دلایل خروج ترامپ از برجام در تحلیل روزنامه اسپانیایی

دلایل خروج ترامپ از برجام در تحلیل روزنامه اسپانیایی
پنج‌شنبه 20 ارديبهشت 1397 - 08:43

روزنامه لا وانگوردیا در تحلیلی نوشت: تصمیم ترامپ برای خروج از برجام به دلیل حفظ سلطه نظامی رژیم صهیونیستی در منطقه و جلوگیری از دستیابی ایران به سلاح های متعارف دوربرد است.

العالم - آمریکا

لا وانگواردیا با این سئوال که آیا آمریکا و اسراییل، دلیلی‌ برای بی‌ اعتمادی به ایران دارند؟ مطلب خود را شروع کرد و ادامه داد: اگر به 10 گزارش ارائه شده از سوی سازمان بین المللی انرژی اتمی‌ پس از امضای توافق اعتماد کنیم، تهران شرایط توافق را نقض نکرده است.

این روزنامه افزود: «فدریکا موگرینی» رئیس دیپلماسی اتحادیه اروپا، هفته گذشته یادآوری کرد که توافق، بر اساس فرض های حسن نیت و یا اعتماد مبتنی‌ نیست، بلکه بر اساس تعهدات، مکانیسم های تائید و کنترل حقایق بسیار جدی انجام گرفته شده از سوی سازمان می‌ باشد. علاوه بر آن، مقامات بلند پایه نظامی اسراییلی‌ نیز اعلام کردند که برجام کار می‌ کند.

نشریه تصریح کرد: هدف نهایی ترامپ این نیست که از دستیابی ایران به بمب اتمی‌ جلوگیری کند. دلیل اصلی‌ حفظ سلطه نظامی اسراییل در خاورمیانه است.

در این تحلیل آمده است: ترامپ قصد دارد که در مورد توافق جدیدی که موشک های متعارف بالیستیکی تهران را محدود سازد مذاکره کند و این چیزی است که در توافق کنونی درج نشده است. تهدید بزرگ برای رژیم صهیونیستی این است که ایران به سلاح های متعارف دوربرد دست یابد.

رسانه اسپانیایی خاطرنشان ساخت: ترامپ فکر می‌ کند که اکنون می‌ تواند در مورد یک توافق با شرایط خود مذاکره مجدد کند. رئیس جمهوری آمریکا می‌ گوید که توافق کنونی فقط دستیابی به سلاح اتمی‌ از سوی ایرانی ها را به تعویق می‌ اندازد.

به عقیده لا وانگواردیا، اگر آمریکا دوباره تحریم ها علیه ایران را آغاز کند، در واقع به این معنی‌ است که واشنگتن در حال نقض شرایط توافق می‌ باشد، چیزی که دست های ایران را برای از سرگیری برنامه هسته ای باز خواهد گذاشت.

روزنامه نوشت: علاوه بر آن، این حرکت (اعمال تحریم ها)، حفظ تعهدات از سوی شرکای اروپایی را تقریبا غیر ممکن خواهد ساخت زیرا تحریم های آمریکا فقط علیه رژیم ایران نخواهد بود، بلکه علیه هرگونه شرکتی که با ایرانی ها همکاری کند نیز خواهد بود.

در ادامه این گزارش آمده است: تصمیم ترامپ، ثبات بیشتری را به منطقه نخواهد آورد و چه در داخل و چه در خارج از آمریکا، هشدار داده می‌ شود که فراتر از توافق موجود، طرح 'ب' قابل باور وجود ندارد.

رسانه با اشاره به اینکه ترامپ مطمئن است که با فشار به تهران، ایران تسلیم می شود و با آمریکا مذاکره می کند، تاکید کرد که رئیس جمهوری آمریکا فراموش کرده که ایران از سال های بسیار محاصره، جان سالم به در برده و علاوه بر آن در داخل حکومت، کسانی‌ وجود دارند که هرگز خواهان توافق نبودند و اکنون ذوق کرده ا‌ند.

لا وانگواردیا افزود: «حسن روحانی» و دولت عملگرایش، ضربه خورده ا‌ند. بی‌ ارزش شمردن توافقات بین المللی از سوی ترامپ، رئیس جمهوری ایران را با مشکل جدی روبرو کرده است و اکنون افرادی در ایران خواهان روشن کردن دوباره سانتریفیوژ ها هستند.

در این تحلیل آمده است: ممکن است بسیاری از ایرانیان با یکدیگر اختلاف داشته باشند، اما همیشه در دفاع از مشروعیت کشورشان برای داشتن برنامه هسته ای، متحد بوده ا‌ند.

نشریه تصریح کرد: ایران تنها کشور جهان است که برنامه هسته ای او تحت نظارت بازرسان سازمان ملل است، امری که از سوی بسیاری به عنوان یک تحقیر دیده می‌ شود. به عقیده عملگرایان، این هزینه ای است که باید به خاطر بازگشت به اقتصاد بین المللی پرداخت کرد.

رسانه مذکور ادامه داد: اگر به تحقیر ملی، عواقب ناگوار اقتصادی منفی‌ بازگشت تحریم ها را اضافه کنیم، تندروهای ایرانی می‌ توانند نفوذ کسب کنند و سیاست خارجی‌ ایران می‌ تواند تهاجمی تر شود.

لا وانگواردیا خاطرنشان ساخت که ایران در کنار روسیه، مدافع اصلی‌ «بشار اسد» در سوریه است و در این کشور هم مرز با اسراییل فعالیت دارد. رژیم صهیونیستی نگران این امر است و به طور مداوم مواضع ایرانی ها را بمباران می‌ کند.

روزنامه نوشت: با کسب بیشتر قدرت حزب الله در لبنان، قدرت تهران هر دفعه در حیاط خلوت اسراییل تقویت بیشتری می‌ یابد. بنابراین به نظر نمی‌ رسد که تصمیم ترامپ به هیچ عنوان به صلح در خاورمیانه کمک کند. در عین حال، همچنان یک برنامه اتمی‌ محرمانه ای وجود دارد که بازرسان بین المللی هرگز از آن دیدن نکرده ا‌ند و صلح در منطقه را مشکل می‌ کند و این برنامه اتمی‌ متعلق به اسراییل است.

نشریه با لحنی طنز آمیز افزود: به نظر نمی‌ رسد که هیچکس مشروعیت آنها در حفاظت از خود را به چالش بکشد. از اسراییلی‌ ها نباید چیزی را منع کرد.

ایرنا

پربیننده ترین خبرها