برلین: محافظت از شرکت‌های آلمانی در برابر تحریم‌های آمریکا علیه ایران، دشوار است

برلین: محافظت از شرکت‌های آلمانی در برابر تحریم‌های آمریکا علیه ایران، دشوار است
يکشنبه 23 ارديبهشت 1397 - 06:43

وزیر خارجه آلمان با بیان اینکه خروج آمریکا از برجام، مذاکرات با ایران را سخت‌تر کرده است، گفت محافظت از شرکت‌های آلمانی در برابر تحریم‌های آمریکا علیه ایران، دشوار است.

العالم-اروپا

«هایکو ماس» وزیر خارجه آلمان بامداد یکشنبه اعلام کرد حفظ کردن شرکت‌های آلمانی در برابر اقدامات تنبیهی آمریکا بعد از خروج از برجام، دشوار است.

ماس در مصاحبه با روزنامه «بیلد» گفت که آلمان در تلاش است تا به کمپانی‌های خود کمک کند به تجارت با ایران ادامه دهند اما تهدید آمریکا به بازگرداندن تحریم‌ها علیه تهران، این کار را سخت کرده است.

به نوشته خبرگزاری «رویترز» وی توضیح داد: «راهکار ساده‌ای برای حفاظت از شرکت‌ها در برابر تمام ریسک‌های تحریم‌های آمریکا نمی‌بینم. مذاکرات اروپایی‌ها، ایران و دیگر امضا کنندگان توافق، برای چگونگی ادامه دادن به تجارت با ایران است».

وزیر خارجه آلمان با بیان اینکه اروپایی‌ها می‌خواهند مطمئن شوند که ایران به تعهداتش ذیل برجام پایبند می‌ماند، فزود: «در نهایت، ایران آماده است مذاکره کند. مشخص است که انگیزه‌های اقتصادی در میان است اما این مسئله بعد از تصمیم آمریکا، آسان نخواهد بود».

ماس با تکرار درخواست «آنگلا مرکل» صدراعظم آلمان و دیگر سران اروپایی از ایران برای تن دادن به توافقی جامع‌تر، تاکید کرد که این توافق باید شامل «نقش مشکل‌زای ایران در منطقه» نیز باشد.

ترامپ شامگاه سه‌شنبه (18 اردیبهشت) طی سخنرانی در کاخ سفید با متهم کردن ایران به تلاش برای دستیابی به سلاح اتمی، مخفی کردن ابعاد نظامی برنامه هسته‌ای و دخالت در امور کشورهای منطقه، خروج آمریکا را از برجام اعلام کرد.

وی همچنین تاکید کرد تحریم‌های پیشین هسته‌ای و تحریم‌های سخت‌تر جدیدتر در بازه 90 تا 180 روزه علیه ایران باز خواهند گشت. ترامپ همچنین از مقامات تهران دعوت کرد تا به مذاکرات جدید با آمریکا برگردند.

فارس

پربیننده ترین خبرها