علت بروز سانحه سانچی اعلام شد/ کدام مقصرند؛ سانچی یا کریستال؟

علت بروز سانحه سانچی اعلام شد/ کدام مقصرند؛ سانچی یا کریستال؟
شنبه 15 ارديبهشت 1397 - 12:29

رییس هیات ایرانی بررسی سانحه سانچی گفته، خطای انسانی و کنترل نامناسب دو کشتی کریستال و سانچی، علت تصادف فله بر چینی با نفتکش ایرانی در آب های چین شناخته شده است.

العالم ـ ایران 

نادر پسنده روز شنبه در نشست تشریح نتایج رسیدگی به سانحه نفتکش سانچی و کشتی فله بر کریستال در جمع خبرنگاران اظهار کرده، با توجه به اینکه کشورهای ذینفع در کمیته بررسی این سانحه به یک توافق کامل نرسیده اند، لذا دو نظریه در این خصوص ارایه شده است.
وی خاطرنشان کرده، نظریه ای که ایران، پاناما و بنگلادش روی آن تاکید کردند، این بود که تغییر مسیر کشتی کریستال چینی به سمت راست که در 15 دقیقه قبل از سانحه آغاز شده بود، باعث آن شده است و اگر این تغییر مسیر صورت نمی گرفت، تصادفی رخ نمی داد.
مدیر کل امور دریایی سازمان بنادر و دریانوردی در ادامه با اشاره به نظریه کشور چین و هنگ کنگ نیز گفته، نمایندگان این دو کشور معتقد بودند که این سانحه در آبهای آزاد در شرایط دید مطلوب بین تانکر سانچی و کشتی کریستال رخ داده و مطابق با قانون 15 کنوانسیون جلوگیری از تصادف در دریا، این دو کشتی در مسیر تقاطع قرار داشتند و تانکر سانچی به عنوان کشتی راه دهنده باید از مسیر کشتی کریستال خارج می شد و عامل اصلی آن خطای انسانی است.

16 دی ماه 1396 یک کشتی فله بر چینی حامل 64 هزار تن گندم در 200 مایلی شانگهای به نفتکش ایرانی سانچی که حامل بیش از 130 هزار تن میعانات گازی بود، برخورد کرد.
پس از این واقعه، نفتکش سانچی با 30 تبعه ایرانی و دو بنگلادشی دچار حریق و انفجارهای سنگین شد که کار امداد رسانی در منطقه را با مشکل مواجه و در برخی مواقع ناممکن کرد.

در نهایت 24 دی ماه 1396 نفتکش سانچی غرق شد و اسامی خدمه کشتی نیز به عنوان جان باختگان اعلام و امید برای نجات  جان آنان منتفیشد.

به دنبال این حادثه و مطابق توافقنامه ای که بین مقامات 4 کشور پاناما، ایران، چین و هنگ گنگ منعقد شد مقرر گردیده بود پس از بررسی های همه جانبه اسناد و مدارک و جعبه سیاه این دو کشتی بزرگ تجاری و مصاحبه حضوری با خدمه کشتی چینی مقصر این حادثه اعلام شود.

پربیننده ترین خبرها