انتخابات مجلس نمایندگان لبنان و قانون انتخابات که معادلات را به هم زد

انتخابات مجلس نمایندگان لبنان و قانون انتخابات که معادلات را به هم زد
يکشنبه 16 ارديبهشت 1397 - 19:17

انتخابات مجلس نمایندگان لبنان امروز یکشنبه آغاز شد ولی قانون انتخاباتی جدید این کشور به علت تفاوتش با قانون قبلی موافقان و مخالفانی دارد. 

العالم - لبنان 

مهمترین ویژگی این دوره از انتخابات مجلس نمایندگان لبنان که از ساعت هفت صبح به وقت محلی آغاز شد، قانون انتخابات است قانونی که نظام "نسبیتی" را برای تعیین نحوۀ دستیابی احزاب به کرسی های مجلس نمایندگان به رسمیت شناخته است. (هر حزب یا ائتلاف براساس درصد آرایی که به دست می آورد، حائز همان درصد از کرسی های مجلس نمایندگان می شود) ولی انتخابات پارلمانی گذشته لبنان براساس نظام "اکثریتی" برگزار شده بود. ( هر حزب یا ائتلاف که اکثریت آراء را به دست می آورد حتی اگر یک رأی بیشتر از حزب یا ائتلاف رقیب داشت، به مجلس نمایندگان راه می یافت)   

قانون انتخاباتی " نسبیتی" جار و جنجال زیادی به راه انداخته است و طرفداران و مخالفانی دارد زیرا برخی تشکّل های سیاسی این قانون را فرصتی برای راهیابی خود به پارلمان پس از مدت های طولانی می دانند ولی تشکّل های سیاسی قدیمی معتقدند که این قانون حضور آنها در پارلمان را پس از مدت های طولانی کمرنگ می کند. اختلاف نظرها درباره قانون انتخاباتی هر چه باشد، این اتفاق نظر وجود دارد که قانون مذکور پس از 9 سال جان تازه ای به انتخابات و رقابت انتخاباتی داد شاید به همین علت است که تعداد نامزدهای ثبت نام کننده برای این دوره از انتخابات پارلمانی بیشتر از تعداد نامزدهای دوره های گذشته است. ولی نام نویسی برای انتخابات لزوماً به معنای راهیابی به پارلمان نیست زیرا قانون انتخابات شروطی را جلوی پای نامزدها گذاشته است که مانع راهیابی آنها به پارلمان می شود. به عنوان مثال؛ نامزدها باید عضو لیست های انتخاباتی باشند به نحوی که تعداد نامزدهای این لیست ها کمتر از 3 نامزد نباشد و همین امر باعث شده است که تعداد قابل توجهی از نامزدها فوراً پای خود را از میدان رقابت انتخاباتی بیرون بکشند و انصراف بدهند.  

با وجود "ماهیت رقابت انتخاباتی، شروطی که جلوی پای لیست های انتخاباتی برای دستیابی به درصد حداقلی آراء به عنوان شرط راهیابی به پارلمان گذاشته شده است، همچنین حق رأی دادن حائزین شرایط به یک نامزد از میان نامزدهای یک لیست انتخاباتی و عدم رضایت کامل اکثر رأی دهندگان از نحوۀ شمارش آراء و رتبه بندی نامزدها" مسئولان انتخابات نهایت تلاش خود را برای رعایت حقوق رأی دهندگان خواهند کرد ولی بی شک رقابت لیست های انتخاباتی برای دستیابی به درصد حداقلی آراء به عنوان شرط راهیابی به پارلمان و همچنین رقابت آنها برای دستیابی به تک رأی حائزین شرایط (رأی دادن حائزین شرایط به یکی از نامزدهای لیست ها) باعث به هم خوردن معادلات احزاب و تشکّل های سیاسی شده است زیرا احزابی که مدت های طولانی با همدیگر نزاع و کشمکش داشتند، امروز مجبور به ائتلاف کردن با همدیگر شده اند و احزابی که تا چندی پیش با همدیگر ائتلاف کرده بودند، از همدیگر جدا شده اند زیرا قانون جدید انتخابات باعث شده است که همۀ احزاب و تشکّل ها برای دستیابی به حداکثر کرسی های مجلس نمایندگان با همدیگر رقابت کنند ولی دو قطب مقاومت (حزب الله و جنبش امل) در حوزۀ های انتخابیه مختلف همچنان ائتلاف خود را حفظ کرده اند.    

