 23 کیلو و 881 گرم ماده مخدر گل که بیشتر از کشورهای اروپایی وارد ایران می شد توسط ماموران گمرک کشف شده که در مقایسه با سال قبل از آن 18 درصد رشد داشته است.

اعلام آمار و ارقام جدید درخصوص قاچاق مواد مخدر از اروپا به ایران و بی تفاوتی این اتحادیه و همکاری نکردن آن درخصوص جلوگیری از قاچاق مواد مخدر به کشورمان در حالی است که نیروی انتظامی در عرصه مبارزه با قاچاق مواد مخدر و جلوگیری از ترانزیت آن به اروپا شمار زیادی شهید و مجروح داده است.

ایران در مسیر شاهراه ترانزیت مواد مخدر از افغانستان به اروپا قرار دارد به طوری که حدود  30 درصد از مواد مخدر تولیدی افغانستان توسط قاچاقچیان بین‌المللی از طریق ایران منتقل می‌شود. 

این در حالی است که حدود نیمی از مواد مخدر کشف شده در ایران، هدفشان کشورهای اروپایی است و با این‌که در صورت ورود همین میزان مواد مخدر به این کشورها، آمار جرم و جنایت در آن‌ها به مراتب بیش‌تر خواهد شد، اما تقریباً هیچ‌یک از کشورهای اروپا حاضر نیستند جنگ ایران با قاچاقچیان را به رسمیت بشناسند.

آمریکایی‌ها، اروپایی‌ها، ناتو و به طور کلی غرب در افغانستان، اساساً به دنبال مقابله با مواد مخدر نیستند و سهم این کشورها در مبارزه با قاچاق مواد مخدر بسیار اندک است.

اما نبرد ایران با قاچاقچیان مواد مخدر در مرزهای شرقی کشورمان همواره ادامه داشته و پایانی برای آن متصور نیست. قاچاقچیان تجهیزات و سلاح‌های سنگین و پیشرفته‌ دارند. تلفات مالی و جانی آن‌ها نیز به سرعت جبران می‌شود. تجارت مواد مخدر، فقر و ناامنی در مرزهای افغانستان و پاکستان، منابعی پایان‌ناپذیر برای این مافیا فراهم می‌کند. 

پس از مرزهای شرقی، آخرین جبهه جنگ با مواد مخدر مرزهای غربی ایران است. عملیات‌ها و جنگ های کشورمان، برای جلوگیری از رسیدن مواد مخدر به اروپا در این‌جا هم ادامه دارد. برآوردها نشان می‌دهد در سال 2004، معادل 12 میلیارد دلار خسارت اقتصادی در این راه به ایران وارد شده است. اگر همان آمار را امروز در نظر بگیریم، چیزی حدود 5 هزار میلیارد تومان هزینه مبارزه ایران با مواد مخدر است و این در حالی است که سهم دنیا در مبارزه با قاچاق مواد مخدر بسیار اندک است.

آمار تلفات جانی ایران در مبارزه با قاچاق مواد مخدر تا 35 سال پیش حدود 4000 شهید و 12000 مجروح اعلام شده است.

آمارهای اعلام شده از سوی گمرک جمهوری اسلامی ایران حاکی است که پارسال موفق به کشف 148 تن و 800 کیلو گرم مواد مخدر شده و این کشفیات در طول یک سال گذشته رشد 438 درصدی داشته است. 
بذرشاهدانه یا ماده مخدر "گل" یکی از کشفیات مهم گمرک است که به طور معمول در بسته های 5 تا 10 دانه ای اغلب از کشورهای اروپایی به ایران می آید و قاچاقچیان در بیشتر موارد از روش پستی برای انتقال این بذر استفاده می کنند.
موج ارسال بذر این گیاه مخدر در قالب بسته پستی از خرداد 95 کلید خورده و در این سال 204 مورد کشفیات در این زمینه در گمرک به ثبت رسیده؛ پارسال نیز بیش از 250 پرونده گمرک به قاچاق این نوع مواد مخدر اختصاص داشته است.
«گل» یک نوع ماده مخدر فوق العاده خطرناک است که از روغن گیاه شاهدانه حشیش و از برگ درخت شاهدانه ماریجوانا به دست می آید. 
در این خصوص «نعمت الله موم وندی» معاون مبارزه با مواد مخدر گمرک ایران به ایرنا گفته، ضرر و زیان ماده مخدر گل صدها برابر بیشتر از تریاک و هروئین است. 
وی با اشاره به ارسال مواد مخدر گل از کشورهای اروپایی خاطرنشان کرده، تیرماه سال گذشته از طریق وزارت خارجه مراتب اعتراض رسمی خود را اعلام کرده ایم اما تاکنون اقدامی در این رابطه انجام نشده است. ایران اعتراض دارد که چرا این کشورها مرزهای خود را برای مبارزه با قاچاق مواد مخدر کنترل نمی کنند.

با توجه به بی مبالاتی اروپا، سوال اساسی اینجاست که چرا ایران باید هزینه مقابله با مواد مخدری را پرداخت کند که قرار است به اروپا برود و از سوی دیگر آنان درخصوص قاچاق مواد مخدر "گل" به کشورمان حتی حاضر به همکاری ساده گمرکی و تبادل اطلاعات نیستند.

 

احمد نیکنام

پربیننده ترین خبرها