رسانه های چین: برجام به عقب برنمی گردد

رسانه های چین: برجام به عقب برنمی گردد
شنبه 15 ارديبهشت 1397 - 12:55

رسانه های چین از جمله شینهوا خبرگزاری رسمی این کشور و روزنامه "چاینا ارگ" گزارش دادند بر خلاف آنچه رییس جمهور آمریکا علیه برجام می گوید «‌توافق هسته ای دیگر به عقب بر نمی گردد» چون به درستی از سوی ایران اجرا شده و آژانس بین المللی انرژی اتمی هم آن را تایید کرده است.

العالم ـ آسیا

خبرگزاری رسمی چین در مطلبی از قول "دارل وست" از موسسه تحقیقاتی بروکینگز آورده که ترامپ شاید علایمی برای سختگیری علیه ایران نشان داده است، اما تحریم های گذشته دیگر بر نمی گردد.
شینهوا به نقل از وی می نویسد: اصولا اینکه آمریکا بتواند بار دیگر هیات و گروهی از کشورها را در این باره دور هم گردآورد، شدنی نیست.
وست ادامه می دهد که دیگر ترامپ قادر به همراه کردن کشورها نیست آنها از سرتاسر دنیا با تهران قراردادهای تجاری امضا کرده اند و اصلا حاضر به همراهی و همکاری با آمریکا نیستند. 
این محقق خاطر نشان می کند که از سوی دیگر ترامپ با اقداماتی که صورت داده باعث آزار کشورهای دیگر هم شده است و اصلا آن شخصیت و اعتباری که بخواهد دیگران را باخود همراه کند، ندارد.
وی می افزاید که امروز دنیا نگاه ویژه ای به ایران دارد کشورها می خواهند که ایران با جامعه بین المللی باشد و با این کشور همکاری می کنند و برای این هدف همه در تلاش هستند.
وست به خبرگزاری رسمی چین گفته که انتقادها و تندگویی های ترامپ در واقع باعث انزوای آمریکا می شود و در این شرایط این کشور قدرت همراه کردن دیگران برای تشکیل جبهه علیه ایران را نخواهد داشت و همزمان کشورهای دیگر در حال بستن قراردادهای بزرگ اقتصادی با تهران هستند.
ترامپ نمی تواند تحریم های ایران را دوباره اعمال کند
روزنامه چاینا ارگ روزنامه ارگانی چین نیز در مطلبی نوشته، دونالد ترامپ، رییس جمهوری آمریکا، دیگر نمی تواند مانند گذشته به بهانه اینکه توافق هسته ای ایران خوب نیست و یا اشکالاتی دارد تحریم های لغو شده علیه ایران را اعمال کند.
این رسانه چینی می افزاید که «نباید و نمی توان درباره توافق هسته ای به عقب برگشت» و گفته که اگر تحریم ها دوباره اعمال شود چون ایران به تعهداتش عمل کرده و مفاد برجام نیز شفاف است، همه باید به آن پایبند باشند.
چاینا ارگ می نویسد اگرچه ترامپ از توان دفاعی و آزمایش های موشکی ایران ابراز ناخرسندی می کند ولی تهران تاکید دارد این آزمایش ها صرفا دفاعی بوده و ناقض قطعنامه شورای امنیت و برجام نیست و قابلیت حمل کلاهک هسته ای ندارد.
به گزارش ایرنا، در همین حال "هوا چون اینگ" سخنگوی وزارت خارجه چین یک بار دیگر تاکید کرده که برجام توافقی بین المللی است که چین آن را امضا کرده است و به آن پایبند خواهد بود.
این کشور از دیگر طرف های ذی ربط هم خواسته است توافق هسته ای را محترم شمرده و به مفاد آن به عنوان یک سند متقن بین المللی عمل کنند.
این رسانه گزارش کرده ایران یک بازار بزرگ با جذابیت های بسیار بالا است و منابع غنی از نفت و گاز دارد و بسیاری از کشورهای دیگر می خواهند با ایران روابط اقتصادی گسترده داشته باشند.

پربیننده ترین خبرها