انگلیس: ترامپ در صورت حل بحران‌های ایران و کره شمالی شایسته جایزه نوبل است

انگلیس: ترامپ در صورت حل بحران‌های ایران و کره شمالی شایسته جایزه نوبل است
سه شنبه 18 ارديبهشت 1397 - 11:03

وزیر امور خارجه انگلیس گفت: ترامپ در صورت حل اختلافات خود با کره شمالی و ایران ،لایق دریافت جایزه صلح نوبل است

العالم - آمریکا

بوریس جانسون وزیر خارجه انگلیس در سخنانی گفت: اگر دونالد ترامپ رئیس جمهور آمریکا بتواند مشکلات مربوط به ایران و شبه جزیره کره را حل کند، شایسته دریافت جایزه صلح نوبل است. وی در مصاحبه با اسکای نیوز افزود: اگر ترامپ بتواند مساله کره شمالی و توافق هسته ای ایران را حل و فصل کند، آنگاه دلیلی نمی بینم که او چیزی از باراک اوباما برای نامزد شدن دریافت جایزه صلح نوبل کمتر داشته باشد.

اوباما در سال 2009 میلادی به خاطر آنچه که "تلاش های فوق العاده برای تقویت دیپلماسی بین المللی و همکاری بین مردم" خوانده شده است، برنده جایزه صلح نوبل شد.

جانسون در جریان سفر دو روزه به آمریکا قصد دارد ترامپ را متقاعد کند تا از توافق هسته ای ایران خارج نشود. ترامپ اعلام کرده است که قصد دارد امروز سه شنبه تصمیم نهایی خود را درباره توافق هسته ای ایران اعلام کند.

سفر جانسون به واشنگتن در شرایطی است که آنگلا مرکل صدر اعظم آلمان و امانوئل ماکرون رئیس جمهور فرانسه نیز اخیرا به آمریکا سفر کرده اند تا ترامپ را برای حفظ برجام متقاعد کنند.

آلمان و فرانسه روز دوشنبه بار دیگر اعلام کردند که مصمم به حفظ توافق هسته ای ایران هستند، فارغ از آنکه تصمیم آمریکا چه باشد.

ژان ایو لو درایان وزیر خارجه فرانسه در کنفرانس خبری ادعا کرد: ما مصمم به حفظ توافق هستیم چرا که این پیمان ما را در برابر اشاعه تسلیحات هسته ای محافطت می کند و یک مسیر درست برای متوقف کردن ایران از دستیابی به سلاح هسته ای است. حسن روحانی رئیس جمهوری اسلامی ایران تاکید کرده است که تهران به توافقنامه هسته ای پایبند خواهد بود، حتی اگر ترامپ از آن خارج شود.

بوریس جانسون پیش از این در یادداشتی که در روزنامه نیویورک تایمز منتشر شده، نوشت: اکنون با توافق هسته ای ایران روبرو هستیم که ترامپ رئیس جمهور آمریکا در حال بررسی آن است و قصد دارد تا 12 ماه می یعنی شنبه آینده تصمیم خود را درباره خروج از این توافقنامه اعلام کند.

از همه گزینه هایی که در اختیار داریم تا از عدم دستیابی ایران به سلاح هسته ای مطمئن شویم، این پیمان حداقل معایب را دارد. وزیر خارجه انگلیس در ادامه افزود: این توافق قطعا نقاط ضعفی دارد ولی من متقاعد شده ام که می توان این نقاط ضعف را برطرف کرد. در واقع، انگلیس در این لحظه در حال همکاری با دولت ترامپ و متحدان فرانسوی و آلمانی است تا اطمینان حاصل کند آنها نیز به دنبال همکاری برای اصلاح این توافقنامه هستند.

پربیننده ترین خبرها