تحلیل روز/

ایران و انتخابات عراق!

ایران و انتخابات عراق!
يکشنبه 23 ارديبهشت 1397 - 14:02

روزنامه های وابسته به عربستان سعودی و امارات و برخی سیاستمداران عربی و غربی مدعی مداخله ایران در اوضاع داخلی کشور عراق هستند.

العالم _ عراق

رسانه های خبری عربی و غیر عربی اخباری مبنی بر به اصطلاح خودشان مداخله ایران در اوضاع داخلی کشور عراق منتشر می کنند.

روزنامه امریکایی واشنگتن پست، روز شنبه نوشت جنگ نیابتی میان تهران و واشنگتن برای انتخاب نخست وزیر جدید عراق وجود دارد.

روزنامه های عربی به ویژه روزنامه های وابسته به عربستان و امارات ، در پرداختن به مداخله ادعایی تا جایی پیش رفتند که آن را تهدیدی برای امنیت ملی کشورهای عربی می دانند و گروه های الحشد که با گروه های تروریستی مبارزه کردند را شبه نظامیان ایرانی می دانند و شخصیت های سیاسی بلند پایه عراق را وابسته به تهران می دانند.

افزون بر رسانه های مذکور که درپرداختن به مساله  مداخله ادعایی ایران در عراق مبالغه می کنند، برخی سیاستمداران عرب یا غربی نیز همان مطالب رسانه ها را تکرار می کنند و مبهم و در پرده ازمداخله غیر مجاز ایران درعراق سخن می گویند و خواهان متوقف شدن آن و احترام به حاکمیت کشور عراق هستند. 

اما حقیقت مداخله ادعایی ایران در عراق چیست؟  آنچه که آنها مداخله می نامند توصیفی دروغین برای روابط قوی است که تهران را به بیشتر سیاستمداران عراق اعم از شیعه و سنی و کرد متصل می کند از زمانی که میزبان مخالفان رژیم صدام حسین بود.

صدامی که از حمایت کشورهای عربی و غربی برای سرکوب مخالفانش بهره مند بود و کمی بعد از پیروزی انقلاب مردمی ایران ، علیه اش جنگ افروزی کرد. 

روز سقوط  رژیم صدام حسین در جنگ آمریکا که مورد حمایت کشورهای عربی به ویژه عربستان بود، تهران بی درنگ ،عراق جدید و نخبه سیاسی حاکم را به رسمیت شناخت این درحالی است که برخی پایتخت های دیگر از جمله ریاض گزینه تحریم و اقدام برای تجهیز اقدامات تروریستی بر ضد حاکمان جدید عراق در پیش گرفتند چرا که نتایج  صندوق های رای موافق با تمایل پایتخت های کشورهای عربی نبود. 

روزی که گروه تروریستی داعش به خاک عراق حمله و موصل، فلوجه، تکریت و بیجی را اشغال کرد و به نزدیکی بغداد رسید برخی رسانه های عربی با خوشحالی این اخبار را منتشر می کردند و اما ایران هم سو با تصمیم مراجع مذهبی نجف اشرف و مردم  سراسر عراق با اعزام مشاوران نظامی و ارسال سلاح و مهمات برای آزادسازی این کشور و حمایت از آبروی آن گام برداشت.

ایران و عراق جدید از سال 2005 با یکدیگر رابطه داشتند و نیاز به دلائل زیادی برای اثبات وجود ندارد، که این روابط در نهایت اقتدار و استحکام و هماهنگی بوده  بنابراین ایران شاید تنها کشوری باشد که به مداخله در مسائل و انتخابات عراق نیاز ندارد زیرا به نخبه سیاسی و گزینه هایشان اطمینان دارد.

اما کسی که به این نخبه و گزینه هایش اطمینان ندارد، به مداخله مالی، اعمال نفوذ، اقدامات تحریک آمیز، امتیازدهی های دردناک ناشی از محاسبات نادرست و سرمایه گذاری برای تحریم بغداد و به انزوا کشاندن آن یا مشغول کردن جوانان این کشور با گروه های مسلح تروریستی برای ناکام  گذاردن تجربه دموکراتیک آنان و تلاش برای ایجاد آشوب و خشونت و کشتار نیاز دارد.

بنابراین تجربه انتخابات آرزوی مردم دیگر کشورهای عربی نیز بوده که نسبت به انتخابات عمومی سالم و واقعی حسرت می خورند

بر اساس آنچه که گذشت ، ایران از وضعیت سیاسی عراق و گزینه هایش مطمئن است اما امریکا و عربستان سعودی با اعمال نفوذ و صرف هزینه های بالا، به شدت تلاش می کنند تا با مداخله در تصمیمات عراق، شاید منافع خود را تامین کنند. 

واشنگتن و ریاض می دانند خیلی درنگ کرده اند و اشتباهات زیادی در حق مردم عراق مرتکب شده اند که باید عذرخواهی کرده یا برای جلب اطمینان مردم عراق امتیازاتی بدهند .

با همه این اوصاف ،تهران که دارای روابط  محکمی  با بغداد است  نیازی به مداخله ندارد انگونه واشنگتن و ریاض ادعا می کنند و تهمت می زنند در حق مردم عراق به بیراهه رفته اند و در صدد مداخله با هر وسیله ای هستند.

احمد المقدادی

پربیننده ترین خبرها