دستور «حیدر العبادی» به نیروهای امنیتی در کرکوک و استانهای منطقه کردستان

دستور «حیدر العبادی» به نیروهای امنیتی در کرکوک و استانهای منطقه کردستان
يکشنبه 23 ارديبهشت 1397 - 12:23

نخست‌وزیر عراق در واکنش به برخی اعترا‌ض‌ها و ناآرامی‌ها در کرکوک و سلیمانیه، از نیروهای امنیتی حاضر در این مناطق خواست تا با بی‌طرفی امنیت را برقرار کنند.

العالم _ عراق

«حیدر العبادی» نخست‌وزیر و فرماندهی کل نیروهای مسلح عراق، یکشنبه (امروز 13 می)، برای نیروهای امنیتی در کرکوک و استانهای واقع در منطقه کردستان دستوراتی جدید صادر کرد و از کمیساریای عالی انتخابات خواست تا اقداماتی فوری برای بررسی صندوق‌ها و دستگاه‌های الکترونیک شمارش رأی، انجام دهد.

دفتر اطلاع‌رسانی العبادی طی بیانیه‌ای که نسخه‌ای از آن در پایگاه خبری «موازین نیوز» منتشر شد، اعلام کرد: العبادی به نیروهای امنیتی حاضر در کرکوک و استانهای منطقه کردستان دستور داده تا امنیت را حفظ کنند و در تعامل با پرونده انتخابات، کاملا بی‌طرف بمانند.

وی همچنین از کمیساریای عالی انتخابات خواسته است تا هر چه سریعتر صندوق‌های رای‌گیری را بررسی کنند و نتایج آن را به منظور تضمین سلامت و شفافیت انتخابات، اعلام کنند.

این در حالی است که دیروز پس از پایان رای‌گیری در سلیمانیه، برخی از افراد وابسته به حزب اتحادیه میهنی کردستان به مقر حزب گوران (التغییر) در این شهر حمله کردند و دو طرف با متهم کردن یکدیگر به تقلب در انتخابات، با یکدیگر درگیر شدند. برخی افراد نیز در کرکوک به بهانه عدم اعتماد به روند شمارش آراء به صورت الکترونیکی، تظاهرات کردند و خواستار شمارش آراء به صورت دستی شدند.

از سوی دیگر، «نیچروان بارزانی» نخست‌وزیر منطقه کردستان نیز در واکنش به حوادث سلیمانیه، طی بیانیه‌ای طرف‌های درگیر را به آرامش فراخواند و خواستار توقف تیراندازی به سوی مقرهای حزبی و رعایت امنیت اهالی این شهر شد.

وی در این بیانیه از همه طرف‌ها خواست تا با حفظ آرامش از شیوه‌های قانونی برای ارائه شکایات خود به کمیساریای عالی و مستقل انتخابات استفاده و امنیت و ثبات اجتماعی در سلیمانیه را حفظ کنند. 

انتخابات پارلمانی عراق از صبح دیروز در سراسر این کشور آغاز شد و روند أخذ رأی تقریبا در عموم استان‌ها در آرامش برگزار شد. حدود 25 میلیون عراقی در 18 استان که 3.5 میلیون آن، برای نخستین بار رای می‌دادند، می‌توانستند در انتخابات شرکت کنند.

کمیساریای عالی انتخابات، نسبت مشارکت مردمی پس از شمارش 92 درصد آراء را نزدیک به 45 درصد اعلام کرد.

انتخابات 2018، چهارمین انتخابات پارلمانی بعد از سقوط رژیم بعث در عراق است که نتیجه آن انتخاب 328 نماینده خواهد بود که هفت هزار نامزد در قالب ائتلاف‌های متعددی از جمله ائتلافهای «النصر»، «الفتح»،‌«دولة القانون»، «القرار العراقی»، «سائرون» و «التحالف الوطنی»  با هم رقابت کردند.

فارس

پربیننده ترین خبرها