سخنگوی ریاست جمهوری ترکیه:

خروج از برجام اعتبار آمریکا را متزلزل می کند

خروج از برجام اعتبار آمریکا را متزلزل می کند
چهارشنبه 19 ارديبهشت 1397 - 17:52

ابراهیم کالین سخنگوی ریاست جمهوری ترکیه گفت که خروج از برجام، اعتبار آمریکا را در سطح جهان متزلزل می کند.

العالم - ترکیه

ابراهیم کالین روز چهارشنبه در مصاحبه با خبرنگاران در مجتمع ریاست جمهوری در آنکارا افزود: بی شک فسخ یک جانبه توافقی که در نتیجه مذاکرات طولانی حاصل شده است، از اعتبار آمریکا خواهد کاست.

وی همچنین تصمیم دونالد ترامپ رئیس جمهوری آمریکا برای خروج از قرارداد هسته ای با ایران را تصمیمی یکجانبه و اقدامی نگران کننده دانست.

وی با بیان این که ترکیه خواستار برخورداری هیچ یک از کشورهای منطقه از سلاح های هسته ای نیست، اظهار کرد: این امر شامل کشورهایی هم می شود که مجهز به سلاح های هسته ای هستند و عاری سازی منطقه از سلاح های هسته ای در اولویت ترکیه است.

سخنگوی ریاست جمهوری ترکیه اضافه کرد: این گونه منازعات برنده ای ندارد و اگر قرار است در عرصه جهانی گام بردارید باید نتایج و تبعات آن را نیز در نظر بگیرید زیرا تبعات این اقدام بالاخره شما را نیز تحت تأثیر قرار خواهد داد.

وی بیان کرد: این که آمریکا از این تصمیم منصرف خواهد شد یا خیر، به خود آنها بستگی دارد، ولی این تصمیم بازار کشورهای اروپایی و ترکیه را نیز تحت تأثیر قرار می دهد.

وی با اشاره به این که در منطقه به اندازه کافی تنش وجود دارد، اظهار کرد: با توجه به شرایط منطقه ای، افزودن تنش های جدید به تنش های موجود به هیچ وجه منطقی نیست. 

سخنگوی ریاست جمهوری ترکیه در پاسخ به سؤال دیگری در رابطه با تحریم های احتمالی جدید علیه ایران گفت: ایران کشور همسایه و یکی از شرکای مهم ترکیه است و پیشتر نیز علیه ایران تحریم هایی اعمال شده و باید فهرست جدید تحریم ها را نیز دید.

کالین افزود: این به آن معنا نیست که ما با ایران در همه موضوعات اتفاق نظر داریم بلکه ما با این کشور در برخی موضوعات اتفاق نظر و در برخی موضوعات نیز اختلاف نظر داریم و باید ببینیم کدام تحریم ها به طور مشخص در نظر گرفته می شود.

سخنگوی ریاست جمهوری ترکیه اضافه کرد: به طور جدی عقیده داریم که تصمیم به خروج از برجام منجر به تشدید درگیری و بی ثباتی در منطقه خواهد شد.

به گزارش ایرنا، توافق ایران، روسیه، آمریکا، چین، انگلیس، فرانسه، آلمان و اتحادیه اروپا که در سال 2015 به دست آمد، درباره برنامه هسته ای جمهوری اسلامی ایران است که به نام برنامه جامع اقدام مشترک(برجام) شناخته می شود.

با روی کار آمدن دونالد ترامپ و دولت جدید آمریکا، این تعهد از سوی واشنگتن اجرا نشده و در عمل با ایجاد جنگ روانی، منافع ایران را در این توافق به گروگان گرفته اند در حالی که ایران بر اساس 11 گزارش آژانس بین المللی انرژی اتمی به همه تعهدات خود به طور کامل پایبند بوده است.

دونالد ترامپ سه شنبه(دیروز) در سخنرانی در کاخ سفید اعلام کرد که آمریکا از توافق هسته ای با ایران خارج می شود.

این اقدام با انتقاد گسترده کشورهای مختلف از جمله مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا و سران انگلیس، فرانسه و آلمان روبرو شد و اعلام کردند که به برجام پایبند می مانند.

دسته بندی ها :

پربیننده ترین خبرها