پیش بینی نماینده روسیه در اتحادیه اروپا:

چند روز بیشتر از عمر برجام نمانده است

چند روز بیشتر از عمر برجام نمانده است
شنبه 15 ارديبهشت 1397 - 22:47

دیپلمات ارشد روسیه با ذکر این‌که ایران هرگز قصد ساخت بمب اتمی را ندارد پیش بینی کرد که ممکن است زمان چندانی از بقای برجام نمانده باشد.

العالم - اروپا

«ولادیمیر چیزوف» نماینده روسیه در اتحادیه اروپا در مصاحبه‌ای اختصاصی با شبکه خبری «دویچه وله» پیش‌بینی کرد که تنها چند روز از عمر برجام باقی مانده است.

وی در پاسخ به سوالی درباره خطر‌های در پیش رو در صورت خروج دولت آمریکا از توافق هسته‌ای اظهار داشت: «این موردی خطرناک است و می‌ترسم این خطر فراتر از بحث ایران و توافق گسترش یابد. این توافق محصول تلاش چندجانبه 6 کشور و اتحادیه اروپا به عنوان هماهنگ کننده بود که برای حصول توافقی که از یک سو جلوی فعالیت برنامه اتمی ایران را بگیرد و از سوی دیگر، با رعایت مقررات ،تحریم‌ها علیه ایران لغو شوند، تلاش  کردند...این موفقیت بزرگ دیپلماتیک توسط همه از جمله آمریکا بود که فعالانه در مذاکرات شرکت کردند، حالا بیم دارم که تنها چند روز به بقای این توافق باقی مانده باشد  بنابراین، پس اگر آمریکا به این توافق خاتمه دهد، می‌توان گفت که به یقین این کشور ناقض توافقی است که شورای امنیت سازمان ملل متحد آن‌را به اتفاق آراء تصویب کرده است.»

وی در ادامه در پاسخ به سوال دیگر درباره گفت‌و‌گوهای «ولادیمیر پوتین» رئیس جمهور روسیه با «دونالد ترامپ» همتای آمریکایی خود نیز گفت: «مطمئناً پیام‌های خاصی در مدت طولانی ارسال شده ، زیرا باب این موضوع تازه مفتوح نشده است  و آخرین بررسی به چهارماه پیش و  زمانی برمی‌گردد که  توافق توسط آمریکا تایید شد ... و کاخ سفید گفت، ما این کار (تعلیق تحریم‌ها) را برای آخرین بار انجام می‌دهیم.»

 چیزوف درباره واکنش‌های روسیه با کنارکشیدن آمریکا از برجام نیز اظهار داشت: «ما در تماس نزدیک با سایر طرف‌های درگیر، امضاء کنندگان، از جمله ایرانی‌ها هستیم، و به این موضوع با دقت می‌نگریم. البته جزئیات مکالمات دیپلماتیک را فاش نمی‌کنم. ما با اقدامی جمعی و به عنوان پنج عضو باقی مانده از گروه 6  عضوی (1+5) همراه با ایران و اتحادیه اروپا عمل می‌کنیم. البته، تصمیمی که حکومت ایران اتخاذ می‌کند، موضوعی مبهم است.»

چیزوف در خاتمه درباره اقدام‌های محتمل ایران در صورت خروج ترامپ از برجام گفت: «نمی‌دانم. این به خود آن‌ها ‌مربوط است. آن‌ها در حال بررسی گزینه‌های خود هستند. البته، ایرانی‌ها گفته‌اند که هرگز قصد ندارند سلاح اتمی بسازند و در توافق می‌مانند. با توجه به حساسیت زمانی این مسئله، بیشتر از این‌ها را عنوان نمی‌کنم.»

فارس

پربیننده ترین خبرها