شینهوا: ترامپ با خروج از برجام صلح را تهدید می کند

شینهوا: ترامپ با خروج از برجام صلح را تهدید می کند
چهارشنبه 19 ارديبهشت 1397 - 09:56

خبرگزاری رسمی چین در تحلیلی خاطرنشان کرده، بسیاری بر این باورند «تصمیم دونالد ترامپ رییس جمهور آمریکا برای خارج کردن این کشور از برجام تهدیدی برای صلح است».

العالم ـ آسیا

شینهوا روز چهارشنبه در ادامه تحلیل خود تصریح کرده، بسیاری از کشورهای جامعه بین المللی و حتی متحدان اروپایی آمریکا نیز ترامپ را مورد مذمت قرار داده و در بیانیه هایی خواستار پایبندی به این توافق شده اند.
شینهوا نوشته، این اقدام ترامپ «خوش خدمتی به رژیم صهیونیستی» و برخی از کشورهای عربی حوزه خلیج فارس است که همواره به دنبال ایجاد چالش برای ایران بوده اند.
در تحلیل خبرگزاری رسمی چین خاطرنشان شده، ساعاتی از اعلام ترامپ در خروج از برجام نگذشته که رژیم صهیونیستی مواضعی در سوریه را هدف قرار داده و از سوی دیگر تلویزیون سعودی آن را مواضع ایران معرفی کرده است.
در این  گزارش به نقل از حمیدی عبدالله تحلیلگر مسایل سیاسی سوریه آمده است که این اقدام ترامپ آثار بسیار منفی برای آمریکا در این کشور و در کل خاورمیانه خواهد داشت و واشنگتن در حال برهم زدن نظم منطقه ای است و آسیب های زیادی را از آن متحمل خواهد شد.
او افزوده که اگر درگیری دیگری در منطقه رخ دهد و به سوریه نیز مرتبط باشد آتش آن جنگ دامان اسراییل و آمریکا را نیز خواهد گرفت.
یه گزارش ایرنا، امروز تلویزیون مرکزی چین و تارنماهای چاینا ارگ و انگلیش نیوز و همین طور روزنامه گلوبال تایمز گزارش هایی در انتقاد از ترامپ منتشر کرده و آورده اند که حتی 'آنتونیو گوترش' دبیر کل سازمان ملل هم از رییس جمهور آمریکا ناخرسند شده است.
این رسانه ها افزوده اند که حسن روحانی، رییس جمهور ایران، گفته است که اکنون این یک توافق بین ایران و پنج کشور دیگر است و ایران تا کنون به همه تعهداتش عمل کرده است.
دونالد ترامپ رئیس جمهوری آمریکا روز سه شنبه (18 اردیبهشت ماه 1397) رسما اعلام کرد که این کشور از برنامه جامع اقدام مشترک (برجام) خارج می شود.
حجت الاسلام و المسلمین حسن روحانی رئیس جمهوری ایران هم درباره این تصمیم ترامپ اظهار کرد: من به وزارت خارجه دستور دادم که ظرف چند هفته آینده، با مذاکرات با کشورهای اروپایی و دو کشور بزرگ روسیه و چین، رایزنی ها، هماهنگی ها و مذاکرات لازم را انجام دهد؛ اگر در پایان این مهلت و زمان کوتاه، ما به این نتیجه رسیدیم که با همکاری پنج کشور می توانیم همه آنچه در برجام خواست ملت ایران بوده به دست آوریم، برخلاف میل آمریکا و رژیم صهیونیستی و تلاش های آنها و حرف های بی نزاکت امشب(سه شنبه) ترامپ، برجام پایدار خواهد ماند و ما می توانیم به نفع صلح و امنیت منطقه و جهان قدم های خود را برداریم. 
وی همچنین در بخش دیگری از سخنان خود افزود: تاریخ گذشته 40 ساله ما و قبل از آن به خوبی به ما گفته است که آمریکایی ها نسبت به ملت بزرگ ایران و نسبت به ملت های منطقه همواره رفتار خصمانه ای داشتند.
رییس جمهوری اظهار داشت: امشب شاهد یک تجربه مهم تاریخی بودیم برهمان سخنی که از 40 سال پیش آن را می گفتیم و تکرارمی کردیم و اینکه ایران کشوری است که به تعهدات خود پایبند است و آمریکا کشوری است که هیچ گاه به تعهدات خود پایبند نبوده است.
روحانی گفت: اگر ببینیم منافع ما تضمین نخواهد شد به زودی من با مردم صحبت خواهم کرد و تصمیمات نظام را در آن شرایط به اطلاع مردم می رسانم.

کلید واژه ها :

پربیننده ترین خبرها