تحلیل روز/

خروج توام باعجله ترامپ ازتوافق هسته ای چرا؟

خروج توام باعجله ترامپ ازتوافق هسته ای چرا؟
چهارشنبه 19 ارديبهشت 1397 - 09:30

دستپاچگی های ترامپ این روزها در برخورد با ایران قابل درک است امریکا هم در منطقه از دست ایران عاجز شده و هم از منطق ایران در رابطه با این حضور.

العالم _ ایران / سیاسی

ترامپ از توافق هسته ای موسوم به 5 به علاوه یک با ایران خارج شد، تنها یک روز پس ازپیروزی قاطع حزب الله در لبنان، دو روز مانده به انتخابات عراق و چند روز مختصر مانده به روز نکبت و انتقال سفارت آمریکا از تل آویو به قدس. درحالی که ترامپ  این روزها بیش از هر زمان خیالش از بابت کره شمالی راحت شده است و خود را ملزم نمی داند که در دو جبهه خاورمیانه و شبه جزیره خود را درگیر کند از توافق هسته ای اعلام خروج کرد. آمریکا از توافق هسته ای خارج شد در حالی که مخالفین دیدگاه خود در دشمنی با برجام را پیش از این تصفیه کرده بود و دوستان همراه و کاملا مطیع و البته شدیدا ضد ایرانی خود یعنی پامپئو و بولتون را در راس دستگاه های تصمیم ساز مهم سیاست خارجی و امنیتی گذاشته بود. ترامپ از توافق هسته ای خارج شد و بلافاصله از ناحیه نتانیاهو ستایش شد و مدال شجاعت دریافت کرد.

ترامپ درحالی که اقدامش در اعلام خروج از توافق هسته ای با انتقاد اغلب مسئولان صاحب اثر در عرصه بین المللی مواجه شد مورد ستایش عربستان امارات و بحرین قرار گرفت و این درحالی است که پس از مبادرت ترامپ به این حرکت احمقانه (چنانکه رییس سابق سیا توصیفش کرد) موشک های اسراییلی اسمان سوریه راشکافتند و درجنوب دمشق منطقه الکسوه را ویران کردند.

اینکه ترامپ از توافق هسته ای خارج شد می تواند دلایل بسیار متنوع و متعددی داشته باشد، شاید به تعداد 500 روزی که ترامپ و تیم همراهش در کاخ سفید مستقر شده اند ایرانی ها از ناحیه حکمرانان آمریکایی تهدید شده باشند و عبارت تکراری در اغلب این تهدیدات را که امریکا از توافق هسته ای خارج می شود شنیده باشند، اما این که به چه دلیل یا دلایلی ظرف زمانی کنونی برای اعلام خروج از توافق هسته ای انتخاب شد به نظر مخل چند تامل جدی است.

اول اینکه درحالی که گزارش های اژانس بین المللی هسته ای در خلا سال های پس از توافق هسته ای دائما پایبندی ایران به تعهدات در توافق هسته ای را نشان می داد و درشرایطی که ادعاهای مکرر ترامپ در استمرار تلاش های هسته ای ایران در خفا و به شکل پنهانی به هیچ وجه مورد توجه محافل بین المللی و حتی محافل داخلی امریکا قرار نمی گرفت، ترامپ  با استفاده از نمایش نامه اخیر نتانیاهو که طی ان مدعی شد نیم تن سند -مبنی بر تلاش ایران برای ساخت بمب اتمی - در اختیار دارد کوشید تا این به اصطلاح فرصت را از دست ندهد و برای توهمات خود لباسی از منطق دست و پا کند. درهمین راستا اینکه چند ساعت قبل از اعلام تصمیم ترامپ به خروج از توافق هسته ای رسانه های اسرئیلی تاکید کردند نتانیاهو از چیستی تصمیم ترامپ پیش از اعلام مطلع شده است می تواند از هدفندی و طراحی مشترک دو اقدام نتانیاهو و ترامپ حکایت کند.

دومین نکته انکه در حالی که طبق قانون و اعلانات رسمی بنا بود در دوازدهم می (22اردیبشت) تصمیم ترامپ در خصوص مساله هسته ای ایران  اعلام  شود اما این مساله چند روز قبل از زمان موعود و دقیقا پس از قطعی شدن پیروزی حزب الله لبنان و مقاومت در انتخابات مجلس لبنان اعلام شد. ترامپ تصمیمش در خصوص ایران را باتعجیل اعلام کرد و جالب آنکه بلافاصله بعد از اعلام تصمیم، اسراییل الکسوه سوریه را موشک باران کرد به نظر می رسد این همزمانی ها با هدف منحرف کردن افکار عمومی از اتفاق بسیار بزرگتر و خطرناک تری است که در چهاردهم می  (24اردیبهشت ) انتظار وقوع آن می رود و بناست طی ان سفارت امریکا به قدس شریف منتقل خواهد شود.

ترامپ اگرچه به خوبی می داند که ایرانی ها بنا ندارند توافقاتی مشابه توافق هسته ای در خصوص توان موشکی و چگونگی حضورشان درمنطقه نه با امریکا و نه با هیچ کشور دیگری منعقد کنند اما نمی تواند از این توهم نیز خلاصی یابد که همه جا تهدید و تحریم و فشارهای تاجرانه اش جواب نمی دهد. اقدام ترامپ در خروج از توافق هسته ای اگر چه هیچ کس را خوشحال نکرد اما دسته گلی بود که ترامپ به نتانیاهو برای هفتادمین سالگرد به اصطلاح تاسیس اسراییل هدیه داد و مرهمی بود که بر زخم شکست سنگین عربستان در انتخابات لبنان گذاشت.

ابورضا صالح

پربیننده ترین خبرها