وزارت خارجه یمن در واکنش به اشغال جزیره سقطری؛

اشغال سقطری ماهیت متجاوزان را برملا کرد

اشغال سقطری ماهیت متجاوزان را برملا کرد
شنبه 15 ارديبهشت 1397 - 23:23

یک مقام وزارت خارجه یمن روز شنبه در واکنش به اشغال جزیره «سقطری» یمن از سوی نیروهای امارات متحده عربی گفت: اشغال این جزیره ازسوی نیروهای اماراتی، هدف و ماهیت اشغالگری نیروهای ائتلاف عربی به سرکردگی عربستان را نشان می دهد.

العالم-یمن

به گزارش خبرگزاری رسمی یمن (سبا)، این مقام وزارت خارجه یمن که نامش ذکر نشده است، افزود: یمن از نزدیک گزارش ها درخصوص اعزام نیروهای ابوظبی به فرودگاه و بندر سقطری را دنبال می کند.

این مسئول یمنی اضافه کرد: حضور نیروهای نظامی اماراتی در جزیره سقطری دروغ های تکراری متجاوزان به یمن را نشان می دهد و واقعیت تداوم اشغالگری اراضی و جزایر به ویژه در استان های جنوبی یمن ازسوی دو کشور عربستان و امارات متحده عربی را تایید می کند.

وی گفت: کشورهای متجاوز تلاش می کنند تا کنترل خود بر این اراضی و جزایر به عنوان بخش های تابع خود تحمیل کنند و این درحالی است که این اقدام متجاوزان براساس توافق سال 1907 لاهه و توافق سال 1949 اشغال اراضی یک کشور به شمار می آید.

مقام وزارت خارجه یمن با اشاره تجاوز چهار ساله عربستان و متحدانش علیه یمن افزود: عربستان و امارات متحده در یمن مرتکب جنایت علیه مردم یمن شدند و به صورت هدفمندی تمام زیرساخت ها و امکانات اقتصادی یمن را نابود کردند.

درهمین حال مردم یمن روز شنبه در جزیره سقطری علیه حضور نظامی امارات متحده عربی تظاهرات کردند و خواستارخروج این نیروها شدند.

جزیره سقطری یمن در حدفاصل خلیج عدن و اقیانوس هند و در نزدیکی سواحل سومالی قرار دارد که در کنترل نیروهای وفادار به دولت فراری یمن بود.

رسانه های یمنی جمعه به نقل از منابع محلی اعلام کردند که بیش از 100 نظامی اماراتی به صورت ناگهانی با چهار فروند هواپیما وارد جزیره سقطری شده و نیروهای دولت فراری یمن را از آن اخراج کردند.

این درحالی است که 'احمد عبید بن دغر' نخست وزیر دولت فراری یمن چند روز پیش به همراه شماری از وزیران کابینه خود برای بازدید و آغاز عملیات چند طرح توسعه ای به این جزیره سفر کرده بود.

پس از گذشت بیش از سه سال از جنگ فرسایشی یمن، عربستان به ویژه در مناطق جنوبی همسایه خود، اختلافات جدی با امارات دارد.

تک روی های امارات و شکاف شدید با عربستان پس از آن صورت می گیرد که هشتم بهمن 96 نیروهای منصور هادی به عنوان متحد ریاض طی چندین نوبت با نیروهای شورای انتقالی در جنوب به عنوان متحد ابوظبی، درگیر شدند.

شورای انتقالی جنوب در ماه می 2017 ( اردیبهشت/ خرداد 96) با حمایت ابوظبی تشکیل شد، شورایی که از اهداف اصلی آن، طرح جدایی جنوب از شمال یمن است، موضوعی که با اهداف عربستان کاملا مغایرت دارد.

اقدام امارات درحالی است که این کشور از هم پیمانان دولت فراری یمن و یکی از طرف های فعال ائتلاف متجاوزان این کشور است که از سه سال پیش درکنار عربستان سعودی و به بهانه بازگرداندن دولت فراری 'عبدربه منصورهادی' هزاران شهروند یمنی را به خاک و خون کشیده است.

ایرنا

دسته بندی ها :

پربیننده ترین خبرها