چه شرکت‌هایی از تحریم‌های آمریکا علیه ایران بیشتر متضرر می‌شوند؟

چه شرکت‌هایی از تحریم‌های آمریکا علیه ایران بیشتر متضرر می‌شوند؟
جمعه 21 ارديبهشت 1397 - 19:44

یک رسانه آمریکایی در گزارشی به شرکت‌هایی اشاره کرد که بیشترین ضرر را به دلیل تحریم‌های آمریکا علیه ایران احتمالا متحمل می‌شوند.

العالم - آمریکا

«سی‌بی‌اس نیوز» آمریکا در گزارشی به بخش‌های تجاری که به دلیل تحریم‌های آمریکا علیه ایران متضرر می‌شوند پرداخت و  نوشت: شرکتهای بزرگی مانند بوئینگ می‌توانند میلیاردها دلار خود را به دلیل تصمیم آمریکا برای باز گرداندن تحریم‌ها از دست رفته می‌بینند؛ هر چند که اثرات نهایی تحریم‌ها به دلیل احتمال معافیت ها و مذاکرات مجدد نامشخص است.

این گزارش با اشاره به اینکه شرکت‌ها 90 یا 180 روز فرصت خواهند داشت تا فعالیت‌های خود در ایران را متوقف کنند، نوشت: بیشتر این شرکت‌ها در اروپا هستند، اما برخی شرکتهای بزرگ آمریکایی مثل بوئینگ نیز تجارت با ایران را از دست می‌دهند.

سی‌بی‌اس نیوز بر اساس یک تحلیل نوشت: به طور همزمان، مصرف کنندگان آمریکا احتمالا با قیمت بالاتر بنزین در جایگاه‌های سوخت مواجه خواهند شد که ممکن است هزینه هر چیزی، از بلیت هواپیما گرفته تا تحویل بسته، را تحت تاثیر قرار دهد. این هزینه‌های بالاتر می‌توانند رشد اقتصادی را تضعیف کنند و تقریبا میزان رشد تولید ناخالص داخلی، به واسطه کاهش مالیاتی سال گذشته، را نصف کند.

بر اساس این گزارش، «معافیت‌ها و تعلیق‌های مشخصی می‌توانند مورد مذاکره قرار گیرند، اما آمریکا اعلام نکرده است که چه محصولات یا کشورهایی می‌توانند مشمول این موضوع شوند.»

این گزارش می‌افزاید: در پی برجام، این عمدتا شرکت‌های اروپایی بودند که برای انعقاد قرارداد به ایران بازگشتند.

در ادامه به نقل از کارل بیلدت، نخست وزیر سابق سوئد آمده است که «تحریم‌های آمریکا علیه ایران به ندرت به ضرر شرکت های آمریکایی بوده است، و تحریم‌ها ابتدائا شرکتهای اروپایی را هدف قرار می‌دهند... این برای اروپا در گذشته غیرقابل قبول بوده است. هنوز مشخص نیست که مقامات اروپایی چگونه به این موضوع واکنش نشان خواهند داد.»

این گزارش در ادامه به شرکتهای بوئینگ، ایرباس، توتال و پژو اشاره کرد که ممکن است بیشتر تاثیرات از محل این تحریم‌ها متحمل شوند.

پربیننده ترین خبرها