- مقاومت فعالترین تشکّل حاضر در عرصۀ انتخابات

برخی احزاب در بحبوحۀ تبلیغات انتخاباتی شدیداً به انتقاد از مقاومت پرداختند مقاومتی که توانسته است در برابر دو دشمن به نام اسرائیل و تکفیری ها بایستد، برخی از مخالفان مقاومت که قانون انتخاباتی جدید راه را در برابر آنها برای راهیابی به پارلمان هموار کرده است، با تحریک دشمنان دیرین مقاومت در منطقۀ خاورمیانه به انتقاد از مقاومت و زیر سؤال بردن سلاح مقاومت پرداختند و برخی از نامزدها هم اظهاراتی به زبان آوردند که خود را ریشخند دیگران کردند به عنوان مثال یک مجری زن که عاشق بوتاکس است، اعلام کرد که هدفش از راهیابی به پارلمان خلع سلاح مقاومت است. این در حالیست که ارتش رژیم اشغالگر صهیونیست که یکی از سرسخت ترین دشمنان منطقه ای مقاومت است، تاکنون نتوانسته مقاومت را خلع سلاح کند. برخی از نامزدها هم اظهارات عجیب و غریبی به زبان آوردند. به عنوان مثال وزیر کشور لبنان که مسئول برگزاری انتخابات است، به نامزدهای رقیب خود در یکی از حوزه های انتخابیه بیروت توهین کرد و آنها را " اشرار" خواند و کار به جایی رسیده است که همین وزیر کشور و حزب آبی اش (المستقبل) با تحریک اربابان خارجی خود خصوصاً عربستان سعودی که بدون اجازۀ اربابانش آب نمی خورد، تهدید کرده است که اگر دولت آتی سلاح را از دست مقاومت نگیرد و به ارتش لبنان ندهد، در این دولت مشارکت نخواهد کرد.

کارشناسان معتقدند که چنین اظهاراتی چیزی بجز لاف های انتخاباتی برای برانگیختن حساسیت های مذهبی و قومیتی در لبنان نیست . چنین اظهاراتی شبیه اظهاراتی است که قبلاً کاردار سفارت عربستان و سفیر امارات در منطقه بعلبک الهرمل – یکی از پایگاه های اصلی حزب الله و خاستگاه این محور مقاومت - به زبان آورده بودند. سید حسن نصرالله دبیر کل حزب الله لبنان نیز در یکی از سخنرانی های خود به اظهارات کاردار سفارت عربستان و سفیر امارات اشاره کرده بود. کاردار سفارت عربستان و سفیر امارات در سفر به منطقه بعلبک الهرمل اظهاراتی علیه مقاومت و سلاح مقاومت به زبان آورده بودند و دولت لبنان این اظهارات مداخله جویانۀ علنی را شنید ولی واکنشی نشان نداد. این در حالیست که هیچ یک از کشورهایِ حامی مقاومت لبنان سخنانی مداخله جویانه بیان نکرده اند و رسانه های لبنانی هیچ سخنی از سفیر ایران یا سفیر سوریه در بیروت از زمان آغاز روند انتخابات گزارش نکرده اند. این امر نشان می دهد که متحدان منطقه ای مقاومت به اصول و قوانین معمول در لبنان پایبند هستند.    

به هر حال؛ کارشناسان معتقدند که انتقاد از مقاومت هیچ معنایی بجز اذعان دشمنان به اهمیت نقش مقاومت در منطقه و بزرگی دستاوردهای سال های گذشتۀ مقاومت ندارد و اظهارات تحریک آمیز دشمنان نتیجه ای بجز پشیمانی گویندگانش و افزایش حمایت مردم لبنان از مقاومت نخواهد داشت مردمی که به پای صندوق های رأی رفتند تا بگویند که نیروهای مقاومت خون خود را در جنگ با دشمنان اسرائیلی و تکفیری فدای کشور و ملت لبنان کردند و کمترین وظیفۀ مردم در قبال مقاومت اینست که در انتخابات به مقاومت رأی بدهند ولی این آراء هم در قبال جانفشانی شهدا ، جانبازی نیروهای مقاومت و درد و رنج های اسیران لبنانی بسیار ناچیز است. هر کسی که پیگیر امور لبنان باشد، می داند و می بیند که اکثر مردم لبنان می گویند که اگر مقاومت نبود، نَه انتخاباتی در کار بود و نَه لبنانی وجود داشت.    

نگارنده: موسوی

214

پربیننده ترین خبرها