رقابت اندیشکده‌ها و پژوهشگران کشور برای کسب جایزه ملی «تعالی و پیشرفت»

رقابت اندیشکده‌ها و پژوهشگران کشور برای کسب جایزه ملی «تعالی و پیشرفت»
سه شنبه 18 ارديبهشت 1397 - 17:12

رئیس شورای سیاستگذاری جایزه ملی تعالی و پیشرفت از برگزاری مراسم دومین دوره جایزه ملی تعالی و پیشرفت صبح روز یکشنبه ۲۳ اردیبهشت در سالن اجلاس سران خبر داد.

 

العالم - ایران 

 

محمد جواد ایروانی رئیس شورای سیاستگذاری جایزه ملی تعالی و پیشرفت در گفت‌وگو با خبرنگار اجتماعی خبرگزاری تسنیم، با اشاره به اهمیت ارتقای بهره‌وری در اقتصاد ملی و نقش جایزه ملی تعالی و پیشرفت در این موضوع گفت: بنابر بند 3 سیاست‌های کلی اقتصاد مقاومتی، ارتقای بهره‌وری یکی از راه‌کارهای اصلی برای توانمندسازی اقتصاد ملی است.

این استاد دانشگاه با بیان خصوصیت بهره‌وری و نقش آن در ارتقای فعالیت شرکت‌ها و سازمان‌های اقتصادی افزود: به طور اساسی بهره‌وری یک مسیر ویژه برای پیشرفت است و این به معنای آن است که از دارایی های موجود اعم از سرمایه انسانی، سرمایه مالی و سرمایه فنی و امکانات فیزیکی به گونه‌ای استفاده شود که خروجی های آن حداکثر می‌شود.

عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام درباره چیستی، چرایی و چگونگی جایزه تعالی در دیگر کشورهای دنیا ادامه داد: در کشورهای توسعه یافته اقتصادی، جوایز تعالی نقش مهمی در این موضوع دارند.در اروپا جایزه اروپایی تعالی (EFQM) و در ژاپن هم جایزه دمینگ به همین منظور طراحی شده اند.این جوایز سعی دارند با بهبود نظامات مدیریتی بنگاه‌ها و ارتقای کیفیت مدیریت آن‌ها، نتایج حاصل از آن ها را در ابعاد نتایج مورد نظر مشتری، نتایج مورد نظر کارکنان، نتایج مورد انتظار جامعه و در نهایت نتایج مورد انتظار بنگاه افزایش دهند.

ایروانی با اشاره به دلایل ایجاد جایزه ملی تعالی و پیشرفت در کشور گفت: جایزه ملی تعالی و پیشرفت با همین هدف طراحی شده است و تلاش دارد با پیگیری اجرایی شدن نقاط بهبود شناسایی شده، به بنگاه‌ها در افزایش بهره‌وری کمک کند.

وی درباره وضعیت سال گذشته و برنامه‌های مدنظر در همایش سال جاری این جایزه افزود: این جایزه در دومین دوره خود با حضور 84 شرکت نسبت به سال اول که 34 شرکت در جایزه مشارکت داشتند یک رشد2.5 برابری را شاهد است.

به گفته وزیر اسبق اقتصاد، مشارکت فعال نهادهای انقلاب اسلامی و شرکت‌ها و سازمان‌های تابعه در این جایزه نشان دهنده پیشرو بودن این نهادها در ارتقای بهره وری است.

مدرس دانشگاه تهران همچنین درباره سهم واقعی نهادهای انقلاب اسلامی از اقتصاد کشور اضافه کرد: این نهادها علیرغم سهم بسیار کمی که در اقتصاد دارند و فقط 1.5 درصد از تولید ناخالص ملی را شامل می‌شوند، اما در الگو سازی و تحول می‌توانند پیشرو باشند.

به گفته رئیس شورای سیاست گذاری جایزه ملی تعالی و پیشرفت، این جایزه با بهره‌گیری از برگزیدگان شبکه ارزیابان کشور که دارای تجربه بالا و رعایت کامل بی‌طرفی هستند، یک ارزیابی کامل از شرکت ارائه می‌دهد و این همانند همان آزمایش کلی (چک آپ) است که افراد انجام می‌دهند. پس از این ارزیابی، وضعیت هر شرکت در ابعاد مختلف مدیریتی روشن می شود و از اینجاست که نقاط بهبود شناسایی شده و با اجرای آنها شرکتها، خروجی های خود را افزایش می‌دهند.

وی درباره صلاحیت و جایگاه این جایزه ادامه داد: این جایزه با اخذ مجوز اولیه از سازمان ملی بهره‌وری با یک رویکرد ملی تأسیس شده است و سعی دارد با ارتقای کیفیت عملکرد خود نقش قابل توجهی در ارتقای بهره‌وری داشته باشد.

ایروانی در پایان خاطر نشان کرد:تلاش داریم با بهره گیری از پژوهشگران برتر ملی و اندیشکده های موجود در کشور یک شبکه پژوهش توانمند و البته کم هزینه برای اجرایی سازی نقاط بهبود پدید آوریم، چرا که اثر بخشی جایزه برای ما اهمیت بسزایی دارد.

شایان ذکر است، دومین دوره جایزه ملی تعالی و پیشرفت صبح روز یکشنبه 23 اردیبهشت ماه سال جاری از ساعت 8 صبح لغایت 12 ظهر در محل سالن همایش های بین المللی دانشگاه شهید بهشتی، تالار ابوریحان بیرونی، با حضور مدیران و اعضای هیأت مدیره 400 شرکت داخلی و با شرکت جمعی از مقامات کشوری و دانشگاهیان برگزار می‌شود.

دسته بندی ها :

پربیننده ترین خبرها