بيانيه وزارت خارجه روسيه در واکنش به تصمیم ترامپ

بيانيه وزارت خارجه روسيه در واکنش به تصمیم ترامپ
چهارشنبه 19 ارديبهشت 1397 - 12:51

وزارت امور خارجه روسيه در واکنش به خروج آمريکا از برجام، بیانیه ای منتشر کرد.

العالم ـ اروپا

بنابر گزارش اسپوتنيک، وب سايت رسمي وزارت امور خارجه روسيه با انشتار بیانیه ای، خروج ترامپ از برجام را تصميمي نااميد کننده دانست.

در اين بيانيه آمده است: " "برنامه جامع برجام، مهمترین توافق چند جانبه است که با قطعنامه شورای امنیت سازمان ملل متحد تصویب شده است. این سازمان تنها به ایالات متحده تعلق ندارد، بلکه مالکیت آنرا کل جامعه بین المللی دارد. آنها بارها تأکید کرده اند که علاقه به حفظ و اجرای پایدار درازمدت برجام دارند. هیچ دلیلی برای تضعیف يا خروج از برجام وجود ندارد و نمی تواند وجود داشته باشد. برجام ظرفیت کامل خود را ثابت کرده است".

دونالد ترامپ، سه شنبه /18 اردیبهشت ماه 1397( 8 می 2018) خروج آمریکا از توافق هسته ای با ایران را اعلام کرد. وی بعد از سخنان خود فرمان اجرایی خروج از برجام و برگرداندن تحریم‌های هسته‌ای ایران را امضا کرد. ترامپ در سخنرانی خود به مناسبت برجام اعلام کرد که بزرگترین تحریم را علیه ایران اجرا می کند.

توافق ایران، روسیه، آمریکا، چین، انگلیس، فرانسه، آلمان و اتحادیه اروپا که در سال 2015 به دست آمد، درباره برنامه هسته‌ای جمهوری اسلامی ایران است که به برنامه جامع اقدام مشترک (برجام) شناخته می‌شود. 
بر اساس برجام، طرف‌های این توافق به‌خصوص آمریکا پذیرفته‌اند تا با لغو تحریم‌ها، گام‌های عملی برای بهره‌مندی ایران از منافع اقتصادی و تجارت با جهان بردارند و در مقابل، ایران هم هرگز به سمت دستیابی به سلاح اتمی نرود. 

حسن روحانی رئیس جمهوری اسلامی ایران دقایقی پس از اعلام خروج آمریکا از برجام اعلام کرد که به وزارت امور خارجه دستور داده است ظرف چند هفته آینده با کشورهای اروپایی و روسیه و چین، رایزنی و مذاکره کند و اگر منافع ملت ایران تامین شود، در برجام خواهد ماند
رئیس جمهوری همچنین گفت: من از امشب از یک نظر متاسف هستم که مردم آمریکا که مردم بزرگی هستند گرفتار زمامدارانی شده اند که حیثیت آنها را زیر پا گذاشته است و از طرفی شادم که یک موجود مزاحم از برجام خارج شده است و بی تردید راه خود را با موفقیت ادامه می دهیم و بزودی در یک مصاحبه مفصل با مردم صحبت خواهم کرد.

فدریکا موگرینی مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا نیز بلافاصله پس از اعلام تصمیم رئیس‌جمهوری آمریکا تأکید کرد که این اتحادیه به توافق هسته‌ای با ایران پایبند است. 
سران انگلیس، آلمان و فرانسه نیز با انتشار بیانیه جداگانه‌ای حمایت خود را از برجام اعلام کردند. 

پربیننده ترین خبرها