جان بولتون: تحریم‌ها بعد از دوره‌های ۹۰ و ۱۸۰ روزه کاهش فعالیت‌های مرتبط با ایران احیا می‌شوند

جان بولتون: تحریم‌ها بعد از دوره‌های ۹۰ و ۱۸۰ روزه کاهش فعالیت‌های مرتبط با ایران احیا می‌شوند
چهارشنبه 19 ارديبهشت 1397 - 00:27

مشاور امنیت ملی کاخ سفید می‌گوید که تحریم‌ها علیه ایران بعد از دوره‌های ۹۰ و ۱۸۰ روزه کاهش تدریجی فعالیت‌های مرتبط با ایران آغاز خواهد شد.

العالم-آمریکا

بعد از آنکه «دونالد ترامپ»، رئیس‌جمهور آمریکا خروج این کشور از برجام را اعلام کرد «جان بولتون»، مشاور امنیت ملی کاخ سفید گفته خزانه‌داری آمریکا فرایند ۹۰ و ۱۸۰ روزه کاهش تدریجی فعالیت‌های مرتبط با ایران را آغاز کرده و پس از آن، تحریم‌ها از سر گرفته خواهند شد.

وی گفت تصمیم آمریکا برای خروج از توافق هسته‌ای ایران به کره شمالی این علامت را خواهد داد که آمریکا توافقات نامناسب را قبول نخواهد کرد.

خزانه‌داری آمریکا هم با صدور بیانیه‌ای اعلام کرد: «همراستا با دستورالعمل رئیس‌جمهور، سازمان‌ها و وزارتخانه‌های آمریکا فرایند کاهش تدریجی آن دسته از فعالیت‌های مرتبط با ایران که با رفع تحریم‌های آمریکا به نحو مندرج در برجام سازگار بودند را آغاز خواهد کرد

این بیانیه تصریح کرده وزارت خارجه آمریکا، به منظور اجرایی کردن دوره‌های کاهش تدریجی فعالیت‌های مرتبط با ایران امروز معافیت‌های تحریمی مندرج در قوانین آمریکا را تمدید کرده است.

بعد از اجرایی شدن برجام، «باراک اوباما»، رئیس‌جمهور وقت آمریکا، بندهای مربوط به تحریم‌های هسته‌ای علیه ایران را در چهار قانون آمریکا تعلیق کرد. معافیت‌ از این تحریم‌ها موقت هستند و رئیس‌جمهور آمریکا بایستی در دوره‌های ۱۲۰ و ۱۸۰ روزه آنها را تمدید کند. ترامپ از این ضرب‌الاجل‌ها برای تهدید برجام استفاده کرده است.

ترامپ ۲۲ دی‌ماه سال گذشته علی‌رغم تعلیق تحریم‌های موجود در این چهار قانون تهدید کرد در صورتی که کشورهای اروپایی و نمایندگان کنگره آمریکا برجام را مطابق میل او اصلاح نکنند او در ضرب‌الاجل بعدی که ۱۲۰ روز بعد (۲۲ اردیبهشت‌ماه) فرا می‌رسد کشورش را از توافق هسته‌ای با ایران خارج خواهد کرد.

قانونی که تحریم‌های موجود در آن بایستی روز شنبه ۲۲ اردیبهشت‌ماه تمدید شود، بند ۱۲۴۵ «قانون اختیارات دفاع ملی» (لایحه بودجه دفاعی آمریکا) است. در صورتی که ترامپ تا روز شنبه این تحریم‌ها را تعلیق نکند، روند بازگشت تحریم‌های ذیل این قانون آغاز خواهد شد.

بند ۱۲۴۵ قانون اختیارات دفاع ملی، دولت آمریکا را ملزم به اعمال تحریم علیه موسسات مالی کشورهایی می‌کند که دولت‌های متبوع آنها از کاهش «قابل توجه» خرید نفت خام از ایران خودداری کرده‌ باشند.

فارس

 

پربیننده ترین خبرها