تحلیل روز/

انتخابات عراق فرصت ها وچالش ها

انتخابات عراق فرصت ها وچالش ها
شنبه 22 ارديبهشت 1397 - 08:21

مردم عراق امروز درشرایطی پای صندوق های رای می روند که چالشی جدی به نام داعش را از سرگذرانده اند و فرصت هایی طلایی در ساخت عراق جدید در پیش رو دارند.

العالم _ عراق

مردم عراق تجربه عراق با صدام و عراق بدون صدام، عراق بدون امنیت و عراق تقریبا ارام و نسبتا با ثبات و عراق با داعش، عراق بدون داعش راتجربه کره اند اما به نظر می رسد حالا زمان آن رسیده است که مردم طعم شیرین عراق بدون مداخله خارجی را تجربه کنند و این مقوله اگر سخت تر از چالش های گذشته نباشد حتما آسان تر نخواهد بود.

یکی از مهم ترین نکاتی که انتخابات امروز عراقی ها را نسبت به دوره های گذشته متفاوت می کند این است که با شکست داعش و پاکسازی کشور از داعشیان امروز عراقی امن در جامعه جهانی ابراز وجود کرده و در همین راستا با منتفی شدن مساله استقلال کردستان، مقوله تجزیه این کشور به یک توهم و البته خاطره تبدیل شده است و این یعنی ثبات عراق در کنار امنیت آن ازتعرض مصون مانده است.

مساله دیگر درتفاوت انتخابات امروز با انتخابات های قبل، ان است که دراین انتخابات ملت عراق اینده ای سیاسی _ اقتصادی را رقم خواهند زد و با گذشته سیاسی _ امنیتی وداع خواهند کرد.

دراینده پیش رو بازسازی کشور و همچنین مبارزه با فساد و تلاش جهت کارامدتر کردن حکومت دغدغه اساسی مردم در انتخاب نمایندگانی است که بناست دولتمردان اینده عراق سیاسی _اقتصادی را برسر کار بیاورند.

گفته میشود در عراق اقتصادی بناست تا سال ۲۰۲۰حجم تولیدات و فروش نفت به شش میلیون بشکه در روز برسد و عایدات حاصل از آن صرف بازسازی و نوسازی کشور بشود.

بدیهی است لازمه رسیدن به این هدف، اعمال دقت افزون تراز پیش درانتخاب امروز نمایندگان است، سومين مساله درتفاوت انتخابات امروز با موارد قبل به تجربه مردم عراق از حضورکشورهای خارجی فعال درکشورشان بازمیگردد .

دریک دسته بندی اجمالی تجربه حضور کشورهای خارجی در عراق را می توان در سه قالب تقسیم کرد.

اول کشورهای " امنیت ساز "یعنی انانی که کرد دوشادوش ملت عراق در روزگار سخت جهاد و مقاومت جنگیدند، کمک کردند و حامی مقاومت بودند.

دوم کشورهای "امنیت ستیز" که مقصود ان دسته ازکشورهایی است که با بهانه تامین امنیت در عراق حضور یافتند اما درعمل هم از آب گل آلود ناامنی در عراق ماهی هایی از جنس منافع اقتصادی و سیاسی گرفتند و هم در مواردی باهدف بقا در عراق بر ناامنی ها دامن زدند و یا در بسیاری موارد ناامنی ایجاد کردند و بلاخره دسته سومی که فقط حضورخود درعراق را باهدف تامین منافع اقتصادی تعریف کردند و به ویژه باشکست داعش و بازگشت ثبات و امنیت کوشیدند تا برمیزان بهره مندی های خود بیفزایند. قراردادن ایران، آمریکا، انگلیس، ترکیه، عربستان، امارات و اخیرا آلمان و استرالیا در دسته بندی های ذکر شده برای مردم عراق بیش و پیش از هر کسی آسان است.

نکته پایانی دراین باب توجه به ترکیب لیست های انتخاباتی امروز است لیست هایی که معمولا کوشیده اند هم با هواداران تجزیه عراق و هم با دلدادگان و حامیان داعش فاصله هایی معنا دار بگیرند و درعین حال چهره هایی را مطرح کنند که در میدان عمل کارنامه های درخشان یا حداقل قابل قبولی ارائه کرده اند. معنای این کلام آن است که همه احزاب و گروه های عراقی به این توصیه مرجعیت عراق باور دارند که المجرب لا یجرب، آزموده را دوباره آزمودن خطاست.

ابورضا صالح

پربیننده ترین خبرها